جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۰۵۶
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

فکرشهر: مدیرکل ميراث فرهنگي ،صنايع دستي و گردشگري استان بوشهر گفت: آثاري تاريخي درمحوطه تپه تهماچي حدفاصل سه کيلومتري جبهه غربي روستاي عامري شهرستان ديلم کشف شد که نشان از وجود يک تمدن بزرگ و قديمي در اين منطقه با قدمت هزاره پنجم قبل از ميلاد دارد .

به گزارش فکرشهر، ناصر امیرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دیلم اظهار داشت: طبق گزارش یگان حفاظت شهرستان دیلم پس از کشف آثار سفالی توسط افراد منطقه، تیم کارشناسان معاونت میراث فرهنگی به سرپرستی آذریان به منطقه مورد نظر اعزام شدند .

وی افزود: این محوطه که به نام تپه تهماچی معروف است در فاصله سه کیلومتری غربی "روستای عامری "شهرستان دیلم و در دشتی وسیع و هموار در جوار روستای شاه‌عبدالله  واقع شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: در این منطقه تپه‌هایی بزرگ وجود دارد که ارتفاعی 5 الی 6 متری از سطح زمین‌های اطراف دارند و دارای لایه‌های تاریخی و فرهنگی هستند که به وضوح مشاهده می‌شود.

امیرزاده ادامه داد: یافته‌های تاریخی و فرهنگی سطح تپه‌ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه‌ایی، سبز تیره و سیاه است که نمونه‌های آن در روستاهای چهارروستایی شهرستان گناوه و تل‌سوز، تل‌قاشی، روستای خلیفه‌ایی در شهرستان دشتستان یافته شده است که هم‌زمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس می‌باشد.

وی بیان کرد: علاوه بر سفال منقوش، ابزارهای سنگی و استخوان‌هایی نیز در سطح محوطه یافت شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به یافته‌های ابتدایی از این منطقه که برای اولین بار در شهرستان دیلم شناسایی شده، محوطه فوق را مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می‌توان حدس زد که بسیار از نظر تاریخی در پس کرانه‌های خلیج فارس دارای اهمیت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر