چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۰۳۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹

فکرشهر: مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: راه‌های جبران کمبود آب در شهرستان دشتسان در نشستی اضطراری در شرکت آب و فاضلاب کشور بررسی شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، کمبود آب چالش مناطق مختلف استان بوشهر است؛ چالشی که این روزها ساکنان شهرستان دشتستان را بیشتر از دیگر نقاط استان درگیر کرده است.

این شهرستان با 261 هزار نفر جمعیت نخستین شهرستان استان از نظر وسعت و دومین شهرستان از نظر جمعیت است. پیش بینی می‌شود جمعیت دشتستان در افق 1410 به 320 هزار نفر برسد. 

به گفته مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر، آب مورد نیاز این شهرستان، روزانه به طور میانگین48 هزار متر مکعب است که برآورد می‌شود این رقم در افق‌های 1410 و 1425 به 24 و 29 میلیون متر مکعب برسد.

شاهپور رجایی خط آبرسانی کازرون، خط کوثر و منابع زیر زمینی را تامین کنندگان آب دشتستان عنوان کرد و افزود: بیش از 77 درصد آب مورد نیاز این شهرستان از خط کازرون تامین می‌شود،   خطی که تحت تاثیر خشکسالی نوسان دارد و گاه تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به راهکارهای جبران کمبود آب شهرستان دشتستان، بیان کرد: مطالعات جبران کمبود آب این شهرستان با موافقت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و کارفرمائی شرکت آب منطقه ای استان در سال 1396 انجام گرفت و گزینه‌های مختلفی از جمله نمک زدایی آب شور دریا و یا شیرین سازی آب لب شور رودخانه های دالکی و شاپور بررسی شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: در پی کاهش چشمگیر منابع آب کازرون،  21 خرداد نشست اضطراری برای بررسی راهکارهای جبران کمبود آب دشتستان در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار و راهکارهای فوری، کوتاه مدت و میان مدت تامین آب مطمئن این شهرستان بررسی شد.

رجایی، تثبیت انتقال آب از شهرستان کازرون، اجاره چاه‌های کشاورزی که آب قابل آشامیدن دارند در حریم برازجان و سایر شهرها و روستاها، جدا سازی آب مصرفی و فضای سبز از شبکه آبرسانی،  و استفاده از منابع محلی را بخشی از این راهکارها عنوان کرد که بر اساس آن شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور متقبل شده هزینه حفر و تجهیز دست‌کم 10 حلقه چاه با آبدهی روزانه نزدیک به هفت هزار متر مکعب با برآورد 30 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای اجاره چاه‌های کشاورزی را بپردازد.

وی افزود: جداسازی آب برخی از شهرها و روستاهای شهرستان که از خط کازرون آب می‌گیرند یکی از گزینه های کوتاه مدت است که با آن موافقت شده و در همین زمینه ایجاد چهار آب‌شیرین‌کن با ظرفیت نزدیک به 20 هزار متر مکعب در روز در شهرستان های دشتستان و بوشهر دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: دو آب‌شیرین‌کن دالکی، سرقنات و وحدتیه برای شیرین کردن آب رودخانه دالکی و آب‌شیرین‌کن آبپخش و سعدآباد برای تصفیه آب رودخانه شاپور و چاه‌های محلی، در شهرستان دشتستان قرار دارد.

رجایی آب‌شیرین‌کن‌های جزیره شیف و روستاهای هلیله و بندرگاه را دو آب‌شیرین‌کن دیگر معرفی کرد که در شهرستان بوشهر برای شیرین کردن آب دریا ساخته می‌شوند.

وی گفت: در این نشست مقرر شد افزون بر تسریع در ایجاد آب شیرین‌کن 35000 متر مکعبی بوشهر، پیگیری لازم برای افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن ‌کنونی این شهر از 10 به 20 هزار متر مکعب صورت گیرد.همچنین قرار شد کمیسیون تخصیص وزارت نیرو پیگیری لازم به منظور تعیین تکلیف آب‌شیرین‌کن با ظرفیت روزانه نزدیک به 22 هزار و 500 متر مکعب برای شهر برازجان و انشعاب‌ها و روستاهای پیرامون را انجام دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر