پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
دبیر علمی "همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام" :
کد خبر: ۴۴۸۴۰
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۴

فکرشهر: دبیر علمی "همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام" با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به عصر یا کشور خاصی محدود نمی‌شوند، گفت: آسیب‌های جدی جامعه در زمینه‌های طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی و فضای مجازی است و در این موارد وضعیت نگران‌ کننده‌ای داریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، دبیر علمی "همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام" که نشست خبری آن امروز ۱۹ تیر در پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار شد، از نهایی شدن ۶۰ مقاله در این همایش در حوزه‌های اعتیاد، بیکاری، طلاق، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی و فضای مجازی خبر داد و با اشاره به اینکه توصیه‌های این مقالات در قالب یک کتاب استخراج خواهد شد، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که این همایش غیر از ثمرات علمی آن در مقام عمل هم به کار آید و مورد استقبال مسئولین قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی تنها به کشور ما یا عصر خاصی اختصاص ندارد، ‌گفت: این انحرافات در تمام طول تاریخ بشر وجود داشته به حدی که گاهی علما را به ناامیدی کشانده است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه چنانچه مقیاس و معیار جهانی در نظر گرفته شود، وضعیت ما وضعیت خوبی است. این در حالی است که همین وضعیت چنانچه با معیارهای اسلامی سنجیده شود، وضعیت نگران کننده و بحرانی است که متخصصان نیز باید با همین دیدگاه به آن بنگرند.

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام تشریح کرد: مساله بیکاری در جامعه ما نسبت به آمریکا وضع بهتری دارد، چرا که در آن کشور ۴۹ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند. در زمینه طلاق نیز از نرم جهانی وضعیت بهتری داریم. در کشور ما کمتر از یک چهارم ازدواج‌ها به طلاق کشیده می‌شود، در حالی که در فرانسه، انگلیس و آمریکا این آمار بیش از یک دوم است.

وی ادامه داد: در بخش طلاق تاکنون نزدیک به ۵ هزار کتاب، مقاله، نشست و همایش تدوین و برگزار شده است، این در حالی است که در سالهای قبل سال از هر ۱۱ ازدواج یکی به طلاق می‌کشید، اما اکنون از هر ۳.۵ تا ۴ ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد.

دبیر علمی "همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام" مقالات، کتاب‌ها و همایش‌ها در این زمینه را بی‌ثمر توصیف کرد و گفت: علت آن است که نسخه‌های پیچیده شده برای ما همان نسخه‌های ناکارآمد غربی است.

شریفی یک مشکل نسخه‌پیچی‌های غربی را متمرکز بودن آن‌ها بر توصیف و تبیین آسیب‌ها عنوان و تشریح کرد: این نحوه مواجهه کمتر بر مقابله و پیشگیری متمرکز بوده و تنها به علت‌یابی آسیب‌ها می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه دو قید اصلی پیشگیری و مقابله در محورهای این همایش ذکر شده است، خاطرنشان کرد: متخصصین ما باید این مساله را ذیل علوم انسانی اسلامی بررسی کنند، این در حالی است که دانشگاهیان این حوزه را نپذیرفته و معتقدند علم همان است که تولید می‌شود و نهایتا باید ترجمه و بومی‌سازی شود.

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام با بیان اینکه مطالعات علوم انسانی اسلامی ادعای دیگری دارد، مقوله پیشگیری و مقابله را دشوار دانست و اضافه کرد: در مجموع ۲۳۳ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش رسیده و نزدیک به ۴۵ محقق را نیز جدای از فراخوان عمومی دعوت به مشارکت کرده‌ایم که از میان آن‌ها ۳۴ نفر این دعوت را اجابت کرده‌اند.

شریفی از نهایی شدن ۵۶ مقاله در همایش فوق خبر داد و گفت: این مقالات در موضوعات اعلام شده توزیع متوازنی داشته و برخی نیز به مبانی اسلامی و روش‌شناسی اسلامی مطالعات آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند.

تقدیر از مقالات برتر در ۲۶ تیر ماه

 دکتر محسن فرمهینی فراهانی، دبیر اجرایی این همایش نیز با حضور در این نشست از اطلاع رسانی مناسب این همایش خبر داد و گفت: برای ۳۵۰۰ نفر از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی به منظور مشارکت در همایش، فراخوان فرستاده و به دانشکده‌ها و مراکز علمی شهرستان‌ها نیز پوستر همایش را ارسال کردیم.

وی همچنین از ایجاد گفتمان و حساسیت در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد و با بیان اینکه مجوز این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ثبت رسیده است، ادامه داد: رایزنی‌ها با حامیان انجام شده و قرار است که دانشگاه شاهد به عنوان محور قرار گرفته و با کمک معاونت اجتماعی وزارت کشور و سایر حامیان در این زمینه همگرایی ایجاد کند.

دبیر اجرایی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام، در پایان گفت: افتتاحیه و اختتامیه این همایش در تاریخ ۲۶ تیر ماه با حضور مقامات کشوری و به صورت همزمان در پنج سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر