پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: با این تفاسیر، به نظر می رسد بالاخره مسئولین متوجه وضعیت بغرنج «آب» و «بی آبی» در استان بوشهر و به خصوص دشتستان شده اند و سعی دارند در این زمینه اقدامی عاجل انجام دهند، ولی تا رسیدن به وضعیت قابل تحمل و قطعی آب حداکثر دو روزه و نه یک هفته تا 10 روزه در دشتستان، زمان زیادی نیاز است و...
کد خبر: ۴۴۲۸۸
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴

فکرشهر ـ آذر حسینی: روز شنبه ـ دوم تیرماه 97 ـ اهالی وحدتیه در اعتراض به بی آبی، جاده را بستند.

به گزارش فکرشهر، شهروندان وحدتیه، در این اقدام، تقاطع ورودی این شهر تا پمپ بنزین مقابل ورودی در سمت دیگر اتوبان برازجان ـ شیراز را با گذاشتن خودروهای خود، بستند تا هر دو محور برازجان ـ شیراز و شیراز ـ برازجان، که یکی از محورهای اصلی رفت و آمد اهالی شمال و مرکز استان بوشهر به خارج از استان است، مسدود شود؛ اقدامی که در گرمای طاقت فرسای دشتستان، ترافیکی طولانی در هر دو مسیر را باعث شد و طبق اعلام رسمی جواد لقمان زاده ـ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان ـ از ساعت 11 ظهر تا ساعت 13 ادامه داشت و تنها «با پادرمیانی مسئولان فرمانداری دشتستان و شرکت آب و فاضلاب و دعوت از نمایندگان مردم و شورای اسلامی شهر وحدتیه، مسیر، بازگشایی شد». 

لقمان زاده در توضیح این مساله نیز گفته بود که «از ابتدای خردادماه آب ورودی از تصفیه خانه بوشیگان کازرون در استان فارس به شهرستان دشتستان 30 هزار متر مکعب کاهش یافته است که این امر توزیع آب در دشتستان به خصوص شهرهای برازجان، وحدتیه، آبپخش و شبانکاره را با مشکل روبرو کرده است و باعث شده تا آب خط انتقال به شهر وحدتیه 50 درصد کاهش پیدا کند و در صورتی که 10 هزار متر مکعب آب به شهر وحدتیه اختصاص یابد، مشکل توزیع در این شهر برطرف خواهد شد». لقمان زاده این را نیز گفته بود که «برنامه ریزی برای راه اندازی تصفیه خانه 10هزار متر مکعبی در شهر وحدتیه انجام شده است». 

به گزارش فکرشهر، دشتستان سال هاست که از کمبود آب و بحران های ناشی از آن رنج می برد. دیروز اهالی وحدتیه، اتوبان را بستند و هفته گذشته هم شهروندان برازجانی، خیابان اداره آب این شهر را؛ مساله ای که سال ها قبل، هر چند سال امکان وقوع داشت و این روزها به هر چند روز یک بار، کاهش یافته؛ اعتراض به بی آبی و قطعی چند روزه آن که تجمعات مردمی و اقداماتی این چنینی را در پی دارد و تاکنون هیچ اقدام عاجلی برای آن صورت نگرفته بود؛ اما هفته گذشته و در پی همین اعتراض ها و تجمع های مردمی در نقاط مختلف دشتستان بود که نشست هایی اضطراری از سوی مسئولین استان و شهرستان در پایتخت انجام شد؛ نشست هایی که نتایج آن به طرق مختلف و از سوی مسئولان آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی استان، استانداری، فرمانداری و البته نماینده مردم دشتستان در مجلس برای مردم بازنشر می شود.

محمدباقر سعادت در همین رابطه از صدور تصمیمات و دستور فوری مقامات کشوری برای حل مشکلات آب دشتستان خبر داده و گفته که این دستورات در نشست مشترکی که با پیگیری های وی و با حضور استاندار بوشهر، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و مهندس حاج رسولی، معاون وزیر نیرو تشکیل شده، صادر شده است و همگی در راستای اتفاقات چند روز گذشته در حوزه آبی استان بوشهر و به خصوص شهرستان دشتستان و قطعی چندین روزه آب در این شهرستان و به خصوص برازجان و اعتراضات مردمی بوده است.

طبق اعلام نماینده مردم دشتستان در مجلس، برای حل معضل بی آبی در این شهرستان، دستور فوری صادر شده و قرار است تعدادی از چاه های آب کشاورزان دشتستان از آن ها اجاره شده و در کنار این اقدام، ۱۰ حلقه چاه با فوریت تمام حفاری شده و به شبکه آب رسانی متصل شود تا مردم دشتستان در فاصله ۴ ماهه تا انتهای تابستان، با مشکل بی آبی مواجه نباشند.

همچنین مقرر شده در میان مدت و در فاصله یک تا دو ساله، ۱۰ هزار متر مکعب از آب رودخانه دالکی با نصب آبشیرین کن، وارد شبکه شود و ۷۵۰۰ متر مکعب دیگر نیز از رودخانه شاپور به شبکه متصل شود تا مجموعا ۱۷۵۰۰ متر مکعب آب با وارد شدن به شبکه توزیع در اختیار مردم قرار گیرد و در سال های آینده مشکلاتی مشابه آن چه چند روز گذشته در حوزه آب اتفاق افتاد، تکرار نشود. 

همچنین گفته شده که تامین اعتبار موارد فوق با تصویب حاضران جلسه و پیگیری های نماینده دشتستان از محل تنش های آبی شرکت آب و فاضلاب کشور انجام خواهد شد.

شاپور رجایی ـ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر ـ نیز در این باره توضیح داده که «دو آب‌شیرین‌کن دالکی، سرقنات و وحدتیه برای شیرین کردن آب رودخانه دالکی و آب‌شیرین‌کن آبپخش و سعدآباد برای تصفیه آب رودخانه شاپور و چاه‌های محلی، در شهرستان دشتستان و آب‌شیرین‌کن‌های جزیره شیف و روستاهای هلیله و بندرگاه در شهرستان بوشهر برای شیرین کردن آب دریا ساخته می‌شوند».

رجایی با اشاره به تشکیل کارگروه سازکار با کم‌آبی نیز گفته که «در این کارگروه، ۲۰ برنامه و طرح عملیاتی در کمیته استانی بوشهر آن تدوین شده که از جمله آن ها، جداسازی آب فضای سبز شهرداری‌ها، آب فضای سبز و احشام روستاها، فروش کارتی آب در شهرستان جم و ایجاد این ایستگاه ها در روستاهای جم و دیگر شهرها و روستاهای استان به ویژه دیر، عسلویه، نخل تقی و مناطق پشتکوه دشتستان است».

مسعود نصوری ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر ـ نیز در این باره از ایجاد «آب انبار» در روستاهای مختلف استان خبر داده وگفته که این طرح، برای «تفکیک آب آشامیدنی با آب احشام و فضای سبز» ایجاد می شود.
استاندار بوشهر، معاون عمرانی وی و مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان بوشهر نیز در اخباری پراکنده و مجزا، همین اخبار را بازگو کرده اند.

در جدیدترین خبر هم روز یکشنبه ـ 3 خردادماه ـ نماینده مردم دشتستان در مجلس، در جلسه 4 ساعته ای که به همراه روسای شوراهای شهرهای برازجان، آب پخش، دالکی و وحدتیه با مسئولان آب و فاضلاب کشور داشته، به شدت به وضعیت آب دشتستان اعتراض کرده اند و ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت و مسوولان مربوطه سازمان آب و فاضلاب کشور، حل مشکلات مردم در کوتاه ترین زمان را خواستار شده اند.

این طور که روابط عمومی محمدباقر سعادت گزارش داده، در این جلسه مقرر شده تیم اداره آب و فاضلاب کشور به استان بوشهر سفر کرده و به همراه بخشداران، شوراها، آب و فاضلاب روستایی و شهری و نماینده استانداری برای بررسی به شهرستان دشتستان رفته و نتیجه را در اسرع وقت به مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب کشور انتقال دهند تا جهت تخصیص اعتبارات مورد نیاز دستورات لازم انجام شود.

همچنین، قرار است تیمی از استان های همجوار به شهرستان دشتستان سفر کرده و پس از بررسی مشکلات و موانع، برای گرفتگی و مشکلات لوله های آب های انتقالی اقدامات لازم را صورت دهند.

گفته شده قرار است عصر همین روز نیز جلسه ای با وزیر و رئیس جمهور گرفته شده و در خصوص مسئله خشکسالی مشکلات را مطرح و اعتبارات لازم در این زمینه دریافت شده و به زودی مبالغی در اختیار آب و فاضلاب شهری و روستایی قرار گیرد.

همچنین قرار شده خط لوله مخزن دالکی به شهر دالکی نیز خیلی فوری با هماهنگی با استاندار، بدون تشریفات در دستور کار قرار گیرد و همچنین در جلسه روز یکشنبه و جلسه هیئت دولت، مسئله بحرانی دشتستان در حوزه آب، بررسی شده و اعتبارات مورد نیاز آن تامین شود؛ هر چند عملی شدن این مقرر شده ها، عزمی راسخ و پیگیری های فراوان نیاز دارد.

با این تفاسیر، به نظر می رسد بالاخره مسئولین متوجه وضعیت بغرنج «آب» و «بی آبی» در استان بوشهر و به خصوص دشتستان شده اند و سعی دارند در این زمینه اقدامی عاجل انجام دهند، ولی تا رسیدن به وضعیت قابل تحمل و قطعی آب حداکثر دو روزه و نه یک هفته تا 10 روزه در دشتستان، زمان زیادی نیاز است و این طرح ها، به این زودی ها به نتیجه نخواهد رسید؛ طرح هایی که اگر 4 سال زودتر انجام می شد ـ همان طور که ما از سال 92 تاکنون در «فکرشهر» بارها درباره لزوم اجرای آن ها تذکر دادیم ـ اکنون با معضلی به نام «بحران آب» یا همان «بی آبی» در استان، مواجه نبودیم.

نظرات بینندگان
بشتابید تا دیر نشده
|
-
|
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
بشتابید تا دیر نشده
یست هزار پمپ آبکش مرد نیاز است
اگر جمعت شهر برازجان صدهزار نفر و هر خانوار بطور متوسط پنج نفره باشد، تنها برای منازل مسکونی این شهر ، بیست هزار کمپرسور ، یا تلمبه و پمپ آب، لازم است تا آب مرده شوری لوله های فس فسو را به منبع های آب بکشاند؛ و این منهای حوض های مرده شورخونه ها و دیگر مؤسسات و و دیگر دوائر و مکان های اداری و غیر اداری است که روازانه به آب و آفتابه نیاز مبرم دارند. بشتابید تا دیر نشده و مپرسورهای صلواتی و خیراتی با تخفیف صد در صد و رایگان جهت رفاه شهروندان وارد و عرضه نشده، یکی دوتاش را با قیمت دلار نه تومانی، تهییه نمائید و حالشو ببرید
دشتسانی
|
-
|
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵
یاکیده این کاره نیست

باید برود ومدیری بیاید که در خصوص آب بداند
دشت( دشتستان ) پر بلا و مبتلا و فرقش با صجرای کربلا
|
-
|
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
دشت( دشتستان ) پر بلا و مبتلا و فرقش با صجرای کربلا
در صحرای کربلا، آب بود ولی بر تشنگان بستند. در دشت پر بلا ، آب هست ولی حضرات هوشیار از مسؤلیت جستند! و خلق مظلوم از تشنگی خستند و از نشاط و رفاه رستند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر