جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»:
فکرشهر: در یک مطالعه، دانشمندان برای نخستین بار به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد گونه ای از میکروب های موجود در روده انسان از ابتلا به عفونت تب حصبه (تب تیفوئید) پیشگیری می کند. ادامه این مطالعه می تواند منجر به دستیابی به یک راه جدید و هیجان انگیز در کاهش عفونت های روده ای شود...
کد خبر: ۴۳۸۹۲
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۵

فکرشهر ـ سینا دوبرادران*: در یک مطالعه، دانشمندان برای نخستین بار به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد گونه ای از میکروب های موجود در روده انسان از ابتلا به عفونت تب حصبه (تب تیفوئید) پیشگیری می کند. ادامه این مطالعه می تواند منجر به دستیابی به یک راه جدید و هیجان انگیز در کاهش عفونت های روده ای شود.

دانشمندان دانشکده پزشکی مریلند آمریکا برای اولین بار به شواهدی دست یافتند که نشان می داد یک گونه کلیدی در میکروبیوم روده انسان با حفاظت از عفونت تب حصبه همراه است. نتایج این مطالعه به تازگی و در تاریخ 8  می 2018 (18 اردیبهشت 1397) در ژورنال ام بیو  (MBio) منتشرشد.

پروفسور «کلر فریزر»، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و مدیر موسسه علوم ژنوم که محقق اصلی این مطالعه بود، اظهار داشت: محققین به دنبال بررسی تاثیر تفاوت میکروبیوم روده بر عفونت باکتریایی حصبه بودند و در مطالعه قبلی ما مشکوک به تاثیر میکروبیوم بر عفونت های روده ای بودیم. لذا در این مطالعه ما به دنبال درک و شناخت تعامل و چگونگی این تاثیر (تاثیر میکروبیوم بر عفونت های روده ای) در محیط دستگاه گوارش بودیم. این مطالعه بر روی افرادی انجام شد که در برابر بیماری تب حصبه واکسینه شده بودند و متعاقب آن در معرض باکتری های تهاجمی حصبه نیز قرار گرفتند. اگرچه واکسن می تواند در پیشگیری از ابتلا به حصبه مفید باشد، اما گاهی اوقات و به ویژه در کشورهای در حال توسعه، کارآمد نمی باشد.

 مطالعات پروفسور فریزر و همکارانش نشان داد که افراد دارای میزان بالاتر میکروبیوم (که به عنوان متانوژن ها هم شناخته می شوند) به طور قابل ملاحظه ای بعد از مواجهه و تماس با عامل بیماری، احتمال کم تری وجود داشت که بیمار شوند، حتی اگر واکسینه نشده باشند.

پروفسور فریزر اظهار داشت که در مطالعه آن ها ارتباط قوی و مشخصی بین ترکیب و عملکرد میکروبیوم روده ای و عواقب و نتایج بالینی «ابتلا به بیماری تب حصبه»، پس ازمواجهه و تماس با عامل بیماری تب حصبه وجود داشت. تفسیر این نتیجه می تواند به این مهم اشاره داشته باشد که در برخی افراد میکروبیوم روده بر محافظت در برابر عفونت تاثیر داشته باشد. همچنین پروفسور فریزر بیان داشت که افراد با میکروبیوم های متفاوت ممکن است واکنش های مختلف به واکسن داشته باشند.

تب حصبه توسط باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می شود و سالیانه حدود 5700 نفر را در آمریکا مبتلا می سازد. بیشتر عفونت حصبه ای در مسافران خارجی رخ می دهد. تب حصبه یک بیماری شایع در کشورهای در حال توسعه بوده و سالیانه 5/21 میلیون نفر را مبتلا ساخته و از این تعداد 200000 نفر را از بین می برد.

دقیقا مشخص نیست که تاثیر متانوژن ها (میکروبیوم ها) از چه طریقی است. متانوژن ها ممکن است باعث شوند که بیماری تب حصبه بسیار خفیف شود. متانوژن ها در محیطی بسیار کم اکسیژن رشد می کنند. محیط روده ای نیز دارای اکسیژن بسیار کمی است؛ البته این میزان کم اکسیژن در روده انسان می تواند متفاوت و متغیر باشد.

محققین به طور جالب توجهی متوجه شدند که تولید اکسیژن واکنش دهنده می تواند باعث تثبیت شدن بیماری تب حصبه شود. محققین در این زمینه یک فرضیه را بیان کرده و اظهار می کنند که متانوژن ها ممکن است از طریق کاهش میزان اکسیژن در روده، خطر ابتلا به تب حصبه را کاهش دهند و این امر به طور بالقوه توانایی رشد باکتری های تیفوئید (تب حصبه) را کاهش می دهد. محققین این مطالعه اظهار کردند که بر اساس مطالعه ما، سوالات دیگری نیز از نتایج اولیه این مطالعه به ذهن می رسد. این مرحله از مطالعه می تواند به مانند بخشی از یک سفر 100 مرحله ای باشد. سوال دیگری که براساس نتایج این مطالعه ایجاد می شود این است که آیا متانوژن ها که تحقیقات کمی بر روی آن ها صورت گرفته می توانند از بروز عفونت های دیگر روده ای (به غیر از تب حصبه) نیز جلوگیری کنند؟

متانوژن ها ممکن است از باکتری های اصلی روده باشند، اما در مورد آن ها اطلاعات کم و ناقصی داریم؛ به ویژه این که نمی دانیم آیا آ ن ها بر ایمنی میزبان خود تاثیر می گذارند یا نه؟ 

براساس مطالعات انجام شده بیان شده است که متانوژن ها احتمالا دارای عملکرد ایمن سازی بوده و می توانند پیامد و عواقب ناشی از عفونت با پاتوژن های روده ای را کاهش دهند. مطالعه مورد بحث ما دارای اثرات و پیامدهای فراوانی است و محققین این مطالعه بیان داشتند که ممکن است بتوان خطر ابتلا به عفونت را با ایجاد یک محیط خاص از میکروب های خاص روده کاهش داد. 

*دکترا مهندسی بهداشت محیط، دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و عضو هیات رییسه انجمن علمی مهندسی بهداشت محیط ایران.

منبع:
Yan Zhang,  Arthur Brady, Cheron Jones, Yang Song, Thomas C. Darton, Claire Jones, Christoph J. Blohmke, Andrew J. Pollard, Laurence S. Magder, Alessio Fasano, Marcelo B. Sztein, Claire M. Fraser. Compositional and Functional Differences in the Human Gut Microbiom Correlate With Clinical Outcome following  Infection with Wild-Type Salmonella enterica Serovar Typhi. mBio, 2018; 9 (3): e00686-18 DOI: 10.1128\mBio.00686-18

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر