سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۲۳۴
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

فکرشهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب کشاورزی استان بوشهر است گفت: پیش بینی می‌شود از ۳.۷ میلیون اصله نخل بارور دشتستان افزون بر ۸۰ هزار تن محصول خرما برداشت شود.

به گزارش فکرشهر از تسنیم،   منصور نوذری  بعداز ظهرامروز در نشست بررسی آفات نخلستان‌های دشتستان از برگزاری کارگاه آموزشی برای ارتقاء دانش کشاورزان دشتستانی خبرداد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی، ردیابی و آگاهی باغداران از ورود احتمالی آفت به نخلستان‌های منطقه و ریشه کنی فوری افات  است.

وی با بیان اینکه نخلستان‌های استان بوشهر در معرض خطر سوسک سرخرطومی حنایی قرار دارد افزود: کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی، توسط گروه ردیاب ملی اعزامی از سیستان و بلوچستان، در یکی از باغات حوزه وحدتیه دشتستان با حضور 36 نفر از باغداران برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان افزود: سوسک سرخرطومی حنایی خرما از جمله آفات قرنطینه‌ای است که با توجه به شیوع آن در استان‌های جنوبی و کشور عراق و به سبب احتمال خطر انتقال آن به نخلستان‌های کشورمان، طرح ردیابی توسط گروه ردیاب و تله گذاری فرمونی در سطوح مشخصی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اجرا شد.

نوذری با بیان اینکه  سوسک سرخرطومی حنایی خرما آفتی است که می‌تواند به همه نخل‌ها و تولیدات خرما خسارت وارد کند خاطر نشان کرد: در این راستا برای مقابله با این افت ردیابی بر اساس پایش‌های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون‌های جنسی مخصوص این سوسک صورت می‌گیرد.

وی، خسارت اصلی این آفت را در مراحل لاروی  ورودی به درختان خرما دانست و خاطر نشان کرد:  لارو‌ها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانة مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف در تنه ایجاد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان با بیان اینکه از شش میلیون اصله نخل استان بوشهر افزون بر 62 درصد آن در دشتستان قرار دارد تصریح کرد: در این شهرستان چهار میلیون اصله نخل وجود دارد  که 3.7 میلیون اصله نخل آن مثمر و بارور است.

نوذری، با بیان اینکه بیش از 12 هزار خانوار دشتستانی در عرصه نخل‌داری امرار معاش می‌کنند گفت: نخل‌داران این شهرستان بیش از 70 درصد خرمای استان بوشهر را تولید و به بازار مصرف  عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه برداشت خرما از شهریور ماه آغاز می‌شود افزود: پیش بینی می‌شود از 3.7 میلیون اصله نخل بارور دشتستان افزون بر 80 هزار تن محصول خرما برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان دشتستانی افزون 30 هزار تن خارک و رطب برداشت می‌کنند خاطر نشان کرد:  بیشترین گونه خرمای دشتستان که 80 درصد تشکیل می‌دهد کبکاب است که مشتریان زیادی دارد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر