جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۸۴۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵

فکرشهر: مدیرعامل آبفای استان بوشهر با تاکید بر مدیریت مصرف آب آشامیدنی گفت: در راستای بحران‌ تامین آب آشامیدنی استان بوشهر آب ورودی از خط آبرسانی کازرون به بوشهر کاهش یافت.

به گزارش فکرشهر، تامین آب آشامیدنی یکی از برنامه‌های مهم مسئولان است که در این راستا برنامه‌‌های مهم و ویژه‌ای در استان تدارک دیده شده است.

منابع تامین آب بیش از 90 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر خارج از استان و در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد مستقر است و این در حالی است که خشکسالی و بحران کم‌آبی بر مشکل تامین آب از این منابع افزایش داده است.

شهروند بوشهری در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از وضعیت آب آشامیدنی شبکه آبرسانی بوشهر اظهار داشت: آب در شبکه آبرسانی بوشهر به صورت نوبت بندی است و این در حالی است که روز موعد آبرسانی، این میزان تامین کننده نیاز مصرفی نیست.

رضا کرباسی با بیان اینکه مخزن یک‌هزار لیتری تنها ذخیره آب در منزل است گفت: این مخزن با توجه به گرمای شدید هوا که انسان نیاز بیشتری به آب دارد نمی‌تواند پاسخگوی تامین آب باشد.

باید تدبیر علمی و خلاقانه برای حل مشکل آب شود

وی با بیان اینکه بوشهر دارای سابقه طولانی و تاریخی در بحران آب آشامیدنی است تصریح کرد: باید تدبیر علمی و خلاقانه برای حل این مشکل شود چراکه هر سال بر مشکل تامین آب بوشهر افزودن می‌شود.

زن خانه‌داری که از بی‌آبی گلایه داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه آب در گرمای بوشهر یک امری مهم و حیاتی است گفت: با توجه به شرجی بالا و گرمای شدید حمام و دوش گرفتن یک ضرورت است ولی متاسفانه میزان آبی که در اختیار ما قرار می‌گیرد تنها کفاف شست‌وشوی لوازم ضروری منزل و پختن غذا می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل بحران آب باید فکر اساسی شود تصریح کرد: شبکه آبرسانی همواره با شکستگی است که این شکستگی مشکل کم آبی را افزایش داده و این در حالی است که بخش مهمی از آب به هدر می‌رود.

 منابع آب استان بوشهر در استان‌های دیگر قرار دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای آب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر یکی از منابع تامین آب استان بوشهر سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد دانست و افزود: سد کوثر بیش از 50 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر را تأمین می‌کند و این در حالی است که شرایط مطلوبی ندارد و 100 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

شاهپور رجایی با بیان اینکه از سد کوثر روزانه 120 میلیون مترمکعب وارد خط آبرسانی خلیج فارس می‌شود خاطر نشان کرد: از این میزان آب 78 میلیون مترمکعب آن سهم استان بوشهر و مابقی در 4 استان دیگر برخوردار از خط خلیج فارس توزیع می‌شود.

وی آب شرب را در اولویت تخصیص سدها دانست و تاکید کرد: تلاش می‌شود حقابه استان تأمین شود، ولی آب موردنیاز کشاورزی خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد دچار مشکل می‌شود و برداشت از سد در خشکسالی و کم بارشی این سال‌ها دیگر پایدار نمی‌باشد.

تامین آب استان بوشهر از خط آبرسانی کازرون کاهش یافت

مدیرعامل آب منطقه‌ای آب استان بوشهر از کاهش تامین آب استان بوشهر از خط آبرسانی کازرون خبرداد و بیان کرد: با توجه به کاهش بارش باران و رودخانه‌ها کم‌آب شده و چشمه‌ها خشکیده است.

رجایی با بیان اینکه 40 درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از کازرون تامین می‌شود گفت: چشمه‌ها در 13 روستا خشکیده و باران هم به صورت مقطعی آن را شارژ می‌کند و چاه‌ها که دومین منبع آب  از کازرون است کف آن به چندصد متری رسید و حتی کف شکنی و عمق اضاف آن نمی‌تواند بر افزایش آب موثر باشد.

وی از  بحرانی شدن آب دهی چاه‌های کازرون خبرداد و بیان کرد: چاه‌های کازرون  تامین کننده آب آشامیدنی استان بوشهر به ته دیگ خورده و به این زودی قابل احیا نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آب استان بوشهرمنبع دیگر تامین آب بوشهر را رودخانه شاپور کازرون دانست و گفت: این رودخانه با چندین هزار هکتار نخلستان‌های خشت و کنارتخته و  باغ‌های  مرکبات کازرون در بالادست مشترک  است به عبارتی هم بالادست رودخانه شاپور حقابه دارد و هم پایین دست دارای پروانه آب است.

اجرای طرح نکاشت در کازرون برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر

رجایی از اجرای طرح نکاشت در کازرون برای تامین آب آشامیدنی استان بوشهر خبرداد و بیان کرد: در اجرای این طرح سالانه هزینه کشاورزانی که از این آب برای آبیاری اراضی استفاده می‌کنند پرداخت می‌شود و اما وضعیت یاد شده و طرح نکاشت پایدار نیست و میزان آب دهی رودخانه شاپور در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته  از این رو باید فشار را روی آنجا کمتر کرده و برای به فکر جایگزین باشیم.

آب‌شیرین کن 45 هزار متر معکبی شهرستان دشتستان تدوین شد

وی با بیان اینکه بخش عمده آب کازرون  به دشتستان اختصاص می‌یابد افزود: برای جایگزینی این منبع، آب‌شیرین کن 45 هزار متر معکبی این شهرستان مطالعه شده و امیدواریم تا یک ماه آینده پیشنهاد استان به تصویب وزارت نیرو برسد تا بلافاصله این طرح را با اولویت برداشت از سد دالکی که آب مناسب و پایدارتری نسبت به سد رئیسعلی دلواری دارد، اجراء شود.

آب ورودی به استان بوشهر از خط آبرسانی کازرون کاهش یافت

مدیرعامل آبفای استان بوشهر از کاهش ورودی آب از خط آبرسانی کازرون به بوشهر خبرداد و تصریح کرد: در راستای بحران‌ تامین آب آشامیدنی استان بوشهر آب ورودی از خط آبرسانی کازرون به بوشهر کاهش یافت.

کیقباد یاکیده با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد آب از خط آبرسانی کازرون کاهش یافته است افزود: چشمه ساسان، رودخانه شاهپور و چاه‌های سربالش کازرون تامین کننده بخشی از آب آشامیدنی استان بوشهر است که بارش کم و خشکسالی بر میزان آبدهی آن اثر نامطلوب گذاشته و میزان انتقال آب به استان کاهش یافته است.

وی از انتقال روزانه 190 هزار متر مکعب آب به شبکه شهرهای استان خبرداد و بیان کرد: اکنون در مجموع روزانه 270 هزار متر مکعب آب از خطوط مختلف آبرسانی وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود که 190 هزار متر مکعب آب در شبکه آبرسانی شهری منتقل می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی دو طرح آب‌شیرین‌کن در بوشهر و کنگان تصریح کرد: از این دو طرح روزانه 20 هزار متر مکعب آب تولید و به شبکه آبرسانی منتقل می‌شود.

یاکیده با بیان اینکه آب‌شیرین کن‌های نوار ساحلی تنگستان و سیراف در دست اجرا است گفت: بر اساس برنامه‌های تدوینی از سوی پیمانکار، این طرح‌ها تا نیمه نخست سال آینده باید وارد مدار تولید شود.

45 درصد آب استان از آب‌شیرین کن‌ها تا افق 1404 تامین می‌شود

وی، از تامین 45 درصد آب استان از آب‌شیرین کن‌ها تا افق 1404 خبرداد و گفت: آب‌شیرین کن 35 هزار مترمکعبی بوشهر در مرحله رفع موانع است و انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آبفای استان بوشهر به خرید آب تولیدی از طرح‌‌های آب‌شیرین‌کن اشاره کرد و افزود: هر مترمکعب آب از آب‌شیرین کنگان 8 هزار تومان و بوشهر 8 هزار و 100 تومان توسط دولت خریداری و وارد شبکه مصرف می‌شود.

یاکیده با اشاره به برنامه تدوین شده برای تامین آب از آب‌شیرین‌کن‌ها خاطر نشان کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، سال 1404 باید 45 درصد آب استان از طریق نمک‌زدایی و آب‌شیرین کن‌ها تأمین شود، که اکنون این رقم  5 درصد است.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف آب آشامیدنی گفت: همراهی مشترکان برای مقابله با کم آبی امری مهم و ضروری است که در این راستا نیاز به مدیریت مصرف، استفاده از شیرهای کاهنده و مصرف بهینه است.

اگر مشترکان آب در شهرها و روستاهای  استان بوشهر به مجریان طرح‌های آبرسانی همسو نشوند با توجه به ادامه خشکسالی‌ها و کاهش منابع آب ،سال‌های سخت‌تری در پیش مردم استان بوشهر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر