پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» از نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر:
فکرشهر: بزرگ ترین مسوولیت هر فرد، فرزند اوست/ بیشترین مدارس تخریبی استان در سعدآباد و تنگستان/ اگر مردم تخلفات را گزارش دهند، هیچ مماشاتی نمی کنیم/ دلایل تجمیع مدارس/ آموزش و پرورش در برنامه ریزی ها، مورد تاکید مسوولین کشور نیست...
کد خبر: ۴۶۱۴۶
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر می گوید: تقریبا همه افراد جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و همین موجب شده که ما یک سازمان عادی نبوده و یک فراسازمان باشیم.

آموزش و پرورش در برنامه ریزی ها، مورد تاکید مسوولین کشور نیست
به گزارش فکرشهر، ناصر کرمی روز شنبه ـ 20 مردادماه ـ در جمع خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، به این نکته اشاره کرد که «از گذشته تاکنون نمی توان به جرات از یک دوره به عنوان دوران طلایی نام برد» و افزود: در آموزش و پرورش، طی یکی دو سال اخیر با کمبود منابع مالی و منابع انسانی مواجه هستیم و همواره بحث معیشت و حقوق همکاران با دغدغه روبرو بوده است؛ علاوه بر آن، آموزش و پرورش در برنامه ریزی ها، مورد تاکید مسوولین کشور نبوده و کمبود منابع انسانی نیز به این مشکل اضافه شده است.
وی با اشاره به حضور بیش از 214 هزار دانش آموز با بیش از 7 هزار کلاس در سال تحصیلی 97 ـ 96 در استان بوشهر، افزود: تاکنون برای سال تحصیلی پیش رو، بیش از ۱۷۰ هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند که پیش بینی می کنیم این تعداد به ۲۳۰ هزار نفر افزایش یابد و انتظار داریم ۲۳ هزار نفر کلاس اولی باشند.

کمبود 3 هزار معلم در استان بوشهر
وی اضافه کرد: در سال تحصیلی پیش رو، با جدیت بیشتری با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود و در حال تلاش هستیم که چگونه می توانیم این مشکل را حل کنیم.
او گفت که در استان بوشهر، در مجموع، ۱۴ هزار نفر معلم وجود دارد و افزود: از این تعداد، ۵۵۲ نفر نیز در سال تحصیلی جاری درخواست بازنشستگی دارند؛ البته این تعداد بالغ بر ۷۰۰ نفر بودند که بنا به درخواست ما تعدادی ادامه کار می دهند.
ناصر کرمی ادامه داد: مجموع ورودی آموزش و پرورش استان بوشهر، ۲۶۶ نفر است و در نهایت نزدیک به ۳ هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم که تعدادی را با حق التدریس جبران می‌کنیم، اما باز هم نزدیک به ۲ هزار نفر نیروی کار کمبود خواهیم داشت.

دلایل تجمیع مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، با تاکید بر این که امسال هیچ کلاس ابتدایی را به دلیل کمبود دانش آموز تعطیل نخواهیم کرد، اظهارداشت: اما در دوره متوسطه به دلیل اینکه کار با یک معلم انجام نمی شود، از ظرفیت هایی مثل مدارس شبانه روزی یا تجمیع در یک روستا استفاده خواهیم کرد که آن هم ناچار به انجامش هستیم.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل این تجمیع ها در یک روستا، شرایط نگهداری مدرسه با وضعیت اقتصادی امروز و البته نبود نیروی متخصص است.
ناصر کرمی این را هم گفت که به رغم کمبودها، دستاوردهای فراوانی داشته اند و به طور مثال در متوسطه، سه سال است که میانگین نمره سال نهایی در حال افزایش است و در کنکور رتبه های زیر هزار افزایش داشته و همچنین، ترک تحصیل کاهش یافته است.

برخی با ورود به طرح تقویت بنیه علمی، آن را متوقف کرده اند
این مسوول ادامه داد: البته طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان انجام می شد و علی رغم اینکه تاثیر آن را خیلی زود در تمامی مقاطع دیدیم، افرادی مانع این کار شدند و با وجود تاکید استاندار، وقفه ای ایجاد شده و ما اکنون، یک ماه از برنامه عقب هستیم و هنوز عزم جدی برای ادامه این کار دیده نمی شود.
کرمی تاکید کرد: دو سال پیش وتنها یک بار، ۱۲ درصد از پول ارزش افزوده به این طرح داده شد و هنوز هم ۴ میلیارد در مرکز و ۳ میلیارد در شهرستان ها باقی مانده است، ولی عزم جدی از طرف برخی افراد و ارگان ها برای ادامه این طرح وجود نداشته و با ورود به این قضیه، آن را متوقف کرده اند.

تایید کم کاری برخی معلمان در کلاس
این مسوول، بر کم کاری برخی معلمان در کلاس درس را نیز تایید کرد و افزود: اکثر معلمان با تمام وجود کار می کنند اما برخی از معلمان ما تمام توان خود را در کلاس نمی‌گذارند؛ بعضی از دانش آموزان هم احتیاج به توضیح بیشتری دارند و آنجاست که برخی معلمان تمام توان را نگذاشته و کلاس های تقویتی و خصوصی را برگزار می کنند.

اگر مردم تخلفات را گزارش دهند، هیچ مماشاتی نمی کنیم
وی، بار دیگر بر غیر قانونی بودن دریافت وجه از والدین هنگام ثبت نام تاکید کرد و گفت که اگر مردم گزارش دهند، هیچ مماشاتی با مدیران نخواهیم کرد و افزود: البته مدارس شاهد از نوع مدارس خاص با سازوکار خاص در سراسر کشور هستند و طبق مجوز، اجازه دریافت وجه دارند که حداقل و حداکثری برای آن تعیین شده است و ستاد شاهد استان به طبع کشور تشکیل می شود و از بین آن مبالغ، ارقامی را برای مرکز استان و شهرستان ها تعیین می‌کند.
کرمی ادامه داد: البته مردم نیز این مورد را در نظر بگیرند که امسال تاکنون هیچ مبلغ سرانه ای به ما داده نشده است و وقتی ما یک ریال نداریم که به مدرسه بدهیم، مدیر مجبور می شود که به دهیاری ها، شهرداری ها و شوراها و افرادی که توانایی دارند به مدرسه کمک کنند مراجعه کند تا مشکلات مدارس کمتر شود.

بیشترین مدارس تخریبی استان در سعدآباد و تنگستان
مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، به کاهش معضل فضای تخریبی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: فضای تخریبی از بیش از ۱۳۰۰ کلاس به تقریبا ۷۰۰ کلاس رسیده است و نوسازی انجام شده، اما هنوز جای کمک وجود دارد و در برخی مدارس، دانش آموزان هنوز در کلاس تخریبی تحصیل می‌کنند و از خیرین تقاضا دارم که کمک کنند.
ناصر کرمی اضافه کرد: در حال حاضر، بخش های سعدآباد و تنگستان، بیشترین کلاس های تخریبی را دارند که این مهم در زمینه تحصیل دانش آموزان موثر است.
وی افزود: درخواست من از رسانه ها جلب کمک خیرین است، خصوصا برای مدارس شبانه روزی که سرانه آن بسیار ناچیز است؛ همچنین برای بازگشایی مدارس نیز خواهان همراهی شوراها و دهیاری ها، خصوصا برای مدارس روستایی هستیم تا دانش آموزان با روحیه ای خوب تحصیل کنند.

بزرگ ترین مسوولیت هر فرد، فرزند اوست
ناصر کرمی اضافه کرد: کمک به ارتقای فضای فرهنگی مردم برای این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که اجتماع، تنها کار آموزش و پرورش نیست و اگر ما نتوانستیم این فضا را فراهم کنیم، مسوولیت از دوش مردم برداشته نمی شود و بزرگ ترین مسوولیت هر فرد هم، فرزند او است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر