پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
حکیم در خطبه‌های نماز عید سعید قربان در بغداد:
کد خبر: ۴۶۵۴۴
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

فکرشهر: رییس جریان حکمت ملی عراق ،با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: عراق نمی تواند در صورت افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران دست بسته باقی بماند.

به گزارش فکرشهر از  ایسنا، سید عمار حکیم در  بخشی از سخنان خود در خطبه ی نماز عید قربان در بغداد اظهار کرد : کسانی که اعتقاد دارند موضع‌گیری جسورانه در قبال مسائل عادلانه کشورها با منافع ملی سایر کشورها در تعارض است، اشتباه می‌کنند. امروز ما در جهان نزدیکی زندگی می‌کنیم که هرگونه اتفاق و تغییر بر تمام اجزای آن اثر می گذارد.

وی افزود :اگر جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمریکا در معرض مشکلات و پیچیدگی‌ها قرار بگیرد، تصور این موضوع سخت خواهدبود که عراق تحت تأثیر این مشکلات نباشد. همچنین تصور این موضوع سخت است که جمهوری اسلامی ایران از بحران های اقتصادی، سیاسی و امنیتی پیاپی عراق تأثیر نپذیرد. این امر در خصوص ترکیه، عربستان و تمام کشورهایی که پیرامون عراق را فراگرفته اند نیز صدق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد :موقعیت جغرافیایی و فرهنگی عراقی ها و ایرانیان را با یکدیگر پیوند می‌زند. همانگونه که عراق از نظر جغرافیایی، تاریخی و تمدنی با محیط عربی خود پیوند خورده است سیاست عراق باید به شیوه ای خستگی ناپذیر، تمام راهکارهای مناسب را برای ایجاد فضای مشترکی ارائه دهد که در آن منافع آمریکا و ایران در کنار هم و به دور از سیاست تحریم و تهدید وجود داشته باشد. حاصل این سیاست‌ها تنها افزایش جنگ و خرابی های خاورمیانه است.

این روحانی ارشد عراقی تاکید کرد :عراق نمی‌تواند در صورت افزایش تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران دست بسته باقی بماند. ما عراقی ها به خوبی با آثار تحریم های اقتصادی که در دهه نود بر ضد ما اعلام شد، آشنایی داریم ،گرسنه نگه داشتن ملت ها به منظور تأثیرگذاری بر نظام های سیاسی کشورهای آنان، سیاستی غیرانسانی است. نمی توان منافع عراق را با منطق درگیری و تحریم مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی با بیان این‌که «ما از عواقب و پیامدهای عدم پایبندی به قید و بندهای مالی اعمالی بر کشورهایی همچون عراق به خوبی آگاهی داریم» ، خاطرنشان کرد: ما از آمریکا می‌خواهیم در سیاست محاصره و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت ایران تجدید نظر کند و‌ پیامدهای تاثیرگذار این تحریم‌ها بر عراق را درک کند؛ چراکه دو کشور ایران و عراق علاوه بر روابط تجاری، دارای پیوندهای فرهنگی و تاریخی ریشه داری هستند و ما این موضوع را در دیدارهای متعدد خود با هیات های آمریکایی و دیگر کشور ها بیان داشتیم.

حکیم تاکید کرد : ما تحریم های اقتصادی ظالمانه علیه ملت ها را مردود می دانیم و اجازه نمی دهیم منافع کشورمان به مخاطره بیفتد. این را به صراحت و بدون هیچ گونه ترس و هراس از احدی اعلام می کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر