پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
به احترام روز چپ‌دست‌ها؛
کد خبر: ۴۶۱۷۹
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: از نخستین سال‌های زندگی همیشه متفاوت بوده‌ایم.با اولین چیزی که در دست گرفتیم اطرافیان تفاوتمان را احساس کردند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، در دست‌ گرفتن قیچی، مُوس کامپیوتر، قاشق و چنگال یا نوشتن سر جلسه کنکور و... از مسائلی هستند که تا پایان عمر گریبان‌گیر ماست. در گذشته در کشور ما چپ‌دست بودن عیب محسوب می‌شد، اما امروزه علم ثابت کرده است ما برتری‌هایی نسبت به راست‌دست‌ها داریم و حتی به شیوه‌ دیگری از مدارهای مغزیمان استفاده می‌کنیم. تشکل انجمن چپ‌دست‌ها نیز از خاص‌ بودن ما حمایت می‌کند.

مدیر انجمن چپ دست‌ها در گفت‌وگو با ایسنا گفت: راه‌اندازی این انجمن در خرداد 1394 دغدغه‌ای جمعی بین من و تعدادی از دوستانم که چپ‌دست هستیم، بود.

سیدحسین حسینی بیان کرد: انگیزه اصلی برای راه‌اندازی انجمن، پیگیری حقوق چپ دست‌ها، مانند حقوق اجتماعی و مشکلاتی که برای استفاده از ابزارهای راست‌دستان توسط آن‌ها به وجود می‌آید و این که چه امکاناتی را حاکمیت در اختیار آن‌ها می‌تواند قرار دهد و پیگیری کارهایی از این‌ دست، است.

وی ادامه داد: انگیزه اصلی من برای این کار زمانی کلید خورد که سال۷۶ در فرم ثبت نام اولیه کنکور چپ‌دستی ذیل معلولیت قرار داده شده ‌بود. این نگاه غلط و منفی به افراد چپ‌دست باعث شد تا این کار را بیشتر پیگیری کنم. ما باید نگاه جامعه را به معقوله چپ‌دستی تلطیف کنیم.

مدیر انجمن چپ دست‌ها با اشاره به اینکه «در سال ۱۳۵۴ سازمان ملل متحد 13 آگوست را روز جهانی چپ‌دست‌ها را نام‌‍‌گذاری کرد»، افزود: یکی از دلایل این نام‌گذاری مبارزه با خرافه‌گری و تغییردادن نگاه برخی جوامع به موضوع چپ‌دستی بود.

حسینی تصریح کرد: پس از اینکه خبر راه‌اندازی انجمن توسط رسانه ها منتشر شد ما با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شدیم و نخبگان، پزشکان، هنرمندان، مهندسان و حتی فارسی‌زبانان خارج از ایران هم در سایت نام‌نویسی کردند و عضو انجمن شدند. تا پیش از این به موضوع چپ‌دستی اهمیت زیادی داده نمی شد اما چندین سال است که این موضوع را گرامی می‌دارند و تبریک‌ می گویند.

وی با اشاره به اینکه«در خصوص موضوع چپ‌دستی تحقیقات بسیار خوبی انجام شده‌است»، خاطر نشان کرد: دکتر مریم نوروزیان که متخصص مغز و اعصاب هستند تحقیقاتی راجع به چپ‌دست ها انجام داده‌اند که به لحاظ علمی ثابت می‌کند چپ‎دست ها موفق ترند و متوسط هوشی آنها از دیگر افراد جامعه بالاتر است.

حسینی عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان ملل برای نامیدن ۱۳ اگوست به عنوان روز جهانی چپ‌دست ها این ‌است که به جامعه آگاهی‌ دهد که این قشر می تواند خود را منعطف کند و از ابزار های راست‌دستی استفاده کند.

مدیر انجمن چپ دست‌ها با اشاره به اینکه «دلیل باهوشی چپ‌دست‌ها این‌ است که آنها قادر به استفاده همزمان از دو نیمکره مغزشان هستند»، اضافه کرد: در رقابت های ورزشی که رویارویی با حریف وجود دارد مانند پینگ پنگ، شمشیر بازی، بوکس، والیبال و... اغلب چپ‌دست‌ها موفق‌تر هستند. دلیل آن این است که چپ‌دست‌ها تسلط بالایی بر سمت چپ بدن خود دارند.

حسینی اظهار کرد: افراد چپ‌دست موفق بسیاری در جهان و ایران وجود دارند و در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، هنری و علمی فعالیت می‌کنند. همسوسازی توانمندی چپ‌دست‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای رشد و کمک بیشتر به آن‌ها طرح اساسی و اصلی است که پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما با این مشکل مواجه هستیم که به دلیل خصوصی بودن این بخش، نبود پشتیبانی دولتی و نگرفتن حق عضویت از اعضای انجمن از سرعت برنامه‌ها کاسته می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا منابع مالی را از راه‌های دیگری تامیین کنیم.

مدیر انجمن چپ دست‌ها اظهار کرد: به دلیل اینکه این انجمن نوپا است اکنون فقط انجمنی کشوری است، اما تلاش ما این ‌است که شعب استانی را نیز راه‌اندازی کنیم. این معقوله بهفرهنگ سازی زیادی در سطح جامعه نیاز دارد.

حسینی ادامه داد: در سال‌های ابتدایی تاسیس انجمن هنگامی که به نهاد و اداره‌ای مراجعه می‌کردیم برخورد خوبی نمی شد و شاهد همکاری زیادی نبودیم. این انجمن با کمک خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌ها شناخته شد. به تدریج در جامعه فرهنگ‌سازی بیشتری رخ داد و مردم متوجه شدند که چپ دستی معقوله‌ای است که به‌طور جدی باید به آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه «درآلمان۵۰ سال از تاسیس انجمن چپ‌دستان میگذرد»، خاطر نشان کرد: با توجه به پیگیری‌های حقوقی دست‌اندرکاران صنعت در آلمان موظف هستند در تولیدات خود شرایط چپ‌دستان را نیز در نظر بگیرند. متاسفانه در ایران حتی کارگاهی وجود ندارد که ابزار مورد نیاز چپ‌دست‌‎ها را تولید کند.

مدیر انجمن چپ دست‌ها افزود: براساس آمار تقریبا ۱۰ درصد جمعیت هرکشوری چپ دست هستند. اکنون این انجمن بیش از ۳۰ هزارنفر عضو دارد. در جهت بهبود عملکرد این انجمن با نهادهای مختلفی گفت‌وگو کرده‌ایم اما حمایتشان فقط در حد کلامی بوده ‌است.

حسینی افزود: وزیر ورزش و جوانان، رییس سازمان میراث فرهنگی و بسیاری دیگر از مسئولان چپ‌دست هستند. حداقل انتظاری که از آن‌ها می‌رود این ‌است که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

سجاد حق‌شناس، متخصص علوم‌اعصاب شناختی، در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: تفاوت‌هایی به صورت جزیی بین افراد راست‌دست و چپ‌دست مشاهده می‌شود که یکی از این‌تفاوت‌ها دو قطبی کردن این افراد به صورت کلی است. این امر در گذشته ریشه دارد که انسان ها فکر می‌کردند با توجه به اینکه چپ دست ها نیمکره راستشان فعال تر است پس در نتیجه‌ عملکرد آنها در کارهای هنری و موسیقیایی بهتر است و افرادی احساساتی هستند. اما با تحقیقاتی که امروزه انجام شده است دانشمندان متوجه شده‌اند که این امر به صورت کامل درست نیست و این تفکر تا حدودی صدق می کند.

وی عنوان کرد: طبق تحقیقاتی که روی مدارهای توجه و تمرکز در مغز انجام شده اثبات شده است پایه های چپ‌دست بودن از دوران جنینی شکل می‌گیرد و ژنتیک مهم‌ترین عامل در چپ‌دست بودن است. چپ‌دستی از ۲ سالگی در رفتار کودک مشهود می شود و تقریبا تا سن ۵ سالگی تثبیت می‌شود.

متخصص علوم‌اعصاب شناختی تصریح کرد: چپ‌دست بودن با چپ‌برتر بودن تفاوت بسیاری دارد زیرا فرد چپ‌برتر در اندام‌های سمت چپ بدن خود نسبت به سمت راست عملکرد بهتری دارد. این افراد به دلیل قدرت بالای توجه و تمرکز در ادراک، تعامل و ارتباطات اجتماعی توانایی بیشتری دارند.

حق‌شناس با اشاره به اینکه «افراد چپ‌برتر در مقایسه با افراد دیگر استدلال، قضاوت و حل مسئله بهتری دارند»، ادامه داد: دلیل این امر این است که برای تمامی این فعالیت‌ها مداری در مغز وجود دارد که افراد چپ‌دست در استفاده از آن موفق تر هستند. افراد چپ‌برتر در سازش با محیط، مشکلات و شرایط جدید عملکرد بهتری از خود نشان‌ می‌دهند.

وی بیان کرد: بخشی از مسئولیت در خصوص این موضوع به دولت مربوط می شود که بانی اینگونه تسهیلات هستند. آن‌ها باید پاسخگو باشند که برای چپ دست ها چه تسهیلاتی را قرار می دهند تا سبب ورود بهتر آنها به اجتماع شود. متاسفانه تمام مواردی که در جامعه وجود دارد با دید راست برتری قرار داده می شود. در سال های اخیر با علمی شدن این موضوع، تبلیغات ومعرفی‌هایی انجمن چپ دست ها داشته این موضوع تا حدودی تعدیل شده است.

متخصص علوم‌اعصاب شناختی در خصوص تغییر چپ‌دستی افراد توسط والدین در دوران کودکی اظهار کرد: ریشه این ‌موضوع  به گذشته های بسیار دور برمی‌گردد که خرافاتی در میان مردم وجود داشته است و این باور تاکنون ادامه یافته است. شاید دلیل آن عدم دانش باشد.

حق‌شناس افزود: متاسفانه پدر و مادرها نمی دانند که اگر فردی که ژنتیکش چپ برتر یا راست برتر است را بخواهیم به اشکال گوناگونی تغییر دهیم چه ضربه مهلکی به مغز و اعصاب به آن فرد وارد می شود. این امر باعث بروز اختلالات شخصیتی، توجه و تمرکز، یادگیری و تکلم می‌شود که خود این‌ها می‌توانند شروع‌کننده اختلالات رفتاری مانند افسردگی و اضطراب شوند.

وی در خصوص وضعیت چپ دست ها در کشور های دیگر بیان کرد: به دلیل اینکه انجمن آن‌ها زودتر تشکیل شده است وضعیت بهتری دارند و مسئله این است که در آنجا تصمیم گیری‌ها عملی می‌شود اما در اینجا به صورت جدی پیگیری نمی‌شود، در حد تصمیم باقی می‌ماند و به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر