جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: اما، این که اهداف فوق و دغدغه مقام معظم رهبری، چقدر در دشتستان عملی شده، به بررسی عملکرد اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان در حوزه جوانان نیاز دارد؛ علی کمارج حاجی که اکنون بیش از یک و نیم سال است بر مسند ریاست اداره ورزش و جوانان دشتستان تکیه زده است، در مصاحبه خود با نشریه «فکرشهر» به بیان عملکرد خود در حوزه جوانان پرداخته است که...
کد خبر: ۴۳۸۴۶
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷

فکرشهر ـ داوود دانشی*: امروزه رمز و راز برتری جامعه ای بر جامعه دیگر، استفاده بهینه و درست از منابع و سرمایه های موجود است و کشورهای توسعه یافته الزاما کشورهای دارای منابع طبیعی و مساحت زیاد نیستند، بلکه کشورهایی هستند که به اهمیت واقعی نیروی انسانی پی برده اند و نیروی انسانی را محوری ترین سرمایه خود به شمار می آورند. در این میان، جوانان به عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در کارآمدی و کارآیی سرمایه انسانی هر کشور دارند؛ به عبارت دیگر، جامعه ای در مسیر توسعه و پیشرفت موفق خواهد شد که به بهترین نحو از نیرو و ظرفیت جوانان خویش در عرصه های مختلف استفاده کند و به همین سبب یکی از شاخص های توسعه انسانی سازمان ملل متحد که از طریق آن میزان توسعه و رفاه در کشورهای مختلف ارزیابی می شود، موجودیت جمعیت جوان است که به عنوان یک عامل مهم در تغییر، تحول و توسعه در تمام ابعاد شناخته می شود و از این منظر کشورهایی که مدیریت صحیح در حوزه جوانان داشته اند، به رفاه و توسعه دست یافته اند و کشورهایی که نتوانسته اند از این ظرفیت بی نظیر بهره لازم را ببرند، با چالش جدی مواجه شده اند.

شهرستان دشتستان به عنوان بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان بوشهر نیز دارای جوانان مستعد و شایسته ای است که در صورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح این پتانسیل بالقوه می توان شاهد رشد و بالندگی آن در سنوات آتی بود. این مهم، یعنی رسیدگی به امور جوانان، همواره توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مسئولان کشور تاکید شده است از جمله در دیدار جوانان در سال 1379 فرمودند: «مسئولان باید مساله جوانان، نیازهای جوانان، آینده جوانان و برنامه ریزی برای جوانان را یک مساله جدی به حساب آورند».

وزارت ورزش و جوانان که از سال 1389 و پس از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی تشکیل شد، راهبری امور جوانان را در سطح کشور بر عهده دارد و براساس ماموریت تعیین شده در قانون، اهم وظایف آن در حوزه جوانان به شرح ذیل است:

1- شناسایی و تبیین مسایل و نیازهای گوناگون جوانان و ارائه راهکارهای مناسب برای حل آن ها.

2- شناسایی، حمایت و تقویت تشکل های غیر دولتی جوانان.

3- ساماندهی فعالیت های فراغتی نسل جوان متناسب با مقتضیات دوره جوانی در جهت سازندگی کشور و رفع محرومیت فرهنگی و اجتماعی جوانان در مناطق شهری و روستایی.

4- ارائه شیوه های مناسب برای استفاده بهینه از توانایی های جوانان و بهره گیری بیشتر از امکانات و منابع دستگاه های اجرایی ذیربط.

اما، این که اهداف فوق و دغدغه مقام معظم رهبری، چقدر در دشتستان عملی شده، به بررسی عملکرد اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان در حوزه جوانان نیاز دارد؛ واکاوی امری که در ادامه این مطلب به آن پرداخته می شود با تاکید بر این نکته مهم که نگارنده، صرفا حوزه جوانان را مدنظر قرار داده است و به علت عدم تسلط بر مسایل حوزه ورزش قضاوتی درباره عملکرد آن اداره در حوزه ورزش نخواهد داشت و آنرا به متخصصان و صاحبنظران این حوزه واگذار می کند.

علی کمارج حاجی که اکنون بیش از یک و نیم سال است بر مسند ریاست اداره ورزش و جوانان دشتستان تکیه زده است، در مصاحبه خود با نشریه «فکرشهر» به بیان عملکرد خود در حوزه جوانان پرداخته است که بررسی آن نشان می دهد که ایشان تا چه میزان با وظایف سازمانی خود آشناست و تا چه حد توانسته است در جهت مدیریت و ساماندهی امور جوانان دشتستان و اهداف مورد نظر نظام، گام بردارد.

ایشان در بیان اقدامات خود در حوزه جوانان به تجلیل از بانوان با حجاب اداره ورزش و جوانان شهرستان اشاره کرده است؛ اما سوالی که اینجا مطرح می شود اینست که در اداره تحت امر ایشان، چند خانم مشغول به کار هستند و آیا در بین آن ها بانوی بی حجاب هم وجود دارد که ایشان یکی از اقدامات چشمگیر خود در حوزه جوانان را این گونه بیان داشته است؟ در بعد این اقدام تا چه حد توانسته است موجب ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه شود؟

برگزاری جشنواره  بادبادک ها، یکی دیگر از فعالیت های اصلی و مهم ایشان و همکاران محترمشان در حوزه جوانان بوده است؛ این که برگزاری این جشنواره در راستای رفع کدام مشکل و معضل جوانان این شهرستان بوده و با برگزاری آن تا چه میزان توانسته اند آن را مرتفع کنند نیز جای سوال است.

ایشان در ادامه گزارش اقدامات خود در این حوزه به اعزام ورزشکاران به مراسم جشن، اعزام تیم قرآنی به مسابقات و برگزاری نشست تخصصی آسیب شناسی داستان کوتاه اشاره داشته اند. اگرچه برخی از این اقدامات در حوزه وظایف دستگاه های دیگر می باشد و در گزارش عملکرد سالانه آن دستگاه ها نیز آمده است، با این وجود و با پذیرفتن این اقدامات در قالب عملکرد آقای کمارج حاجی و اداره ورزش و جوانان دشتستان، باید تاسف خورد که چگونه در دولتی که خود را حامی جوانان می داند و با تکیه بر همین شعار توانسته در 29 اردیبهشت 96 بار دیگر رای جوانان را به سبد خود بریزد و حاکمیت خود را تداوم بخشد، مدیری وجود دارد که به علت عدم آگاهی از وظایف سازمانی خود حتی قادر به شناسایی مسایل و مشکلات جوانان شهرستان نیست که اگر می بود، جشنواره بادبادک ها را برای رفع این مشکلات برنامه ریزی نمی کرد.

البته ایشان به برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان در سال 96 به منظور رفع مشکلات قشر جوان شهرستان نیز اشاره داشته، اما بیان نکرده اند حاصل این جلسات چه بوده و چه گشایشی در امور جوانان دشتستان حاصل شده است؟ آیا در این جلسات از نمایندگان جوانان و یا حتی 6 سمن مرتبط با حوزه جوانان نماینده ای حضور داشته است یا صرفا جمعی از مسئولین دولتی دور هم جمع شده اند و به بیان چنین گزارش عملکردهایی پرداخته اند؟ ایشان در این باره که چه تصمیماتی برای حل مشکلات عدیده و اصلی جوانان، به ویژه اشتغال، مسکن و ازدواج گرفته شده است و چه میزان به رفع این مشکلات منجر شده، اشاره نکرده است؟ ایشان بیان نکرده اند که برای بازگرداندن امید و اعتماد به نفس جوانان که در اثر مشکلات مختلف یکی از مهم ترین چالش های پیش روی جوان امروز است، چه اقداماتی انجام داده و چه تصمیماتی در ستاد ساماندهی امور جوانان گرفته اند و تا چه حد به اهداف دست یافته اند.

به نظر می رسد زمان دادن آمارهای بی اساس به مردم از سوی مسئولین به پایان رسیده و بهتر است همه مسئولین و از جمله رییس محترم اداره ورزش و جوانان شهرستان دشتستان، با آگاهی از وظایف خود در حوزه جوانان، نسبت به شناسایی و تلاش برای رفع دغدغه و مشکلات جوانان به عنوان منابع اصلی رشد و توسعه این شهرستان اقدام نمایند و بدین شکل در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست های دولت محترم گام بردارند.

*فعال اجتماعی
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر