سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۴۵۶۶۰
سه‌شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴

فکرشهر:  رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی از انجام سرشماری سلامت در عسلویه خبر داد و گفت: حوزه سلامت به عنوان یار و یاور صنایع و نه به عنوان رقیب آنها است.

به گزارش فکرشهر از مهر، شکراله فرخی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جهان امروز با پیشرفت‌های بسیاری در زمینه‌ نفت، گاز و دیگر دستاوردهای صنعتی مواجه است و با توجه به جایگاهی که صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی در جهان امروز پیداکرده است، نباید از صدمات آن به انسان و محیط ‌زیست غافل بود و باید به دنبال راه‌ حل‌هایی برای کاهش این آسیب‌ ها باشیم.

وی اضافه کرد: امروزه پالایشگاه‌ها میلیون‌ها تن آلاینده در هوا منتشر می‌کنند که خطری جدی برای سلامت انسان و محیط ‌زیست به شمار می‌آید و کیفیت زندگی افراد مجاور جوامع صنعتی را با آسیب‌های جدی روبرو می‌کنند. از جمله این آلاینده‌ها می‌توان به ترکیبات آلی فرار، SO۲، NOx، ذرات معلق، CO، H۲S و HAPs اشاره کرد. این آلاینده‌ها تأثیرات سوء مختلفی بر بخش‌های گوناگون اکوسیستم، محیط‌زیست و انسان دارند.

فرخی بیان کرد: بررسی نتایج تحقیقات پیشین، نشان داد که این آلودگی‌های شیمیایی در افزایش احتمال ابتلا به آسم و آلرژی، سردردهای میگرنی، کاهش ضریب هوشی کودکان، سقط ‌جنین مادران باردار، بیماری‌های قلب و عروق، ابتلا به بیماری‌های پوستی، برونشیت مزمن و سرطان، مشکل غلظت خون،  افزایش افسردگی، بی‌حالی، خشم و عصبانیت و ظهور نشانگان بیماری اوتیسم در کودکان مؤثر است.

رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست ‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت افزود: وجود منابع وسیع گاز و نفت در استان بوشهر، باعث رشد سریع این صنایع تقریباً در تمامی مناطق استان شده است.

وی خاطر نشان کرد: گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاهی و ارتباط بسیار نزدیک با زندگی اجتماعی و زیست ‌محیطی ساکنین اطراف به‌طور واضح دارای اثرات و عوارض شدیدی بر مردم خواهد بود.

پایش دائمی عوامل خطرساز

فرخی ادامه داد: عوارض مختلف ناشی از گسترش صنایع نفت، گاز و نیروگاهی به‌ خصوص آلودگی هوای منطقه عسلویه که با شرایط ویژه جغرافیایی منطقه هم تشدید می‌شود، باید به ‌صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: به‌طورکلی آلودگی زیست‌ محیطی به ‌خصوص آلودگی هوا یک معضل جهانی است، عوامل آلوده‌کننده تمام افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد که بیشترین گروه‌های در معرض خطر کودکان و افراد مسن می‌باشند.

فرخی بیان کرد: بر اساس ماده ۳۲ قانون برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، استانداردهای ملی پیوست سلامت برای بررسی طرح‌های بزرگ توسعه ایی با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌عنوان بانی سلامت استان برای رسیدن به اهداف مد نظر، دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌ محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت را راه‌اندازی کرد.

فرخی با اشاره به اهداف مد نظر در ایجاد این دبیرخانه اضافه کرد: پایش دائمی عوامل خطرساز و آلاینده‌های حاصل از صنایع و تأثیر آن‌ها بر سلامت مردم استان، پایش دائمی شیوع و بروز بیماری‌های حاصل از اثرات آلاینده‌های صنایع، برگزاری کنفرانس‌های سالیانه مرتبط با اثرات صنایع بر سلامت جهت افزایش آگاهی بخشی مردم و مسئولان، گزارش سالیانه نتایج حاصل از عملکرد پایش عوامل خطرساز، آلاینده‌ها و بروز بیماری‌ها، نگارش و تصویب پیوست سلامت صنایع بزرگ فعال در استان بوشهر و تدوین و اجرای برنامه ملی سلامت ساکنین در معرض خطر آلاینده‌های ناشی از صنایع از جمله این اهداف است.

وی گفت: با شروع کردن فعالیت کشمیری رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، یکی از اهداف اصلیشان این بود که فعالیت صنایع بزرگ بر سلامت مردم پایش شود و بر اساس ماده ۳۲ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه، استانداردهای ملی پیوست سلامت برای بررسی طرح‌های بزرگ توسعه‌ای با پیشنهاد وزارت بهداشت و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ شد.

فرخی اظهار داشت: با توجه به نظر رئیس دانشگاه دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌ محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت راه‌اندازی شد و مسئولیت این دبیرخانه بر عهده بنده گذاشته شد.

پیوست سلامت اجرایی شود

وی با تاکید بر اینکه پیوست سلامت باید توسط صنایع موجود در استان بوشهر به ویژه منطقه عسلویه اجرایی شود خاطرنشان کرد: تمام تلاش و برنامه ریزی رئیس و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر بررسی تأثیر آلودگی ها صنایع موجود در مردم منطقه عسلویه بر سلامت مردم و بررسی بیماری‌های شایع شده در منطقه با استفاده از مطالعات و بررسی های علمی و میدانی دقیق است.

فرخی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست ‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت با استفاده از پتانسیل اعضای هیأت علمی، و اعضای کارگروه که به همین خاطر تشکیل شده و به عنوان اعضای کمیته راهبردی هستند، فعالیت خود را شروع کرده است.

وی افزود: رئیس و معانین و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، روسای مراکز تحقیقاتی، نماینده های مردم، نماینده استانداری، نمایندگان صنایع نفت و گاز، فعالین اجتماعی، شهرداری ها استان و منطقه در این کارگروه قرار می‌گیرند.

رئیس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست ‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت اضافه کرد: با توجه به نتایج مطالعاتی که بدست می‌آید با صنایع مختلف نشست های برگزار خواهد شد و با تعامل با صنایع فعالیت صنایع استانداردسازی می شود.

وی بیان کرد: مهمترین هدف دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت این است که صنایع آن قدر استاندارسازی داشته باشند که اگر بیماری شایع شده از گسترش آن جلوگیری شود.

فرخی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم این مطالعات این است که نشان می دهد فاضلاب هر صنعت یا شرکتی که در منطقه عسلویه به محیط وارد می شودف این آلاینده چه ارتباطی با حوزه سلامت و تأثیری بر روی سلامت مردم دارد.

وی خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست چه اتفاقی در حوزه سلامت در منطقه عسلویه رخ داده است و به همین دلیل می بایست حتما یک مطالعه اولیه سرشماری سلامت در منطقه صورت گیرد که در این راستا نیاز است مردم همکاری لازم را داشته باشند و اطلاعات دقیق ارایه دهند.

 صنعت فعالیت‌های خود را استاندارد کند

فرخی با بیان اینکه این یک مطالعه همگرویی ۱۵ ساله طراحی شده است و از طریق نمونه گیری خون و ترشحات دهانی، شیر مادر، مو، ناخن، مدفوع مردم منطقه ذخیره سازی و بررسی خواهد شد گفت: برای ایجاد سلامت پایدار باید صنعت فعالیت های خود را استانداردسازی کند.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته بیماری آسم، آلرژی بینی، سینوزیت و اگزما در کودکان سنین مدرسه در منطقه عسلویه نسبت به شهر بوشهر و خیلی از شهرهای کشور شیوع بالاتری دارد، البته ذکر این نکته ضروری است که جامعه هدف در حد ۲ الی ۳ هزار نفر بوده و برای نتیجه گیری دقیق تر باید جامعه هدف را کل منطقه در نظر گرفت.

فرخی با بیان اینکه ما در مقابل صنایع نیستم بلکه می خواهیم یار و یاور هم دیگر باشیم تصریح کرد: حوزه گاز و نفت منطقه حوزه ارزشمند برای کشور است و ما به دنبال این نبوده و نیستم که بگوییم فعالیت‌ها باید تعطیل شود بلکه باید فعالیت‌ها استاندارد شود.

رییس دبیرخانه پایش آلودگی‌های زیست‌محیطی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت ادامه داد: حوزه سلامت و صنایع به عنوان دو دست هستند که باید در کنار هم دیگر قرار گیرند تا به مردم منطقه کمک کنند.

وی گفت: اگر صنعت شرایطی را فراهم کند تا ما بتوانیم بررسی ها را انجام دهیم ما می توانیم ابزار کنترلی ارزشمندی برای هم دیگر باشم یعنی ما نتایج حوزه سلامت را به صنعت می دهیم و این کار به بار اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد.

حوزه سلامت یاور صنایع است

فرخی با اشاره به اینکه حوزه سلامت به عنوان یار و یاور صنایع و نه به عنوان رقیب آن ها است، گفت: صنعت می‌تواند با کاهش آلاینده‌ای خود و استاندارسازی قسمتی از هزینه های خود را کاهش دهد. امروزه در حوزه سلامت بیشترین هزینه در بخش تشخیص و درمان داریم.

وی تصریح کرد: حوزه سلامت به هیچ عنوان دوست ندارد در مقابل صنعت باشد و یا اینکه مسایل روحی روانی و هیاهویی در مردم ایجاد کند بلکه به دنیال بررسی واقعیت ها و ایجاد بستری برای سلامت مردم است. مردم بدانند که دانشگاه علوم پزشکی هیچ وقت از آنان غافل نیست و دغدغه اصلی‌ دانشگاه حفظ سلامت مردم تحت هر شرایطی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر