پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۷۳۶۴
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

فکرشهر:  قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی گفت: یکی از مهمترین ماموریت های وزارت بهداشت و درمان اجتماعی شدن سلامت در جامعه است.

به گزارش فکرشهراز مهر، حیدر عزیزنژاد بعد از ظهر چهارشنبه در نشست مجمع سلامت گناوه با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) اظهار داشت: همه ما باید از برکت زندگی آن حضرت و ائمه درس بگیریم و از این درس به درک معنایی برسیم و آن را در زندگی امروزی خود ترجمه کنیم و بر مبنای این درک معنایی در  مسیر سعادت گام برداریم.

وی با تقدیر از اعضا و مسئولان کمیته‌های سلامت در شهرستان گناوه بیان کرد: همه ما هدف ارزشمند و مقدس خدمت به مردم را دنبال می‌کنیم و انجام این وظیفه اخلاقی باید هم با انگیزه و هم به درستی انجام شود و به عبارت دیگر هم باید کار درست را انجام داد و هم کار درست را باید به درستی انجام داد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی افزود: امروزه بر اجتماعی شدن سلامت با شکل‌گیری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت و درمان بسیار تاکید شده است و این امر در دولت های پیشین نیز البته به میزان کمتر بوده است.

وی بیان کرد: امروز به این نتیجه مهم رسیده اند که بخش درمان با وجود اهمیت بسیار زیادی که دارد نمی تواند تامین کننده کامل سلامت مردم باشد و در تامین نیازهای درمانی به مشارکت مردم چه در بخش مشارکت و چه دربحث درمان و بهداشت بسیار نیاز است.

عزیزنژاد خاطرنشان کرد: حداکثر ۲۵ درصد از عوامل مؤثر بر سلامت، در اختیار وزارت بهداشت و ۷۵ درصد در اختیار مردم و دستگاه‌های اجرایی است و نتیجه بحث‌های اجتماعی شدن سلامت   است.

وی تصریح کرد: سلامت یک حوزه چندجانبه است و عوامل و مؤلفه‌های فراوانی در تأمین آن دخالت دارند که بهداشت و درمان، کلیه دستگاه‌های اجرایی و مردم به‌عنوان سه ضلع مثلث سلامت به شمار می‌روند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی ادامه داد: مشکلاتی که با مطالعه و تحقیق مشخص می شود در بخش های ملی، استانی و شهرستانی طبقه بندی شود و مشکلات و  به مردم پیام رسانی شود. در مشارکت مردمی خود مردم به سلامت خود کمک می کنند تا بار مراجعه به مراکز درمانی کاهش یابد.

وی گفت: یکی از مهمترین ماموریت های وزارت بهداشت و درمان اجتماعی شدن سلامت در جامعه است به این معنا که ما سلامت مردم را در حوزه های مختلف ببینیم که بخش کوچکی از این حوزه، بخش بهداشت و درمان است که وزارت بهداشت ودرمان با بخش هایی که در این زمینه دارد در حال خدمت دهی به مردم است.

عزیزنژاد اظهار داشت: بخش بزرگی که در تامین سلامت مردم اهمیت دارد همکاری و تعامل بین بخشی که سازمان های دیگر بر عهده دارند و همچنین نحوه و شیوه زندگی خود مردم یا مشارکت مردمی است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در امور مشارکت‌های اجتماعی افزود: وزارت بهداشت با ایجاد معاونت اجتماعی به دنبال تقویت این دو بخش است و معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در راستای این دو هدف تشکیل شده است.

وی بیان کرد: مردم در سبک زندگی خود مسائلی ساده ای که منجر به حفظ و ارتقاء سلامتی است مثل تحرک بدنی، تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف دخانیات و یا مهارت های زندگی و مصون ماندن از آسیب های اجتماعی راباید در جهت حفظ سلامتی خود رعایت کنند و لازمه اجرایی شدن آن همکاری  سازمان های مختلف  مردمی، آموزش ها و رسانه ها است که همه در جهت ارتقاء سواد سلامتی مردم همکاری کنند تا مردم در ندگی شخصی خود این موارد را رعایت کنند.

عزیزنژاد ادامه داد: از طرف دیگر مسائلی که اگر سازمان های دولتی به آنها بپردازند بخش زیادی از سلامت مردم تامین می‌شود و سبب جلوگیری از بیماری و نیاز به درمان خواهد شد که در همین جلسات مانند کارگاه امروز در گناوه با توجه به نظام نامه همه جانبه ای که وزارت بهداشت ابلاغ کرده هم در سطح ملی و استان و شهرستان و هم محلات مردم باید مشارکت کنند که در این نظام نامه توضیح داده شده است و با هم جمع می شوند و آسیب ها را شناسایی می کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر