پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۰۸۷
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹

فکرشهر: تحلیلگر اصولگرا معتقد است که تشکیلات جمنا از ابتدا هم یک تشکل جدی نبود. به بیان درست‌تر، اصولگرایان اصلا آن را جدی نگرفتند. او ترجیح می‌دهد به جای تشکل و تشکیلات از واژه دکان و مغازه استفاده کند. یعنی جمنا یک مغازه موقت و فصلی بود برای انتخابات ریاست‌جمهوری. مهاجری همچنین از انگشت‌شمار حرف‌های درست قالیباف گفت که آن هم با حداقل ١٢سال تاخیر زده شده است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه اعتماد نوشت: «با نزدیک شدن به زمان انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی تحولات و حرف و حدیث‌های پشت سر جمنا، نهاد وحدت‌بخش جناح اصولگرا در انتخابات گذشته، بالا می‌گیرد. لطف‌الله فروزنده از جمنا کنار کشید و بخش مهمی از مشکلات جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این روزها مالی است. معلوم نیست با این حجم از مشکلات بتواند در انتخابات آتی نقشی تعیین‌کننده ایفا کند و منشأ وحدت در جناح راست شود یا نه؟

تحلیلگر اصولگرا معتقد است که تشکیلات جمنا از ابتدا هم یک تشکل جدی نبود. به بیان درست‌تر، اصولگرایان اصلا آن را جدی نگرفتند. او ترجیح می‌دهد به جای تشکل و تشکیلات از واژه دکان و مغازه استفاده کند. یعنی جمنا یک مغازه موقت و فصلی بود برای انتخابات ریاست‌جمهوری.

جدا شدن برخی چهره‌ها از جمنا و دور شدن رییسی از جمنا نشانه چیست؟ آیا این تشکل می‌تواند منجر به وحدت اصولگرایان شود؟

تشکیلات جمنا از ابتدا هم یک تشکل جدی نبود. به بیان درست‌تر اصولگرایان اصلا آن را جدی نگرفتند. ترجیح می‌دهم به جای تشکل و تشکیلات از واژه دکان و مغازه استفاده کنم. یعنی جمنا یک مغازه موقت و فصلی بود برای انتخابات ریاست‌جمهوری. ترکیب شورای مرکزی آن از ابتدا نشان می‌داد قرار نیست کاری کنند. منهای یکی دو نفر از اعضای شورا که تردید ندارم توی رودربایستی دیگران عضو شورای مرکزی شده بودند، سایر اعضا نه وزنی در فضای سیاسی کشور داشتند و نه در بین اصولگرایان از جایگاه قابل ذکری برخوردار بودند. در غیر جدی و ناکارآمدبودن جمنا همین بس که نه آقای رییسی برای آن مایه گذاشت نه آقای قالیباف. با این حال جمنا دورهمی‌های خودش را برگزار کرد و نتیجه کارش هم کمترین تاثیری در نتیجه انتخابات نداشت. اگر جمنا نبود چه بسا رای آقای رییسی قدری بیشتر هم می‌شد. درباره آینده جمنا و نقشی که در انتخابات آینده می‌تواند داشته باشد باید به گذشته‌اش مراجعه کرد و به نظر من این تاثیر نزدیک به صفر خواهد بود. ضمن این که اصولگرایان عادت ندارند از یک تشکل فصلی در ٢ فصل استفاده کنند. وقتی می‌شود یک تشکل فصلی دیگر درست کرد، اصراری بر حفظ تشکل ناکارآمد ندارند.

چقدر از جدایی چهره‌ها از جمنا ناشی از مشکلات مالی این تشکل است؟

من از مسائل مالی جمنا خبر ندارم و نمی‌دانم مشکل دارند یا نه. اما فکر می‌کنم اگر شفاف و روشن بگویند در انتخابات پارسال چقدر خرج کردند و از کجا درآمد داشتند خدمت بزرگی به جریان اصولگرایی کرده‌اند.

آیا اصولگرایان می‌توانند بدون جمنا و با راهکارها و نهاد جدید دیگر به وحدت برسند؟

قطعا می‌توانند به شرطی که رودربایستی با دیگران و ترس از بعضی‌ها را کنار بگذارند. هنوز جریان اصولگرایی نتوانسته خودش را از تندروهایش نجات بدهد. به دو دلیل: اول این که می‌خواهد تندروها را به عنوان اهرم فشار نگه دارد و دوم این که از آنها می‌ترسد. مادام که این ملاحظه و ترس وجود دارد ناگزیر از باج دادن و سهم دادن است. هر وقت جریان اصولگرا توانست تندروها را از خود جدا کند صاحب گفتمانی می‌شود که در بین مردم حامی دارد.

چقدر از مشکلات اصولگرایان به دلیل کمرنگ شدن نقش جامعتین است؟

ضمن احترام به جامعه محترم مدرسین و جامعه روحانیت تهران ناگزیرم عرض کنم متاسفانه بعضی اعضای این دو تشکل میدان فعالیت خود را به تندروها واگذار کرده‌اند و همین اتفاق باعث شده نفوذ کلام‌شان بین سایر اصولگرایان و مردم کاهش یابد.

بهترین راه پیش پای اصولگرایان در انتخابات آتی برای توفیق چیست؟

اصولگرایان باید بدون ترس از جناح رقیب به «خودانتقادی صریح» بپردازد و همه اشتباهات سال‌های گذشته خود را مرور کند. به این ترتیب قادر خواهد بود با بدنه فکری و نخبگی جامعه آشتی کند و پیروزی را برای بعد از چنین اقدامی برنامه‌ریزی کند. در غیر این صورت پیشنهادم این است که چندسالی به خودشان مرخصی و استراحت بدهند تا جریان جوان‌تر و خردمندتری زمام کار را در دست بگیرد.

قالیباف قبلا نقد کرده بود که راس تصمیم‌گیری اصولگرایان دچار اختلال است. موافق هستید؟

این از انگشت‌شمار حرف‌های آقای قالیباف است که درست گفته؛ آن هم با حداقل ١٢سال تاخیر.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر