سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۶۷۳۰
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: استان بوشهر علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه گردشگری دارد ولی هنوز هم در این زمینه توسعه نیافته است و باید جوانان برای اشتغال در این حوزه توانمندسازی شوند.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، در استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اشتغال وجود دارد ولی آنگونه که باید به این ظرفیت‌ها توجهی نمی‌شود و همچنان نگاه‌ها به این حوزه، نگاهی سنتی است.

سال‌ها است که مردم استان بوشهر خواستار بهبود وضعیت اشتغال نیروهای بومی استان در پارس جنوبی هستند و مسئولان استان هم وعده پیگیری می‌دهند ولی روز به روز تعداد جوانان شاغل استان بوشهر در این صنایع کمتر می‌شود.

مشاغلی همچون کشاورزی و صیادی و تجارت دریایی از دیگر مشاغل پرطرفدار و پرکاربرد در استان بوشهر است که به علت خشکسالی و کاهش بارش‌ها شاهد برچیده‌شدن بساط کشاورزان هستیم و دریا هم که روز به روز خالی‌تر می‌شود و صیادان تورشان خالی شده و سخت گیری‌های دولت به بهانه قاچاق، بازار تجار و ملوانان را کساد کرده است.

در حالی که روز به روز شاهد از بین رفتن فرصت‌های شغلی در سطح استان هستیم، تلاش چندانی برای عبور از مسیرهای جایگزین و ایجاد اشتغال گسترده صورت نمی‌گیرد و نگاه‌های مردم به مشاغل دولتی و نگاه دولتی‌ها به سرمایه‌گذاری‌هایی است که نمی‌شود.

ارائه تسهیلات اشتغال هم به جای اینکه برای جوانان کاری را ایجاد کند، بیشتر باعث تورم شده و عملا این تسهیلات در مسیرهایی که باید هزینه نمی‌شود. شاید یکی از مهمترین دلایل آن این است که آموزش‌ و فرهنگ‌سازی مناسب انجام نشده است.

مسئولان منتظر کارآفرینی جوانان هستند و جوانان هم با دست خالی و نداشتن مهارت و توانمندی لازم قادر به حضور در این عرصه نیستندگردشگری و خصوصا گردشگری دریایی یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در استان بوشهر هستند که می‌تواند نقش بسیار مهم و اساسی در راستای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل‌های متعدد در سطح استان داشته باشند.

سال‌ها است که مسئولان شعار می‌دهند که گردشگری دریایی در استان بوشهر توسعه می‌یابد ولی شاهد تحقق این امر نیستیم؛ مسئولان منتظر کارآفرینی جوانان هستند و جوانان هم با دست خالی و نداشتن مهارت و توانمندی لازم قادر به حضور در این عرصه نیستند.

یکی از پیش‌نیازهای عبور از مشکل بیکاری توانمندسازی جوانان است که باید متناسب با نیاز بازار کار برای آنان فراهم شود و می‌طلبد که شاهد گسترش بیش از پیش آموزش‌های حوزه گردشگری و توریسم در استان بوشهر باشیم.

ارائه تسهیلات در بخش گردشگری

استاندار بوشهر اظهار داشت: در راستای توسعه اشتغال در استان بوشهر تلاش‌های خوبی داریم و یکی از مهمترین محورهایی که در نظر داریم، توسعه بخش گردشگری است.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه استان بوشهر به خاطر داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارای پتانسیل بسیار زیادی در حوزه گردشگری دریایی است، افزود: همه ظرفیت‌ها را برای توسعه این بخش در استان بوشهر به کار خواهیم گرفت و از هر فرصتی در این زمینه بهره می‌گیریم.

وی بر لزوم توانمندسازی جوانان استان بوشهر برای اشتغال تاکید کرد و ادامه داد: به منظور توسعه اشتغال باید آموزش‌های مهارتی توسعه یابد و در این راستا بر توسعه آموزش‌ها در حوزه گردشگری تاکید ویژه‌ای داریم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در ارائه تسهیلات اشتغال یکی از استان‌های پیشتاز است، خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که در ارائه تسهیلات در اولویت قرار دارد، بخش گردشگری استان بوشهر است.

توسعه آموزش هتلداری، بوم گردی و گردشگری دریایی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر با بیان اینکه آموزش های مهارتی در حوزه صنایع دستی و گردشگری بر اساس نیازسنجی در تمامی نقاط استان بوشهر ارائه خواهد شد گفت: اولویت اجرای آموزش‌ها در سه حوزه هتلداری، بوم گردی و گردشگری دریایی خواهد بود.

ناصر امیر زاده با اشاره به نقش آموزش و مهارت در توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم راه‌هایی را برای گسترش همکاری‌های دو جانبه برنامه ریزی کرده و گامهای موثری را در راستای توسعه اشتغال صنایع دستی در استان برداریم.

وی با بیان اینکه آموزش صنایع دستی و ایجاد مشاغل خانگی به کاهش بیکاری کمک خواهد کرد، افزود: این اداره کل آمادگی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی رایگان صنایع دستی با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای را دارد.

امیر زاده با بیان اینکه با همکاری آموزش فنی و  حرفه ای استاندارد های آموزشی لازم در حوزه گردشگری و صنایع دستی در راستای توسعه صنعت توریسم در استان تدوین خواهد شد، اظهار کرد: باید با بازبینی فرایند اداری پروسه‌های اداری را کوتاه کنیم تا فعالیت‌ها به سرعت رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرند و  بعد از آموزش با طراحی شیوه‌های موفق کسب و کار معیشت هنرمندان صنایع دستی را ارتقا دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر حمایت خود را در راستای توسعه مهارت آموزی بین فعالین در این عرصه اعلام و اظهار امیدواری کرد که در سال جدید بتوانیم دوره هایی را در راستای گردشگری و احیای صنایع دستی اصیل بوشهری اجرا کنیم.

توانمندسازی مهارتی فعالان حوزه گردشگری

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر گفت: این اداره کل ظرفیت های آموزشی در صنایع دستی و گردشگری در بخش های دولتی و آموزشگاههای آزاد را دارد و آمادگی این را داریم در قالب تفاهمنامه ای دو طرفه از توان یکدیگر برای ایجاد اشتغال و با هم افزایی در تولید کالای ایرانی بکوشیم.

 عبدالمجید دراهکی با بیان اینکه پایه و اساس توسعه در هر منطقه ای آموزش است، اظهار داشت: با توجه به تعهدات مشترک  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان فنی و حرفه‌ای در اجرای دوره‌ها و ارائه آموزش‌های مهارتی در تربیت نیروی انسانی متخصص تعاملات لازم در راستای توسعه صنعت گردشگری در استان بوشهر انجام می‌گیرد.‏

وی با اشاره به اینکه بوشهردارای پیشینه غنی تاریخی است و می تواند زمینه ساز تحول در بازار کار و اشتغال و فعالیت فرهنگی، اقتصادی باشد، افزود: با گسترش زمینه فعالیت های اقتصادی مربوط به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و اهتمام در سایر مواردی که بطور مستقیم و غیرمستقیم به آنها وابسته اند و بهره گیری از پتانسیلهای و ظرفیتهای استان در این بخش، بی شک در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم استان تحول ایجاد خواهد شد.

دراهکی با بیان اینکه طرح مشترک مهارت و گردشگری باید در استان بوشهر اجرایی شود اظهار کرد: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر این آمادگی را دارد تا با همکاری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان و با اجرای دوره‌ها و المپیادهای مهارتی همچون مسابقه آزاد فرش  و گلیم هم راستا با نیاز آموزشی علاقمندان صنایع دستی زمینه معرفی و اشتغال هر چه بیشتر را فراهم سازد.‏‏ ‏

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر تاکید کرد: با توجه به توریستی و گردشگری بودن استان و تردد مسافران در ایام سال، مراکز آموزش فنی و حرفه ای در جهت آموزش های مهارتی در حرفه های صنایع دستی و برگزاری دوره های گردشگری  تلاش خواهند کرد و این با حمایت دستگاه های اجرایی و به ویژه اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی  و گردشگری و نیازسنجی قبل از اجرای دوره های آموزشی میسر خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر