سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۳۷۳
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۴

فکرشهر: چرا قطر علیرغم شرایط بحرانی خود در رابطه با عربستان و کشورهای دیگر عربی، چنین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام می‌دهد و چرا علیرغم آن که ایران از این کشور در قبال سعودی‌ها حمایت کرده‌ است اما چنین کمکی را به تهران نمی‌کند؟

به گزارش فکرشهر، فریدون مجلسی در روزنامه «آفتاب یزد» نوشت: «قطر با توجه به تحریم‌های آمریکا قرار است ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کند تا این کشور آسیب نبیند. این در حالی است که اخیرا العبادی در عراق علیرغم همه خدمات ایران به کشورش، به تحریم‌های آمریکا پیوسته است. اکنون پرسش اینجاست که چرا قطر علیرغم شرایط بحرانی خود در رابطه با عربستان و کشورهای دیگر عربی، چنین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام می‌دهد؟ و چرا علیرغم آن که ایران از این کشور در قبال سعودی‌ها حمایت کرده‌ است اما چنین کمکی را به تهران نمی‌کند؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت قطر علیرغم مشکلاتی که با عربستان دارد این احتیاط را هم می‌کند که نزدیک شدنش به ایران، مانع بازگشتش به خانواده عربی خودشان نشود. به هر حال آنها اهل تسنن هستند و در این شرایط بیشتر به کمک برادران سنی خود در ترکیه آمدند. از سویی فراموش نکنیم وقتی اختلافات قطر با عربستان شدید شد ترکیه کشتی‌های خود را برای محافظت از قطر به دریای آنجا فرستاد. قطر در حال حاضر با این کار خود از آن اقدام ترکیه قدرشناسی می‌کند. البته این ۱۵ میلیارد نیز هنوز به ترکیه داده نشده است بلکه در حد یک تفاهم است که همان تفاهم هم باعث افزایش ارزش لیر ترکیه شده است.

اما فراموش نکنید ترکیه در حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بدهی دارد که از این لحاظ اگر ایران روابط بین‌المللی مطلوب داشت و مشکلات داخلی فعلی بر کشور ما حکمفرما نبود، شرایطی بسیار بهتر از ترکیه داشتیم. ترکیه اگر به دنبال اصلاح ساختارش در اقتصاد نباشد و جاه‌طلبی‌های اردوغان نیز به پایان نرسد، وضعیت به همین منوال ادامه می‌یابد و کمک‌های قطر نیز دردی را دوا نمی‌کند. ترکیه اکنون وارد یک جنگ فرسایشی شده است.

اما این که چرا ایران چنین کشورهای متعهدی مانند قطر را در همسایگی خود ندارد، کاملا واضح است.

به این دلیل که ایران از دید بقیه تبدیل به یک کشور مسئله‌دار منطقه شده است، از این رو کشورهای همسایه ایران بیش از حد به کشورمان نزدیک نمی‌شوند تا مبادا مسئله ایران دامنگیر آنها نشود. فراموش نکنیم که نوع درگیری و اختلافاتی که امروز ترکیه و آمریکا با یکدیگر دارند، زمین تا آسمان با اختلاف ایران و آمریکا تفاوت دارد. تحریم امروز ترکیه از سوی آمریکا به خاطر یک کشیش آمریکایی و حبس شدن اوست و هر لحظه ممکن است با آزادسازی این کشیش تحریم‌ها رفع شود اما تحریم ایران ریشه تاریخی و ساختاری در روابط دو کشور ایران و آمریکا دارد که به این سادگی‌ها حل‌شدنی نیست.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر