سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۳۷۴
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۷

فکرشهر: شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی باقری، حکم سه متهم پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج را صادر کرد.

به گزارش فکرشهر، «مردمسالاری آنلاین» نوشت: این حکم که به زودی به متهمان یا وکلای مدافع آنها ابلاغ می‌شود، از زمان ابلاغ به مدت ۲۰ روز قابل تجدیدنظرخواهی است.

در همین حال، یک منبع آگاه جزئیات جدیدی از پرونده ثامن‌الحجج را بیان کرد.

این منبع آگاه، میزان کسری موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج را ۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد. موسسه ثامن الحجج توانسته بود تا سال ۹۴ از طریق ۴۸۹ شعبه خود در سراسر کشور، ۱۲هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان سپرده جمع‌آوری کند.

این پرونده سه متهم دارد که متهم ردیف اول آن و در واقع فرد همه‌کاره موسسه ثامن الحجج، «الف.م» است. متهم ردیف دوم این پرونده، «ر.الف»، همسر متهم ردیف اول و بالاخره متهم ردیف سوم، «م.ر» است.

بنا بر کیفرخواست صادره، اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو عمد بدون قصد براندازی نظام از طریق جمع‌آوری سپرده از مردم، اتهام اصلی متهمان در این پرونده است.

این پرونده ۳۶۰ شاکی دارد.

«ر.الف»، متهم ردیف دوم پرونده به قید وثیقه آزاد است.

منبع آگاه گفت «الف.م» در پرونده ثامن الحجج همه‌کاره بوده و متهم ردیف دوم به دلیل امضا‌هایی که «م» از وی برای پیشبرد کار موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج گرفته بود، در پرونده حضور داشته است.

مورد عجیب در پرونده ثامن الحجج، متهم ردیف سوم این پرونده است. دادگاه موسسه ثامن الحجج در ۱۲ جلسه برگزار شد. «م.ر» متهم ردیف سوم تا جلسه دهم در دادگاه حضور نداشت و از وی به‌عنوان متهم فراری این پرونده نام برده می‌شد اما در جلسه یازدهم وکیل وی در دادگاه حاضر شد و گفت که وی متواری نیست و در تهران حضور دارد. «ر» خود در جلسه دوازدهم دادگاه حضور یافت و تمام اتهامات را رد کرد.

منبع آگاه در این‌باره می‌گوید «م.ر» در سال ۱۳۹۱ از حضور در هیئت مدیره موسسه ثامن الحجج استعفای کتبی داده است و «الف.م» سهم وی را در آن زمان خریداری کرده است. وی همچنین می‌گوید «ر» از طریق وکیل خود در جریان پرونده قرار داشته و در دادسرا نیز به وی تفهیم اتهام شده بود.

این منبع آگاه در مورد چهره‌های سیاسی و سلبریتی‌هایی که نام آنها در جریان پرونده ثامن الحجج مطرح شده است، می‌گوید: دادسرا از سال گذشته آنها را جهت ادای توضیحات فراخوانده است و حضور آنها در دادسرا کماکان ادامه دارد.

وی می‌گوید آنها در مرحله فعلی به‌عنوان مطلع در دادسرا حضور یافته‌اند و تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد.

در پرونده ثامن الحجج نام چند چهره سرشناس سیاسی و مجری تلویزیون مطرح شد که اشاره منبع آگاه به حضور آنها در دادسرا جهت ادای توضیحات توسط این افراد است.

منبع آگاه همچنین در مورد چرایی آزادی متهم ردیف اول با قید وثیقه و سپس بازداشت مجدد وی می‌گوید: سال گذشته دادگاه برای این شخص قرار وثیقه ۲ هزار میلیارد تومانی صادر کرده بود. در پاییز سال گذشته وی از دادگاه تقاضا داشت که با وثیقه‌ای پایین‌تر آزاد شود تا بتواند با فروش اموال خود، کسری موسسه اعتباری ثامن الحجج را جبران کند چرا که وی اعتقاد داشت بدون حضورش، اموال موسسه با قیمت نازلی واگذار خواهد شد. لذا دادگاه قرار وثیقه به ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داد و متهم به زحمت با تأمین این وثیقه آزاد شد. اما وقتی که نتوانست در فروش اموال موسسه کاری از پیش ببرد، دادگاه وثیقه وی را به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش داد و این متهم مجدداً بازداشت شد.

این منبع آگاه در مورد فشارها به بانک مرکزی در جریان پرونده ثامن الحجج گفت: تا پیش از سال ۹۳ از طرف برخی دستگاه‌ها فشارهایی به بانک مرکزی وارد شد اما از سال ۹۳ به بعد که این اجماع در بین نهادهای مختلف ایجاد شد که موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز یک خطر واقعی هستند و بعد از اینکه در آن سال موسسه ثامن الحجج غیرقانونی اعلام شد، دیگر فشاری به بانک مرکزی وارد نشد و همه نهادها در برخورد با این موسسات همراه بودند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر