جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۷۶۲۴
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵

فکرشهر: امیررضا خادم، معاون امور حقوقی مجلس و استان‌ها با ارسال نامه‌ای خطاب به اسماعیلی، رئیس کل دادگستری کل تهران و جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن ارائه تصویر نامه مورخ۹۷/۵/۲۴ بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه، موضوع دستور ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها به‌منظور تماشای مسابقات ورزشی یادآور شد.

به گزارش فکرشهر، فرهیختگان نوشت: روزی که جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در حاشیه سفر خود به تهران با حسن روحانی دیدار کرد اخباری درباره مکالمه وی با رئیس‌جمهور ایران درباره تاکید فیفا به حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منتشر و بعد از چند روز هم تایید شد البته رئیس فیفا اعلام کرد درخواستش از روحانی جنبه درخواست داشته نه دستور. «آسوشیتدپرس» در گزارش خود از قول اینفانتینو نوشت: «از روحانی خواستم که دسترسی زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را در نظر بگیرد. نمی‌دانم چند نفر به ایران می‌روند و با رئیس‌جمهور می‌توانند صحبت کنند و چنین تقاضایی از او داشته باشند. این بیشتر یک مکالمه بین دو طرف بوده تا یک اولتیماتوم.»

  قول روحانی به اینفانتینو

همان زمان این بحث مطرح شد که ممکن است فوتبال ایران به استناد بند چهار اساسنامه فیفا مبنی‌بر ممنوعیت هر‌گونه تبعیض از جمله جنسیت در فوتبال، دچار تعلیق شود. اینفانتینو نیز در این خصوص گفت: «نمی‌دانم کدام عامل تاثیر بیشتری دارد. اگر این تاثیر با انتقاد، اتهام یا نهی کردن باشد یا ممنوع کردن و تعلیق یا اینکه می‌توان طرف مقابل، رئیس‌جمهور را قانع کرد تا به نیمی از جمعیت کشور دسترسی ورود به ورزشگاه‌ها را بدهد. روحانی به من قول داد که این تصمیم گرفته خواهد شد ولی می‌دانید در کشورهایی شبیه کشور ما چنین چیزهایی کمی زمان‌بر است. دو راه برای مقابله با این‌گونه اتفاقات وجود دارد؛ انتقاد کنیم، تحریم کنیم، محکوم کنیم و صحبتی انجام ندهیم و قطع رابطه کنیم یا به ایران برویم و سران کشور را متقاعد کنیم که به زنان حق آزادی ورود به ورزشگاه‌ها را بدهند. من برای گزینه دوم به ایران رفتم.»

  فیفا پیگیر شد

حالا پس از گذشت چند ماه از دیدار اینفانتینو با روحانی اخباری مبنی‌بر پیگیری مدیران فیفا از فدراسیون ایران برای قول روحانی منتشر شده است و ظاهرا همه به دنبال پیدا کردن راهی هستند تا دوباره فوتبال با کابوس تعلیق درگیر نشود چراکه فیفا نشان داده ابتدا با نامه‌ها و جلسات دوستانه سعی می‌کند راهی برای حل مشکل بیابد همان‌طور که درخصوص عربستان توانست بدون تهدید و جریمه سعودی‌ها را قانع به ایجاد زیرساخت‌ها و صادر کردن اجازه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها کند.

مدیران وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت‌وگوهای خود اعلام کرده‌اند علاقه‌مند به ایجاد سازوکاری برای ورود بانوان و خانواده‌ها به ورزشگاه هستند و حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقات ایران در جام جهانی نیز گام نخست برای این منظور عنوان شد.

  نامه خادم به دادگستری

به دنبال پیگیری‌های اخیر فیفا، امیررضا خادم، معاون امور حقوقی مجلس و استان‌ها با ارسال نامه‌ای خطاب به اسماعیلی، رئیس کل دادگستری کل تهران و جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب تهران ضمن ارائه تصویر نامه مورخ۹۷/۵/۲۴  بازپرس شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه، موضوع دستور ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها به‌منظور تماشای مسابقات ورزشی یادآور شد.

«همان‌طور که آگاهی دارید ورزش به‌عنوان یکی از مولفه‌ها و پدیده‌های اجتماعی، نقش بسزایی در ارتقای شور، نشاط و شادابی روحی و جسمی آحاد مردم جامعه و تاثیر ویژه‌ای در ارتقای غرور و حیثیت مالی در مجامع بین‌المللی دارد. همچنین موضوع ورود بانوان ارجمند به اماکن ورزشی به‌منظور تماشای مسابقات مانند حضور ایشان در سالن‌های سینما، تئاتر، کنسرت‌ها و سایر اماکن عمومی از مسائل بسیار مهم اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود که مدیران و مسئولان مختلف این وزارتخانه در سال‌های گذشته به بررسی ابعاد گوناگون حاکم بر موضوع پرداخته‌اند و علیرغم بررسی و تحلیل تخصصی آن از جوانب مختلف، هنوز منتهی به یک تصمیم قابل اجرا در همه رشته‌های ورزشی نشده است.
با امعان نظر به موارد فوق و به‌منظور جلوگیری از آثار و تبعات زیانبار حقوقی، اتخاذ چنین تصمیمات قهرآمیزی در روند مدیریت ورزش کشور، ازجمله تعلیق فدراسیون‌ها و تیم‌های ورزشی در مسابقات بین‌المللی، خواهشمند است دستور فرمایید بدوا به نحو مقتضی از تصمیم متخذه توسط بازپرس محترم شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تهران رفع اثر گردد تا متعاقبا با رویکردی مسالمت‌آمیز و به دور از هرگونه برخورد قهر‌آلود موضوع با حضور کارشناسان متخصص و مجرب این وزارتخانه مورد بررسی و مداقه مشترک قرار گرفته و تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.»

  ایران- بولیوی، شاید با حضور بانوان!

منابع آگاه می‌گویند احتمال دارد در یکی از دیدارهای آتی بین‌المللی (مثلا بازی با بولیوی که قرار است ۲۴ مهر در ورزشگاه آزادی برگزار شود) مشابه مسابقات بین‌المللی والیبال، جایگاهی به بانوان اختصاص یابد تا فدراسیون فوتبال راهی برای حل بن‌بست فعلی بیابد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز که اخیرا در برنامه‌ای تلویزیونی حاضر بود در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره ورود بانوان به ورزشگاه گفت: «ورود بانوان به ورزشگاه‌ها چیزی است که در دستور کار شورای امنیت کشور است و ما منتظر تصمیم مقامات بالا هستیم که به نیروی انتظامی ابلاغ کنند تا ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر