جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از نشست جنجالی آبی شورای شهر برازجان
فکرشهر: برخی آب های توزیعی شهر برازجان، نیترات بالایی دارد/ رییس آبفای دشتستان، چندین بار در جلسات شورا دعوت شده و هرگز درخواستی برای رفع مشکلات آب نداشته/ آب توزیعی در برازجان برای استحمام هم مناسب نیست/ داستان خط کوثر، گوشت نذری است/ همه مسوولین شهر و شهرستان در مشکل آب برازجان مقصرند/ چاه ها، فقط مسکن اند/ اجازه نداریم به شهرک های پردیس و فجر، آب بدهیم...
کد خبر: ۴۵۲۸۵
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

فکرشهر ـ اسماء بوستانی: رییس امور آب و فاضلاب شهری دشتستان می گوید برخی آب هایی که در برازجان توزیع می شود، نیترات بالایی دارد و حتی برای استحمام هم مناسب نیست چه رسد به خوردن.
علی بردستانی، این حرف ها را در تایید سخنان رییس شورای شهر برازجان و در نشست علنی شورای این شهر که عصر روز شنبه ـ 30 تیرماه ـ برگزار شد، گفته است و به نظر می رسد این سخنان، بحران آبی در برازجان را افزایش خواهد داد؛ بحرانی که از ماه های گذشته با کم شدن آب ورودی آغاز شده و با قطعی چندین روزه و هشدار اخیر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مبنی بر ناسالم بودن آب توزیعی شهر برازجان ادامه یافته و روز شنبه نیز، رییس شورای شهر از بالا بودن نیترات برخی این آب های توزیعی خبر داده است.

برخی آب های توزیعی شهر برازجان، نیترات بالایی دارد
به گزارش فکرشهر، رییس شورای شهر برازجان در این نشست گفت: بحران آب و کم آبی در اکثر نقاط کشور وجود دارد، اما بی آبی وجود ندارد. در حال حاضر مردم مجبور به استفاده از آب فاضلاب شده اند که با این کار، به استقبال بیماری می روند.
مهدی نیکنام توضیح داد: آبی که مردم از طرف شهرداری به وسیله تانکر دریافت می کنند، قابل شرب نیست و دارای نیترات بالاست و ما به تمام رانندگان تانکرها که در جهت تقسیم آب به خانواده ها فعالیت دارند گوشزد کرده ایم که خانوارها را از غیر شرب بودن آب مطلع سازند.
وی ادامه داد: جهت رفع و پیگیری مشکل آب مردم شریف برازجان به همراه نماینده مردم دشتستان به مجلس رفته و مشکلات شهروندان را به گوش مسوولین مربوطه رساندیم؛ با مسوولین استان هم برای رفع این مشکل جلسانی برگزار خواهد شد که اولین جلسه با مدیر آبفای دشتستان بوده و از ایشان خواستاریم که راهکارهای خود را به عنوان رییس آبفای دشتستان در راستای حل مشکل بحران آب در اختیار شوراییان بگذارد تا بتوانیم برای رفع این مشکل گام برداریم.
وی افزود: حل معضل آب با حفر چاه مقطعی است و باید جهت رفع  این بحران و مشکلات ریشه یابی شود، چرا که مردم دیگر تحمل بی تدبیری مسوولین را ندارند.

رییس آبفای دشتستان، چندین بار در جلسات شورا دعوت شده و هرگز درخواستی برای رفع مشکلات آب نداشته
وحید مصدق ـ عضو شورای شهر برازجان ـ نیز در این نشست، خواستار ارایه طرح و برنامه های اداره آبفای دشتستان در ماه ها و سال های آینده به شورا شد و افزود: طرح و برنامه های اداره آب در آینده را در اختیار اعضای شورا قرار دهید تا بتوانیم در این راستا همکاری داشته باشیم. 

وی خطاب به رییس اداره آبفای دشتستان گفت: چندین بار در جلسات شورا دعوت شده اید و در هیچ یک از جلسات درخواستی جهت آب یا رفع مشکلات آب مطرح نکرده اید، اما زان پس انتظار می رود پیگیری های بیشتری در این راستا داشته باشید.
مصدق اضافه کرد: اگر مسوولین از صندلی های خود می ترسند، ما دغدغه پست و صندلی نداریم؛ پشتوانه ما مردمی هستند که به ما اعتماد کرده اند.

آب توزیعی در برازجان برای استحمام هم مناسب نیست

رییس امور آب و فاضلاب شهری دشتستان نیز در این  نشست، با تایید سخنان رییس شورا درباره وجود نیترات در آب توزیعی برخی تانکرها در شهر، گفت: برخی آب های توزیع شده در شهر برازجان از جمله چاه های شهرداری و برخی چاه های کشاورزی، نیترات بالایی دارد و حتی برای استحمام هم مناسب نیست و با جوشیدن هم سالم نمی شود و تنها راه، استفاده از آب تصفیه کن است و نمی توان از این آب ها برای شرب استفاده کرد.

داستان خط کوثر، گوشت نذری است 
علی بردستانی درباره حل مشکل آب برازجان با آبرسانی از خط کوثر هم گفت: داستان خط کوثر، گوشت نذری است که آن را تقسیم کرده اند؛ فردی به نام برازجان رسیده، سهمی طلب می کند و هر کس، یک قاشق از سهم خود به برازجان می دهد تا مشکل فعلی این شهر برطرف شود، چرا که برازجان هیچ گونه تخصیصی از خط کوثر ندارد.

همه مسوولین شهر و شهرستان در مشکل آب برازجان مقصرند
وی، با بیان این که اگر در حال حاضر مشکلی در مدیریت بنده به وجود آمده نه تنها من، بلکه تمامی مسوولین شهر مقصرند، افزود: مقصر بحران آب، تنها اداره آب نیست؛ شهرداری، شورای شهر، مشترکین و همه مجموعه اداری شهرستان در این راستا کوتاهی کرده اند.
بردستانی با اشاره به اینکه فعالیت اداره آب دیده نمی شود، ادامه داد: شهرداری هر شهر، اگر یک فضای سبز بسازد، به چشم مردم دیده می شود، اما اداره آب که در حال حاضر ۶۰ کیلومتر لوله را در شهر برازجان حفر کرده است، به چشم دیده نمی شود و فعالیت اداره آب نادیده گرفته می شود.
وی اضافه کرد: اگر به طور مثال در سال ۸۷ وابستگی شهر برازجان به کازرون ۱۰۰ بوده، با توجه به رشد جمعیت در حال حاضر این وابستگی به ۲۰۰ رسیده است؛ به مشترکین شهر اضافه شده اما آبی اضافه نشده است.

چاه ها، فقط مسکن اند
بردستانی، برخی از دلایل بحران آب را سرریز مخازن، انشعابات دزدی، انشعابات برداشته شده، مصارف بی مورد و خطای اندازه گیری اعلام کرد و اظهار داشت: آب مصرفی هر فرد روزانه ۱۷۰ لیتر می باشد که اکنون ۲۰ هزار و چهارصد مترمکعب سرانه ما است؛ اگر روزانه ۲۴ تا ۲۵ هزار متر مکعب آب داشته باشیم می توانیم آب مورد استفاده مردم را یک روز در میان تامین کنیم؛ رفع بحران آب در شهر برازجان به وسیله چاه امکان پذیر نیست؛ این چاه ها فقط مسکن هستند.
مدیر آبفای دشتستان افزود: در جلسه کمیته برنامه ریزی قرار شد ۵۰۰ میلیون تومان که جزو اعتبارات استان بوده، جهت رفع مشکلات آب دشتستان قرار گیرد که این اعتبار محقق نشد. بیش از 100 مکاتبه از طرف بنده با مسوولین مربوطه جهت محقق شدن این اعتبار انجام شده که تاثیری نداشته؛ تمام تلاش خود را انجام دادم و هیچ گونه اعتباری در این راستا به اداره آبفای دشتستان تعلق نگرفته است.
علی بردستانی ادامه داد: سه منبع آب از کازرون، چشمه ساسان، رودخانه شاپور و منبع چاه های سربالش وجود داشته که در حال حاضر فقط چاه ها، آن هم به صورت موقت، قسمتی از مشکلات آب را برطرف می کنند.

اجازه نداریم به شهرک های پردیس و فجر، آب بدهیم
رییس آبفا، عدم انشعاب محله های والفجر و شهرک پردیس به لوله کشی شهر برازجان را، انشعاب های غیر مجاز این محلات عنوان کرد و گفت: در مصوبه به اداره آب متذکر شده اند که در هر محله ای از شهر انشعاب غیر مجاز گرفته اند، پروانه ساخت ندارند و خودکار لوله گذاری را انجام داده اند و حق هیچ گونه لوله گذاری در این مناطق و محله ها را نداریم؛ اختیاراتم در حدی است که تعهد محضری گرفته و به آنها انشعاب دهم.
وی افزود: یکی از چاه هایی که تامین کننده آب مورد نیاز مردم است، حدود یک ماه است که حتی ثانیه ای خاموش نشده و ۲۴ ساعت شبانه روز آب پرداخت می کند. چاه های ما از نظر آب دهی فقیر هستند و قرار نیست که این چاه ها منبع تامین آب مورد نیاز شهر برازجان باشند.

به گزارش «فکرشهر»، به نظر می رسد این سخنان مطرح شده در نشست شورای شهر برازجان، بحران های بیشتری را برای این شهر و مردم و مسوولین در پی داشته باشد؛ بحران هایی که این بار با سلامت، جان و مرگ و زندگی مردم گره خورده است.
 

نظرات بینندگان
آن را که عقل و همت و تدبیر و رای نیست
|
-
|
شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
آن را که عقل و همت و تدبیر و رای نیست حوش گفت پرده دار که کس در سرای نیستوز آن روز که جیک جیک مستانت بود
سه ماهی در آبگیری زندگی میکردند. یک روز
دو ماهیگر که از آنجا میگذشتند. ماهی ها شنیدند شنیدند که میگفتند: فردا بر میگردیم و این ماهی ها را صید میکنیم. یکی از ماهی ها که از همه عاقل تر بود زرنگی کرد و بدون فوت وقت برکه را ترک کرد. فردای آنروز آمدند تا ماهی ها صید کنند. یکی از آن دو ماهی که خطر نابودی را به جشم دید هوش خود را بکار انداخت و خود را به مردگی زد. ماهی سومی را صید کردند و ماهی بظاهر مرده را رها. او اگر چه غفلت کرده بود و با غفلت و سهل انگاری خود در مخمصه گیر افتاده بود ولی با هر حیله ای که بود و با استفاده از عقل و هوش و نیروی فکرش توانست راه نجاتی پیدا کند. آیا حضرات غفلت زده نا دور اندیش هم میتوانند راه نجاتی پیدا کنند؟
آیینه داری در محفل کوران
|
-
|
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
آیینه داری در محفل کوران
این فقط آب نیتراتی نیست که سرطان زاست، هوای متعفن و سنگینی که هر روز صبح اول وقت به ریه های ما وارد میشود هم سرطان زاست. اما چه کسی باید این معظل بهداشتی را حل کند؟ همان کسانی که به دلیل جهالت و غفلت و بی دانشی و بی کفایتی نتوانستند مشکل قحطی آب را بفهمند؟ وقتی کسی حالیش نباشه و چهالت علمی و فرهنگی چشم او را بسته بدارد و گوش او را سنگین، گفتن این حرف ها یاسین بگوش کر خواندن است و آیینه داری در محفل کوران
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
بی لیاقتی و بی کفایتی مسولین شهر برازجان ،برازجان را بی آب کرده ازجمله رییس آبفای برازجان که بلد نیست حرف بزند چندین شهرک در برازجان انشعاب غیر مجاز دارند ازجمله شهرک آبرسانی قسمتی ازشهرک فتح شهرک شهید رجایی شهرک امام فاز یک فقط زورت به شهرک پردیس و والفجر رسیده درصورتی که دراین دوشهرک خیلی خانواده ها کنتور دارند وبراشون قبض آب صادر میشه اداره آب موظف است اگر در یک شهرک یک خانواده هم اشتراک آب داشته باشد به آن شهرک آب بدهددرصورتی که خیلی ازخانه ها در این دو شهرک اشتراک آب دارند چرا به آنها آب نمی دهید
حیدررحیمی
|
-
|
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
این بحران یک روزه اتفاق نیفتاده واستانی که قطب درامدمملکت است مردمانش دارندازگرسنگی وتشنگی تلف می شوندفقط بخاطرعدم مدیریت امسال بنده شاهدکشت سیفی جات دردشت شبانکاره بودم که اب سدرئیس علی رابی رحمانه دراین دشت رها کرده بودندانهم برای هندوانه ابی که بهترین اب وازباران است وازطرفی کشاورزی نخیلات روبه نابودی می رودنمی دانم چه دستی برای ویرانی این شهرستان وکشوردرکاراست که می توان دراین موردکتابی نوشت
فرهمند
|
-
|
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶
پیشنهادمیشوداداره آب کارشناسی کندبرای احداث آب شیرین کن چقدربودجه نیازهست بعدهرخانواده قسمتی ازبودجه راتامین نمایدولی شهروندان ازپرداخت ۳سال هزینه آب بهامعاف باشند.دیگربه دستگاه تصفیه آب خانگی نیزنیازنمیباشدوبی جهت آب نیزبه هدرنمیرود
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر