چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ به مناسبت 25 خردادماه؛ روز جهانی «گل»
فکرشهر: بد نیست کمی به خودمان بیاییم و ببینیم که چه می کنیم؟! خرید گل در ایران به ازای هر نفر، 10 شاخه در سال است، در صورتی که این آمار در کشورهای اروپایی برای یک نفر، 200 شاخه در سال است. این در حالی است که چه به لحاظ پیشینه فرهنگی و تاریخی و چه در معماری خانه های قدیمی، باغچه و کاشت گل و گیاه در آن...
کد خبر: ۴۳۹۹۵
جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱

فکرشهر ـ الهام راسخی: چند ضرب المثل درباره گل می دانیم؟ اسم چند گل را بلدیم؟ اسم چند نفر از خواهران، مادران یا همسرانتان نام گل است؟! 

احتمالا در جواب سوال اول بگویید: با یک گل بهار نمی شود، دسته گل به آب دادن، چوب معلم گله هر کی نخوره خله، گل بود به سبزه نیز آراسته شد و...

در جواب سوال دوم خواهید گفت: ناز، آفتابگردون، محمدی، رز، یاس، جعفری، میمونی، آهار، شمعدونی و...

جواب سوال سوم بسیار راحت خواهد بود: نرگس، نیلوفر، نسرین، نسترن، مریم، مینا، لاله، شقایق، یاسمن و...

اما  به سوال آخر می رسم؛ از چند گل در خانه نگهداری می کنیم؟ اصلا نگهداری می کنیم؟ باغچه ای داریم که در آن گل بکاریم؟ 

چندی پیش داشتم از بالای ساختمان هشت طبقه ای اطراف را نگاه می کردم. به زمین های خشک و لم یزرعی چشم می دوختم که ساختمان های نو و شیک، کم کم در آن سبز می شدند. چیزی که برایم ابتدا مایه تعجب شد و بعد اسباب ناراحتی ام را فراهم آورد این بود که اغلب خانه ها با این که ویلایی بودند و حیاط های نسبتا بزرگی داشتند، اما هیچ درختی در آنها دیده نمی شد؛ در واقع باغچه ای نداشتند که بخواهند گل و گیاهی داشته باشند.

نمی دانم چه بر سر ما آمده است؟! نمی دانم چه شده است که زمین هایی را که تا یکی دو دهه پیش پوشیده از انواع و اقسام گیاهان بوده و حالا به دلیل خشکسالی، افزایش جمعیت و نیاز به خانه، سیمانی کرده ایم، اما به خودمان زحمت نمی دهیم که حداقل گوشه کوچکی از حیاط مان را باغچه کرده و درخت یا گلی بکاریم؟! نمی دانم این روش زندگی کردن را چه کسی به ما یاد داد؟! یا شاید اصلا یاد نداده اند که اینقدر بی رحمانه نسبت به محیط زیست مان برخورد می کنیم! شادی و طراوت داشتن باغچه را از خودمان می گیریم؛ بی رحمانه به اطرافمان سنگ و سیمان می زنیم و فراموش می کنیم حق حیاتی هم به گیاهانی بدهیم که وجودشان برای ادامه حیات خودمان ضروری است. 

بد نیست کمی به خودمان بیاییم و ببینیم که چه می کنیم؟! خرید گل در ایران به ازای هر نفر، 10 شاخه در سال است، در صورتی که این آمار در کشورهای اروپایی برای یک نفر، 200 شاخه در سال است. این در حالی است که چه به لحاظ پیشینه فرهنگی و تاریخی و چه در معماری خانه های قدیمی، باغچه و کاشت گل و گیاه در آن، جزء لاینفک زندگی ما ایرانی ها بوده است. اما گویی این مورد هم قرار است مانند دیگر چیزها به تاریخ بپیوندد. درست است که در شهر کوچک ما آپارتمان نشینی رو به افزایش است، اما خیلی ساده می توان فضایی را ایجاد کرد و از چندین گل و گلدان در همان فضای کوچک نگهداری کرد. 

اثرات مفید نگهداری گل در خانه بر هیچ کسی پوشیده نیست. همه ما می دانیم که نگهداری از گل ها باعث آرامش و نگاه کردن به آن ها انسان را سرشار از زندگی  و شادابی می کند. 

پژوهش ها نشان می دهد خريدن گل، كاشتن گل و گياه و به طور كلی نگاه كردن به گل، باعث برانگيخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت، مثبت انديشی و دوری از غم و اندوه می شود.

روانشناسان معتقدند نگاه كردن به گل یا دریافت آن می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تاثير گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون كند؛ به طوری كه افرادی كه در محيط اطرافشان (منزل، محل كار و...) گل و گياه وجود دارد، بيش از ديگران ـ دو تا چهار برابر- آرام، مهربان، شاد و با گذشت بوده و می توانند اين حس را با رفتار مثبت خود به ديگران نيز منتقل كنند. بنابراين توصيه می كنند همواره يک شاخه گل يا يک گلدان كوچك گل در معرض ديد خود داشته باشيد. در واقع گل عاملی جهت تعديل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به گل عاملی جهت ايجاد يک اتصال عصبی مثبت در مغز است. گل به عنوان موجود زنده، در خانه نفس می کشد و علاوه بر پالایش هوای خانه، روحیه افراد را نیز صیقل می دهد. 

علاوه بر آن، حس رابطه با گیاه به عنوان موجود زنده، انسان را از افسردگی دور می کند. روانشناسان و روانپزشکان براین باور هستند که، در افرادی که با گل و گیاه سر و کار دارند، فشارهای کاری، محیطی و اضطراب های ناشی از آن کاهش پیدا می کند. 

بنابراین در زمانه ای که عمر انسان به دلیل مشکلات و فشارهای زندگی، آلودگی هوا، آلودگی دریا، ارگانیک نبودن مواد غذایی و... مثل گل کوتاه شده است، کمی خودمان را به زحمت بیندازیم، نه برای طبیعت، بلکه برای سلامت خودمان.

پس بهتر است تا دیرتر از این نشده، به خودمان بیاییم. نگهداری از یک گل در گلدانی کوچک زحمت خاصی نمی طلبد. کاشت یک درخت، چه میوه ای چه بدون میوه، مطابق با آب و هوای منطقه به عصای موسی و دم مسیحایی نیاز ندارد. می توانید با جمع آوری آب ناشی از کولرهای گازی یا آب به جامانده از شستن سبزیجات و میوه ها یا حتی چایی سرد شده در فلاسک که قرار است آن را در سینک ظرف شویی خالی کنید، گیاهان تان را آبیاری کنید. 

تنبلی را کنار بگذاریم. طبیعت میلیون ها سال بدون وقفه برای زنده ماندن و زندگی ما تلاش کرد و زحمت کشید، حالا نوبت ماست که قدمی برداریم، آن هم نه برای محیط زیست، بلکه برای جبران تمام اشتباهاتی که کردیم و طبیعتی که تا مرز نابودی کشاندیم.

 اگر نمی توانید ازمصرف چیزهای پلاستیکی در زندگی دست بکشید، لااقل دیگر گل پلاستیکی نخرید. گلدان های سبز هم روحتان را تازه می کند و هم هوای خانه تان را. لطفا به خود و اطرافیانتان ظلم نکنید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر