جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۳۸۴۳
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی بوشهر با اشاره به افزایش دما و وقوع خسارت به مراتع گفت: گرمای شدید ۵۰ درصد به مراتع و پوشش گیاهی طبیعی و دست کاشت استان خسارت وارد کرد.

به گزارش فکرشهر، سهیل مهاجری در گفت‌وگو  با تسنیم، با اشاره به افزایش دما در استان بوشهر اظهار داشت: بارش کم باران و افزایش خشکسالی به مراتع و اراضی منابع طبیعی خسارت وارد کرده که بهره‌برداران این عرصه هم دچار مشکلات شدند.

وی  مساحت اراضی منابع طبیعی استان بوشهر را 1.8 میلیون هکتار دانست و تصریح کرد: خشکسالی و کاهش بارش باران سبب کاهش میزان علوفه در مراتع استان بوشهر شده و  این مهم  می‌تواند به تشدید تخریب اراضی ملی منجر شود.

وی، کاهش رویش علوفه برای چرای دام، کاهش تولید دام سبک و سنگین در برخی مناطق استان، خسارت به گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی از پیامدهای مهم خشکسالی و تخریب مراتع دانست.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از خسارت 50 درصدی شدت گرما به مراتع و پوشش گیاهی خبرداد و بیان کرد: بیش از یک میلیون هکتار از مراتع استان بوشهر در خشک‌ترین وضعیت قرار دارند که خسارت برآورد شده در اثر خشکسالی و گرمای شدید اخیر در مراتع و پوشش گیاهی طبیعی و دست کاشت در مراتع، بیش از 50 درصد است.

مهاجری، مساحت اراضی جنگلی  استان را  227  هزار و 215 هکتار دانست و تصریح کرد: از این میزان 15 هزار و 816 هکتار آن جنگل‌های دست کاشت است.

وی، با بیان اینکه بیشترین سطح نهال‌کاری‌های انجام شده طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های دشتستان و دشتی بوده خاطر نشان کرد: در شهرستان دشتستان یک‌هزار و 200 هکتار نهال‌کاری انجام شده که پس از سه سال آبیاری و مراقبت و استقرار و رشد بیشتر نهال‌ها، اکنون به شدت مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از نهال‌کاری بیش از 800 هکتار اراضی دشتستان خبرداد و بیان کرد: با توجه به شرایط بد آب و هوایی و گرمای شدید هوا باید مدت زمان آبیاری به حداقل برسد و هفته‌ای یک بار نهال‌ها آبیاری شود.

مهاجری، با بیان اینکه بیش از 250 هکتار از نهالکاریهای انجام شده در اراضی بیابانی شهرستان دشتی است گفت: این نهال‌ها در معرض تهدیدهای مختلف خشکسالی و گرمای شدید هوا هستند .

وی مراقبت و حمایت از عرصه‌های منابع طبیعی، به عنوان شکننده‌ترین اکوسیستم‌ها در برابر خشکسالی و گرمای شدید را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این راستا اقداماتی برای مقابله با پدیده خشکسالی انجام شده که نیاز به اعتبارات بیشتری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار امیدواری کرد که از محل اعتبارات مدیریت بحران استان به وضعیت پیش آمده در مراتع و بیابانهای استان کمک شود و تابستان پیش رو را با کمترین خسارت ممکن سپری کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر