جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۴۱۲۹
جمعه ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۴

فکرشهر: امروز برخی از رسانه‌ها خبری مبنی بر نهایی شدن پروژه «پژوهشی فقهی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها» را منتشر کردند که از سوی یک مسئول آگاه در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تکذیب شد.

به گزارش فکرشهر، «ایکنا» نوشت: در خبری که از سوی بعضی از رسانه‌ها بدون نقل منبع اعلام شده آمده است مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ به «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سفارش انجام پروژه‌ای با موضوع «پژوهشی فقهی درباره حضور زنان در ورزشگاه» را داد. این پژوهش فقهی در فروردین ۱۳۹۷ به اتمام رسیده و به زودی منتشر می‌شود و به این سوال تقریباً چهل ساله پاسخ می‌دهد: «حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کنار مردان، چه حکمی ‌دارد؟».

این در حالی است که یک مسئول آگاه در پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن ابراز تعجب از نشر این خبر گفت: این پروژه هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: این پروژه علمی بنا به تشخیص مسئولان امر برای کارهای دقیق‌تر علمی به محقق ارجاع شده و نیازمند چکش‌کاری علمی بیشتر و تایید نهایی پژوهشگاه است و ممکن است تا پایان امسال نتایج آن منتشر شود.

یادآور می‌شود ۱۶ آذرماه سال ۹۶ روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خبری را به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی مازندرانی، مدیر گروه مسایل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مورد منتشر کرد و نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین فخار طوسی مدیر این پروژه، نگارش اولیه آن را به اتمام رسانیده و کار تحویل ناظر پروژه شده است.

مدیر گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح محتوایی این پروژه گفت: مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها از جهات متعددی می‌تواند موضوع بحث فقهی قرار گیرد که از جمله؛ نوع ورزش‌هایی که در این اماکن انجام می‌شود و پوشش خاصی که ورزشکاران به اقتضای حرفه خود بر تن می‌کنند، بحث از این مسئله را از منظر «نگاه به نامحرم و محدوده و حریم آن» حائز اهمیت می‌کند؛ همچنین هیجانات حاکم بر این محیط ها و رفتار های خارج از کنترل که توسط تماشاچی ها انجام می‌شود، زاویه «در معرض گناه و ناروایی ها قرار گرفتن» را دریچه این بحث قرار می‌دهد است.

وی افزود: مردانه بودن محیط‌های ورزشی (لااقل در وضعیت موجود) منظری دیگر به این بحث از چشم انداز «اختلاط مردان و زنان» می‌گشاید. مسئله «حق زنان در آزادی تردد و حضور در اماکن مختلف همپای مردان» منظر دیگری است که در برابر جهات فوق، چالشی را فراروی بحث کنندگان قرار می‌دهد؛ این جهات و نیز بحث موضوع‌شناسی زوایایی است که در این بحث می‌تواند بحثی دامنه‌دار و در عین حال عمیق را سامان دهد.

وی در پایان گفت: این فراز و فرودها نشانه آن است که این مطالبه قابل توجه و درخور اظهارنظر قاطع فقهی است تا فارغ از جروبحث‌های سیاسی و جناحی و نیز فراتر از گرایشات و تمایلات، از منظری فقهی تکلیف این موضوع تعیین و بحثی همه‌جانبه پیرامون آن صورت گیرد تا طرفداران و نیز مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها بتوانند منبعی کامل و مبسوط و در عین حال مشتمل بر بحثی فنی را در اختیار داشته و به اتکای آن به کار اصلاح و تکمیل قوانین و آیین نامه ها بپردازند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر