جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۴۸۳۹
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۱

فکرشهر: یک استاد ریاضی با بیان این‌که کلاس‌های آمادگی کنکور و کلاس‌های تست، ماهیت یاد دادن نکات تستی و پرداختن به نکات فرعی را دارند، گفت:‌ کنکور عامل فراموشی الگوهای مفهومی است .

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، امروزه در دنیا ریاضیات به عنوان یک درس با اهداف محدود مطرح نیست بلکه ریاضیات جریان طبیعی تفکر انسان‌ها است .نتایج تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام شده نشان دهنده روند نزولی این درس در مقاطع مختلف تحصیلی است.

افراد به دلیل عدم درک ریاضیات، نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند بنابراین به ریاضیات و آموزش آن علاقه ندارند. ریاضی درسی اصلی و کاربردی است که داشتن درک درست از آن نقش مهمی در آینده تحصیلی افراد و پیشرفت کشور دارد، بنابراین برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم مانند علوم طبیعی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است .

آموزش های غلط عامل شکل گیری افکار منفی در افراد

دکتر بهزاد کفاش با اشاره به اهمیت ریاضی در علم آموزی افراد، اظهار کرد: با توجه به این که ریاضی علم ساماندهی ذهن است، بنابراین شکی نیست که این علم می تواند در کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد .

وی با بیان این‌که آموختن ریاضیات نظم خاصی به ساختار ذهن می‌دهد، افزود:‌ هدف از گنجاندن واحدهای درسی ریاضی در رشته های مختلف این است که افراد استفاده از مهارت دانش ریاضی را به اشکال مختلف فراگیرند .

این استاد دانشگاه، ریاضی را علمی عمومی عنوان و تصریح کرد: فکر کردن به این‌که ریاضیات به افراد خاصی مانند نخبگان تعلق دارد اشتباه است چرا که هر شهروندی برای بهتر زندگی کردن نیاز به درک معقولی از ریاضیات دارد .

وی ادامه داد:‌ افراد باید بتوانند از توانایی‌هایی که این علم در اختیارشان قرار می‌دهد در راستای بهتر تصمیم گرفتن، خوش فکر بودن و مسئولیت پذیری استفاده کنند .

وی با اشاره به این که آموزش های غلط باعث شکل گیری افکار منفی در اشخاص می شود، خاطرنشان کرد:‌ این آموزش ها ممکن است افکار منفی عدم توانایی در فراگیری درس ریاضیات را در ذهن دانش آموزان و دانشجویان شکل دهد اما اگر نگرش به ریاضی و شیوه آموزش تغییر کند ممکن است نگرش های مثبتی جایگزین آن شود .

کفاش با بیان این‌که شیوه خواندن ریاضی متفاوت از سایر دروس است، گفت:‌ باید هنگام خواندن این درس در کنار خود قلم و کاغذ داشته باشیم زیرا یادگیری آن نیاز به مدت زمان بیشتری دارد و با حل تعدادی مسئله امکان پذیر نیست .

خلاقیت موثرترین راه یادگیری ریاضیات

وی خلاقیت را یکی از راه‌های یادگیری این علم دانست و خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از ایده‌هایی که به صورت ایده کلیدی وجود دارد در طی هزاران سال به وسیله ریاضی دانان بررسی شده و اکنون به شکل امروزی تبدیل شده است .

این مقام مسئول افزود:‌ بنابراین اگر ما در اولین دور مطالعه خود نتوانیم مفاهیم را به درستی یاد بگیریم نباید مایوس شویم و دست از تلاش برداریم .

وی با بیان این که خانواده‌ها تاثیر زیادی در یادگیری فرزندان خود دارند، تصریح کرد:‌ والدین باید به فرزندان خود القا کنند که مفاهیم ریاضی باید درک شوند و حفظی نیستند .

لزوم نهادینه کردن الگوی مفهومی

کفاش با اشاره به این‌که سیستم کنکور یادگیری مفاهیم ریاضیات را تحت تاثیر قرار داده و الگوهای حفظی جایگزین الگوهای مفهومی شده است، اظهار کرد: باید علاقه به این درس با شیوه‌های درس و از ابتدا در کودکان شکل گیرد که در مرحله اول اجرای این برنامه والدین مهمترین نقش را ایفا می کنند .

وی بابیان این که بسیاری از افراد فکر می کنند شرکت در کلاس‌های مختلف می تواند بسیار مفید باشد اما واقعیت این است که بسیاری از کلاس های آمادگی کنکور و کلاس های تست ماهیت یاد دادن نکات تستی و پرداختن به نکات فرعی را دارد، گفت:‌ در این کلاس ها بخش اصلی که درک مفاهیم درسی است به شکل جدی پیگیری نمی شود ولی در الگوی مفهومی مفاهیم بعد از تکرار فراوان قابل درک و فهم می شوند.

این استاد برجسته ریاضی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار متفاوت ذهنی افراد، تصریح کرد:‌ از آن جایی که ساختار ذهنی افراد متفاوت است نمی توان با یک دید انتظار داشت که دانش آموزان در یک مدت زمان ریاضیات را فراگیرند .

وی اظهار کرد:‌ ممکن است فردی این درس را هنگام تدریس به طور کامل یاد گیرد اما شخص دیگر نیاز به تکرار و تمرین بیشتری داشته باشد .

کفاش با بیان این‌که تفاوت در یادگیری افراد به عنوان شخصیت شناسی نامیده می شود، گفت:‌ هنر شناختن شخصیت افراد یکی از ویژگی هایی است که باید اساتید و معلمان از بهرهمند باشند تا متناسب با ساختار ذهنی دانش آموزان به آن ها مفاهیم را آموزش دهند .

وی با اشاره به این که عدم شناخت ساختار ذهنی افراد مکن است توانایی یادگیری آنان را دچار اختلال کند، خاطرنشان کرد:‌ معلمان باید با کشف ویژگی های دانش آموزان خود در راستای تیپ شخصیتی هر یک از آن ها اقدام کنند .

کفاش با بیان این‌که معلمان تاثیر زیادی در افزایش سطح سواد دانش آموزان دارند، اظهار کرد: آنان باید ساختار کلاس را به گونه ای پیش ببرند که دانش آموز بیشترین استفاده را از کلاس ببرد و زمینه علاقه مندی او ایجاد شود .

وی قرار گرفتن علم ریاضیات در اولویت سوم دانش آموزان را بدترین اتفاق عنوان کرد و گفت:‌ با توجه به این که ما پیشینه قوی در زمینه ریاضیات داشتیم باید همانند گذشته ریاضی دانان بزرگی را به دنیا معرفی کنیم .

این مقام مسئول تحقق این هدف را مستلزم فرهنگ سازی طولانی مدت دانست و بیان کرد:‌ریاضیات باید بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا و حفظ کند .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر