شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۴۶۰
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۱

فکرشهر: جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان و با دستور کار سوالات نمایندگان تهران، ارومیه و گرمسار از وزیر نفت برگزار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، دراین جلسه علیرضا محجوب در جریان طرح سوال خود از وزیر نفت درباره‌ی آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها، عوامل انسانی را مهم‌ترین علل حوادث نفتی عنوان کرد.نماینده مردم تهران در مجلس وقوع آتش‌سوزی و انفجار در پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور را موجب کشته و زخمی شدن کارکنان، تحمیل هزینه به صنعت نفت و تعطیلی بخش عظیمی از پالایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: خود مجلس شورای اسلامی یکی از بخش‌هایی است که در این زمینه کوتاهی کرده کمیسیون انرژی باید اولین توجه‌اش را به تقویت ایمنی و حفاظت از جان و مال کارگران و سرمایه انسان‌ها معطوف کند.

در پاسخ بیژن نامدار زنگنه درباره علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌ها با بیان اینکه واحدهای پالایشگاهی مستهلک شده‌اند گفت: عمر استهلاک یک واحد پالایشگاهی حداقل ۳۰ سال است ما پالایشگاه‌هایی در کشور داریم که ۸۰ تا۹۰ سال عمر کردند و منابع کافی برای نوسازی و بازسازی آنها وجود ندارد. وزیر نفت در ادامه با اشاره به کارهای بزرگی که در صنعت نفت انجام میشود  افزود: فعالیت‌های نفتی در سطح خوب ایمنی انجام می‌شود.

در ادامه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر نفت درباره‌ی سوالی مبنی بر آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها قانع شد.

در جلسه علنی امروز غلامرضا کاتب نیز در جریان سوال خود از زنگنه گفت که شرکت ملی گاز در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵ میلیارد تومان از مشترکان بابت بیمه خسارت گاز دریافت کرده است. اقدامی که بدون مصوبه قانونی مجلس بوده و طبق گزارش دیوان محاسبات تخلف محسوب می‌شود، لذا باید مبالغ دریافتی از مشترکان برگردانده شود.

زنگه در پاسخ توضیحاتی درباره‌ علت دریافت غیرقانونی مبالغی در تعرفه گاز مصرفی مشترکان ارایه کرد و با تاکید بر این‌که مبالغ اخذ شده از مشترکین تحت عنوان بیمه خسارت گاز هیچ انتفاعی برای شرکت گاز ندارد و همه را به شرکت‌های بیمه برای پرداخت خسارت می‌دهد، گفت: در صورتی که مشترکین نخواهند این مبالغ را پرداخت کنند می‌توانند اعلام کرده و شرکت گاز مبالغ دریافتی را به آنها پس دهد.

و پس از این توضیحات، نماینده گرمسار در حالی از پاسخ وزیر نفت قانع شد که زنگنه قول داد مبالغی که از مشترکین در قبوض گاز تحت عنوان بیمه خسارت گاز در سال۱۳۹۵ دریافت شده است را به مردم برگردانند.

ناطقین امروز مجلس

لطفی: چرا دو سوم بودجه سالیانه کشور در کمیسیون تلفیق بررسی نمی‌شود؟

ساعی:‌ مسئولین کشور به احیای دریاچه ارومیه به عنوان مساله‌ای ملی نگاه کنند

یک عضو کمیسیون عمران:رییس جمهور تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد

***

امروز همچنین به مناسبت روز صنایع دفاعی، مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی   میزبان امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و نمایندگان در جریان آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای صنایع دفاعی کشور قرار گرفتند.

در این جلسه پزشکیان پس از گزارش وزیر دفاع با اشاره به آمادگی مجلس برای حمایت بودجه‌ای از صنایع دفاعی کشور گفت: مجلس از طریق کمیسیون‌های امنیت ملی، کمیسیون برنامه وبودجه و اقتصادی برای امسال و سال آینده آمادگی دارد هر کاری که از دستش برآید تا بتواند حمایت بودجه‌ای از قدرت دفاعی کشور داشته باشد، انجام می‌دهد.

در همین ارتباط ۲۲۰ نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای از پیشرفت‌های شگرف صنعت دفاعی کشور تشکر کردند.

همچنین رضا طلایی‌نیک، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دفاع با تاکید بر این‌که علی‌رغم ایران‌هراسی شاهد تهدید نظامی علیه ایران نیستیم، گفت: سامانه باور ۳۷۳ در محله تست است که ان‌شاءالله بعد از مراحل تست نهایی در آینده عملیاتی می‌شود. این سامانه فراتر از اس ۳۰۰ است.

امروز همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی تخلیه مواد آلاینده مایع و جامع در خاک را بدون رعایت مقررات محیط زیستی ممنوع کردند.

در خلال بررسی لایحه حمایت از خاک در جلسه علنی، نماینده مردم زابل در مجلس گفت: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان مثل زلزله یک شبه نمی آید که مسؤولان غافلگیر شوند. حبیب‌الله دهمرده مدعی شد: در شرایطی که مردم محلی با مشکلات عدیده بادهای ۱۲۰ روزه و ریزگردها دست به گریبان هستند، مسوولان نسبت به مشکلات مردم بی‌ تفاوت هستند.

اخطارها و تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

کامران: نگوییم تفحص از مجلس بد است

کواکبیان: آیا تجمعات طلاب قم مجوز قانونی داشت؟

انتقاد نوبخت از هجمه‌ها به جامعه پزشکی به بهانه مالیات

محمودی: مسائل سیاسی مدیران وزارت کار از مسائل کاری پیشی گرفته است

برزگر: در توزیع منابع کشور باید عدالت رعایت شود

مطهری در پاسخ به سلیمی: پیگیری‌های لازم برای ارائه لیست دوتابعیتی‌ها به نمایندگان انجام می‌شود

سعیدی: شورای تامین، امنیت روانی مردم را بیش از امنیت نظامی مدنظر قرار دهد

***

محمدرضا تابش از طرح سوال جمعی از اعضای فراکسیون امید از وزیر کشور درباره‌ تجمع قم خبر داد و گفت: مجموعه فعل و انفعالات و اتفاقاتی در کشور در حال وقوع است که قدری ابهام برانگیز است اگر این پازل‌ها را کنار هم بچینیم به این تحلیل می‌رسیم که جریانی فراتر از طرح سوال، استیضاح، تجمع و شعار ساختارشکنانه به دنبال سازمان دادن اقداماتی است که خواسته یا ناخواسته در موقعیت فعلی آب ریختن به آسیاب دشمن است.

در پایان جلسه امروز علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی یکشنبه (چهارم شهریورماه) برگزار خواهد شد، تاکید کرد که امروز جلسات کمیسیون‌ها تشکیل خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر