پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۵۰۹۰
سه‌شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به هدررفت بالای آب در استان، گفت: بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز در شهرهای استان بوشهر شناسایی شده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، کیقباد یاکیده در اعضای شورای شهر بوشهر اظهار داشت: برای فرهنگ سازی مدیریت مصرف و سازگاری با کم آبی انتظار داریم که اصحاب رسانه مشارکت جدی داشته باشند.

وی ضمن قدردانی از مشارکت شورای اسلامی شهر بوشهر در تسریع در اجرای پروژه های آب و فاضلاب خواستار تبادل نظر و حمایت های شورا از شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به این که یکی از مشکلات مهم آبرسانی هدر رفت آب است اظهار داشت: هدر رفت آب به دو شیوه است؛ یکی هدر رفت ظاهری و دیگری هدر رفت واقعی است.

وی اضافه کرد: هدر رفت ظاهری شامل خطای کنتور، دستکاری کنتور و انشعابات غیر مجاز است که در آن آب تولیده شده بدست مشترک می رسد ولی هیچ هزینه ای دریافت نمی شود. هدر رفت واقعی شامل نشتی و فرسودگی شبکه آبرسانی است که ۱۸ درصد شبکه آبرسانی بوشهر فرسوده است و این رقم در سطح کشور ۱۵ درصد است.

یاکیده از وجود انشعاب غیر مجاز آب در شهرها خبر داد و افزود: بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز در شهرهای استان بوشهر شناسایی شده که بخش عمده‌ای از هدر رفت ظاهری را در بر می‌گیرد و این هدر رفت مورد اعتراض شرکت آب و فاضلاب است.

هزینه بالای اجرای طرح فاضلاب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با پرهزینه خواندن اجرای پروژهای فاضلاب افزود: اجرای پروژه های فاضلاب نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه ای  است  که تکمیل این پروژه ها  در شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم در اولویت برنامه های این شرکت قراردارد.

وی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های فاضلاب شهرهای گناوه و دیلم را بیش از ۸۵ درصد دانست و خاطرنشان کرد: پروژه‌های فاضلاب این دو شهر جزء ۱۰ شهری است که در کشور دارای ردیف اعتبار ملی است.

یاکیده با اشاره به اینکه در سال ۹۲ ردیف اعتباری پروژه فاضلاب این دو شهر متوقف شده بود افزود: در سال ۹۳ مجددا با پیگیری‌های انجام شده ردیف اعتباری برای ادامه پروژه فاضلاب گناوه و دیلم  باز شد  و جزء پروژه های فعال است.

یاکیده یادآور شد: در سفر ریاست جمهوری به بوشهر در دی‌ماه ۹۳ مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه فاضلاب شهر بوشهرمصوب شد که نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان از این اعتبار تاکنون هزینه شده است.

احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب

وی گفت: در سال ۹۶ معادل ۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های فاضلاب در شهر بوشهر هزینه شده است؛ از جمله این اقدامات لوله گذاری در محلات جبری و صلح آباد، جلالی و شغاب، ساخت ایستگاه پمپاژ جدید و اصلاحتی در شبکه فرسوده فاضلاب است.

یاکیده یادآورشد: به منظور احداث ایستگاه پمپاژ فاضلاب دو قطعه زمین به مبلغ چهار میلیارد تومان روبروی پارک سیادت و گمرک بوشهر خریداری شد.

وی افزود: برای اجرای پروژه فاضلاب در بافت قدیم در راستای تحقق درخواست شورای شهر و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافت که در سال جاری اجرایی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بوشهر ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب باقی مانده که در تکمیل پروژه فاضلاب در مرکز شهر و بافت قدیم  هزینه می‌شود.

وی افزود: پس از تکمیل پروژه فاضلاب در مرکز شهر و بافت قدیم  این پروژه  در محلات جنوبی و تنگک‌ها اجرایی خواهد شد.

نقش دریا در تامین آب شرب

یاکیده با اشاره به نقش دریا در تامین آب شرب گفت: آب‌شیرین‌کن بوشهر با ظرفیت تولید ۱۰هزار  متر مکعب آب در شبانه روز فعال است و در مدار تولید قرار دارد.

وی گفت: روزانه ۴۰ هزار متر مکعب از خط کوثر و ۱۰ هزار متر مکعب آب از تاسیسات آب‌شیرین‌کن در شهر بوشهر توزیع می شود.

یاکیده با اشاره به اجرای آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر با هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان تصریح کرد: قرارداد این آبشیرینکن با بخش خصوص منعقد شده و انشاءالله در هفته دولت عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

انعقاد قراردادهای جدید برای تولید آب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران در بخش تولید آب گفت: با انعقاد این قراد دادها در فاز اول روزانه ۷۵ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب تولید می شود و در فاز دوم نیز مجوز ۷۰ هزار متر مکعب آب از طریق نمک زدایی آب دریا اخذ شده است.

یاکیده افزود: همچنین  دو واحد آبشیرینکن با ظرفیت های هشت هزار و ۵۰۰ و شش هزار مترمکعب در آینده ای نزدیک برای فراخوان انتخاب سرمایه گذار آگهی روزنامه خواهد شد.

وی افزود: در پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور شهرهای ساحلی مطابق قانون ۳۰ درصد آب خود را از طریق دریا تامین می کنند این در حالی است که استان بوشهر تا پایان این برنامه ۴۵ درصد از آب خود را از طریق نمک زدایی آب دریا تامین می کند و تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی به تناسب جمعیتی از استان‌های پیشرو در تامین آب از طریق آبشیرینکن ها است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر