پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک بُهله عقاب طلایی که دچار آسیب شده بود، پس از مداوا در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه رهاسازی شد...
کد خبر: ۴۳۹۱۵
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲

فکرشهر: یک بُهله عقاب طلایی که دچار آسیب شده بود، پس از مداوا در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه رهاسازی شد.

به گزارش فکرشهر، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: دوستداران محیط زیست این پرنده را که ناحیه بال راست مصدوم شده بود،به پاسگاه محیط‌بانی شهید محمدی بخش بوشکان دشتستان تحویل داده بودند، پس از سه ماه مداوا به مناسبت هفته محیط زیست در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه رها سازی شد.

حسین دلشب افزود: این پرنده از شکارچیان مثال زدنی در طبیعت به شمار می‌رود و جزو گونه‌های حمایت شده است که پراکنش آن در سلسله جبال البرز و زاگرس و کویرهای مرکزی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این پرنده در استان بوشهر نیز به صورت مهاجر زمستانه دیده می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: عقاب طلایی لانه خود را بر روی درختان بلند و یا صخره‌ها می‌سازد و معمولا چند لانه دارد که به صورت چرخشی از آنها استفاده می‌کند.

دلشب یادآور شد: این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند و نوع ماده جثه بزرگتری نسبت به جنس نر دارد. همچنین به علت داشتن بال‌های بزرگ، نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارد و روی لایه‌های هوا سر می‌خورد.

وی گفت: سرعت معمولی عقاب طلایی ۵۰ کیلومتر است اما هنگام شیرجه زدن می‌تواند سرعتشان را تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: این گونه پنجه‌های بسیار محکم و قوی دارد و می‌تواند طعمه‌هایی تا وزن ۸ کیلوگرم را حمل کند اما به گفته کارشناسان و محققان محیط زیست، این پرنده توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو را نیز دارد.

دلشب تاکید کرد: برای ایجاد تعادل پایدار در طبیعت و انتقال زیبایی‌های آن به نسل‌های آینده، باید همه حفاظت از محیط زیست را در اولویت امور قرار دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر