پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۰۹۷
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

فکرشهر: هزار و 200 هکتار اراضی بیابانی استان بوشهر احیا شد.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، رئیس امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: سال گذشته با اجرای هلالی های آبگیر هزار و 200 هکتار از زمین های بیابانی و فقیر استان احیا شد.

پرویز دانش پور افزود: حاصل ساخت این هلالی های آبگیر ذخیره یک میلیون و 200 هزار مترمکعب آب و اصلاح، تقویت و بارورسازی خاک بود.

وی گفت: در شرایطی که مناطق مختلفی از استان با چالش کم آبی و حتی بی آبی دست و پنجه نرم می کنند مدیریت روان آب های سطحی حاصل از بارندگی و ذخیره بارش ها در نقطه فرود می تواند راهبردی برای غلبه بر بحران کاهش سطح آبهای زیرزمینی استان باشد.

دانش پور افزود: اجرای هلالی های آبگیر برای جلوگیری از سیلابی شدن بارش ها در استان، از دست رفتن آب، جلوگیری از فرسایش خاک، نفوذ به درون خاک و استفاده هرچه بیشتر از حداقل بارش ها در مناطق خشک و نیمه خشک نیز می تواند بسیار حایز اهمیت باشد.

وی در مورد شیوه اجرای طرح آبگیر در عرصه های بیابانی استان گفت: در این طرح با بیل مکانیکی یا دست (بسته به نوع خاک) بخشی از خاک رویی برداشت و در جلوی گودی ایجاد شده ریخته می شود و به شکل نیم دایره  شکل می یابد.

دانش پور افزود: برای اجرای این طرح زمین باید فاقد پوشش و یا حداقل پوشش و شیب کمتر از 20 درصد و خاک دارای نفوذ پذیری باشد.

وی گفت: بسیاری از زمین های بیابانی استان مستعد اجرای هلالی آبگیر است به گونه ای که  حدود 100 هلالی در هر هکتار می توان ساخت و هزار مترمکعب آب ذخیره کرد.

دانش پور افزود: علاوه بر ذخیره آب با  هر بارندگی بذرها به درون هلالی ها هدایت شده و با توجه به مهیا بودن شرایط، این بذرها سبز و در درون هر هلالی پس از بارندگی پوشش گیاهی ایجاد می شود.

وی گفت: با اجرای هلالی های آبگیر پس از یک سال و تنها با یک بار بارندگی، منطقه عاری از پوشش گیاهی دارای پوشش علفی و بوته ای می شود و در مرحله بعد حاصلخیزی و تکامل خاک ادامه می یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر