جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۴۹۰۸
پنجشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از مدیریت رواناب‌های سطحی حاصل از بارندگی و ذخیره بارش‌ها به عنوان راهکارهای جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود آب زیرزمینی یاد کرد.

به گزارش فکرشهر از مهر، سهیل مهاجری بعد از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید رئیس دیوان محاسبات استان بوشهر از طرح های منابع طبیعی استان بوشهر اظهار داشت: علیرغم مشکلات مالی و شرایط سخت آب و هوایی شاهد اجرای طرح های مهمی در اراضی ملی استان هستیم که امروز مورد بازدید رئیس  دیوان محاسبات استان قرار گرفت.

وی افزود: سازه های به اتمام رسیده در حوزه های طلحه وفاریاب دشتستان و برخی سازه های در حال ساخت این شهرستان مورد بازدید قرار گرفت.

مهاجری ادامه داد: اکنون چهار مورد بند سنگی سیمانی به حجم ۴ هزار و ۹۰۰ متر مکعب و ۲۰۰ متر مکعب عملیات خاکی و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی در این منطقه در دست اجرا است که عملیات بخش هایی از این سازه به اتمام رسیده است.

وی نگاه مشورتی دستگاه‌های نظارتی استان برای اجرای پروژه ها را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: منابع طبیعی یکی از دستگاه‌های فعال و پروژه محور استان قلمداد میشود و از نگاه مشورتی دیگر دستگاههای مرتبط در بهبود کیفی پروژه ها همیشه استفاده خواهیم کرد.

پروژه مدیریت رواناب در بخش بوشکان از دیگر برنامه هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت. این پروژه در سطح ۲۳۵ هکتار و به روش هلالی آبگیر و توسط دستگاه های مکانیکی و با اعتبار ١٦٠ میلیون تومان در حال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی بوشهر افزود: مدیریت رواناب‌های سطحی حاصل از بارندگی و ذخیره بارشها در نقطه فرود برای جلوگیری از سیلابی شدن این بارشها و از دست رفتن این آب، جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذ به درون خاک و استفاده حداکثری از حداقل بارشها در مناطق خشک و نیمه خشک می تواند یک استراتژی برای غلبه بر بحران کاهش سطح آب‌های زیرزمینی باشد.

پروژه نهالکاری ١١٢ هکتاری در چنیر بوشکان با نهال آکاسیا ویکتوریا از دیگر پروژه هایی بود که مورد توجه بازدید کننده ها قرار گرفت. این پروژه با هدف توسعه فضای سبز ، ترسیب کربن، افزایش تاج پوشش گیاهی و بیابانزدایی اجرا شده است.

پروژه مدیریت رواناب ٣٨٢ هکتاری با هدف کنترل سیل و مدیریت رواناب‌ها و افزایش نفوذپذیری خاک و تقویت پوشش گیاهی خاک و بیابانزدایی نیز مورد بازدید قرار گرفت.

در این پروژه ٣٠٠ هکتار هلالی آبگیر و ١٨٠ مورد بندخاکی احداث شده است که درهر هکتار ۱۰۰ هلالی آبگیر و به عبارتی ٣٠٠٠٠ هلالی احداث شده است. اگر حجم آبگیری هر هلالی را حدود٣ مترمکعب و با فرض سه بار آبگیری در سال حدود ١٠ مترمکعب در هر هلالی آب جمع آوری و استحصال شود ، با توجه به هزینه اجرای هر هلالی و میزان ذخیره و ارزش آب در هر هلالی ،صرفنظر از سایر ارزشها نسبت سود به هزینه ٤ به ١ است و ٤ برابر ارزش افزوده ایجاد می شود.

جنگل کاری ۱۰۰ هکتاری چهوک با گونه کنار در سال ۹۶ از اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز و با ۵۰ درصد تخصیص در حال اجرا است نیز مورد بازدید قرار گرفت.

این جنگلکاری سال ۹۳ از اعتبارات ۳ درصد نفت و گاز ودر منطقه درود منطقه بوشکان به مساحت ۱۵۰ جنگل کاری و ۳۰ هکتار غنی سازی احداث شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر