پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۸۳۹
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸

فکرشهر:: استان بوشهر دارای هوای گرم و خشک است که هر ساله در ایام تابستان، مردم برای فرار از گرمای هوا و به منظور تفریح و سرگرمی به شنا کردن در رودخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و دریا می‌پردازند.

در حالی که شاهد هشدارهای متعددی برای پرهیز از شنا کردن در تاسیسات آبی استان هستیم، باز هم تعداد زیادی از مردم به ویژه قشر جوان در روزهای گرم تابستان راهی رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری می‌شوند.

به گزارش فکرشهر از مهر، تفریحی که اگرچه لذت بخش است ولی خطرات بسیار زیادی را در خود پنهان دارد که یکی از مهمترین خطرات آن غرق شدن افرادی است که مهارت کافی را برای شنا در این آبراه ندارند.

البته خطرات دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به آلودگی این آب‌های سطحی اشاره کرد و می‌تواند عامل بروز بیماری‌های پوستی و دیگر بیماری‌ها برای افراد باشد.

کانال‌های آبیاری دارای عمق بسیار زیادی هستند که گاها به بیش از سه متر نیز می‌رسد و با توجه به سرعت بالای حرکت آب، تفاوت‌های بسیاری با شنا در آب‌های راکد دارد و خطرات شنا در این آب‌ها نیز بیشتر است.

ممنوعیت شنا در تاسیسات آبی

شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در اطلاعیه ای نسبت به خطر غرق شدگی بر اثر شنا کردن در تاسیسات آبی استان، به ویژه شبکه‌های آبیاری و زهکشی هشدار داد. 

در این اطلاعیه آمده است: همه ساله با شروع فصل گرما برخی از شهروندان بدون توجه به علائم هشدار دهنده و اطلاعیه های مکرر این شرکت، مبادرت به شنا در دریاچه سد رئیسعلی دلواری، کانال‌های آبیاری و زهکشی و همچنین بندهای انحرافی و ... می‌کنند که متاسفانه این سهل‌انگاری‌ها موجب بروز خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری می‌شود.

شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر تاکید دارد این تاسیسات صرفا برای آبرسانی طراحی و احداث شده و به هیچ وجه برای شنا کردن مناسب نبوده و خطر غرق شدن در آن ها وجود دارد. همچنین تاسیسات و محل های اشاره شده دارای حریم قانونی هستند لذا ورود به حریم آنها و شنا در آن ممنوع است.

به شهروندان، ساکنین و مسافرین توصیه و تأکید می‌شود به علائم هشدار دهنده توجه کرده و تذکرات صادر شده اهتمام کافی داشته باشند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیر حاصل از عدم رعایت نکات مطرح شده، در هیچ یک از نقاط استان بوشهر نباشیم. بدیهی است شرکت آب سهامی منطقه ای بوشهر و واحدهای تابعه آن در صورت بروز هرگونه حادثه در مناطق مورد اشاره هیچ گونه مسئولیتی به عهده نخواهد داشت.

هر سال در فصل گرما تعدادی از مردم به ویژه جوانان، بدون توجه به علایم هشدار دهنده و اطلاعیه های این شرکت، مبادرت به شنا در سدها و تاسیسات آبی کرده و با خطرات جانی و احتمال غرق شدگی مواجه می شوند.

شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر به منظور پیشگیری از وقوع حوادث تلخ ناشی از بی توجهی افراد، اقدام به نصب تابلوها و بنرهای هشدار دهنده در اطراف سد و تاسیسات آبی، اطلاع رسانی از صدا و سیما، درج آگهی در مطبوعات ملی و محلی و همچنین اطلاع رسانی از طریق وبسایت‌های خبری و فضای مجازی کرده است.

لزوم احداث استخر استاندارد برای شنا

یکی از مهمترین عواملی که باعث می‌شود شاهد بروز این خطرات در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها آبیاری باشیم، عدم وجود استخرهای شنا در نقاط مختلف است که با توسعه استخرها و ایجاد استخر در نقاط مختلف استان این مشکلات کاهش خواهد یافت.

ایجاد استخر می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای جوانان به شنا در روزهای گرم سال، بسیاری از مخاطرات شنا در آب‌های رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری را کاهش دهد. وجود آب سالم و بهداشتی و تفکیک استخر به بخش‌های کم‌عمق و پرعمق در کنار وجود نجات غریق در استخرها از موارد برتری استخرها به آب‌های آزاد است.

البته با توجه به هزینه‌های بالای احداث استخر در شهرها و روستاهای مختلف، می‌توان با هزینه‌های کمتری با ایجاد پلاژ در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری محل مناسبی را برای شنای جوانان ایجاد کرد که هم خطرات کمتری داشته باشد و هم دارای امکاناتی برای استفاده مناسب‌تر جوانان از این رودخانه‌ها باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر