جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۸۸۶
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۹

فکرشهر: عملیات پایش وآماربرداری از پرندگان جوجه آور تابستان گذران  توسط کارشناسان و محیط بانان این اداره کل و منطقه حفاظت شده مند در جزایر استان بخصوص جزیره نخیلو اجرایی گردید.

به گزارش فکرشهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن اعلام این خبر گفت: هر ساله حدود صد هزار قطعه پرنده در جزایر استان به خصوص جزیره نخیلو لانه گزینی و زادآوری دارند که اکثر آنها متعلق به گونه های  پرستو های دریایی کاکلی کوچک، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگخوار هستند.

حسین دلشب افزود: به جز جزیره نخیلو، جزیره خان و جزیره ام الگرم در منطقه بردخون و جزیره هاله در شهرستان تنگستان از زیستگاه های میزبان این اگرت، پرستو و سلیم ها هستند. این پرندگان از فروردین ماه مهاجرت خود را به این جزیره آغاز نموده و پس از پایان زادآوری و با پروازی شدن جوجه ها در شهریور ماه از این منطقه خارج می شوند.

دلشب ادامه داد: جزیره نخیلو یکی از مهم ترین کانون های زادآوری و تابستان گذرانی چند گونه مهم از پرستو های دریایی در خلیج فارس می باشد و آماربرداری با استفاده از روشهای معمول بین المللی و بسته به  شرایط رفتاری و زیستگاهی هر یک از گونه ها و معمولا با پلات گذاری و تعمیم آن به کل جمعیت گونه مورد نظر صورت می گیرد. ابتدا اگرت های ساحلی و سپس سلیم های خرچنگخوار و متعاقب آنها پرستو های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پشت تیره و گونه سفید تخمگذاری و زادآوری می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود زیستگاه بهینه برای این پرندگان، محل لانه گزینی اکثر آنها در جزیره نخیلو با یکدیگر همپوشانی دارد که این امر شرایط زیستی این جزیره  را بسیارحساس نموده و شایسته است مردم بومی محلی و صیادان بیش از بیش همگام با اداره محیط زیست در راه صیانت از این تنوع زیستی غنی استان کوشا باشند و از تردد و اقامت نابجا و انتقال گردشگر به جزیره بدون هماهنگی با این اداره کل اجتناب کنند.

به نوشته روابط عمومی محیط زیست استان بوشهر، خوشبختانه پس از چند سال که به دلیل حضور شغال در جزیره ام الگرم پرندگان در این محل جوجه آوری نداشتند، در سال جاری تعداد مناسبی از پرستوهای دریایی کاکلی کوچک و بزرگ با توجه به امنیت ایجاد شده ناشی از مهار شغال، جوجه آوری داشته اند که امید است در سنوات بعد توسعه یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر