شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۷۶۳۲
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹

فکرشهر: سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم گفت: در نیمه نخست امسال ۶۱۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی شهرستان دیلم عملیات بیابان‌زدایی و چاله‌های آبگیر اجرا شده است.

به گزارش فکرشهر، غلامحسین آقاجری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دیلم مساحت اراضی ملی و منابع طبیعی دیلم را  169 هزار و 817 هکتار دانست و اظهار داشت:  از  میزان زمین‌های ملی و منابع طبیعی این شهرستان، یک‌هزار و 680 هکتار جنگل، 160 هزار هکتار مرتع و 29 هزار هکتار بیابان است.

وی از اجرای طرح بیابان‌زدایی خبرداد و بیان کرد: در نیمه نخست امسال   615 هکتار از اراضی ملی مرتعی و بیابانی شهرستان دیلم عملیات بیابان‌زدایی و چاله‌های آبگیر اجرا شده است.

 سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم  با اشاره به اجرای پروژه  ذخیره نزولات آسمانی در قالب طرح بیابان‌زدایی و بهبود و اصلاح مراتع خاطر نشان کرد: بیش از 60 هزار چاله آبگیر در سطح  615 هکتار از اراضی ملی شهرستان دیلم  تاکنون اجرا شده است.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی برای اجرای این پروژه‌ها  تصریح کرد: اعتبار این پروژه‌ها از محل صندوق توسعه ملی و استانی به مبلغ 3.6 میلیارد ریال تامین شده که این پروژه‌ها آماده بهره برداری است.

آقاجری با اشاره به اینکه در هر هکتار از این پروژه ها 100 هلالی آبگیر احداث شده تصریح کرد: در مجموع 61 هزار و 500 هلالی در این پروژه‌ها ایجاد شده که در هر بارندگی ظرفیت استحصالی 2 تا 3 مترمکعب آب را در هر هلالی دارا  است.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم مهمترین اهداف پروژه را جمع آوری نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، فراهم شدن شرایط مناسب برای احیا مناطق بیابانی، جلب مشارکت مردم در زمینه حفظ و احیا عرصه‌های منابع طبیعی تجدیدشونده،کنترل سیلاب‌ها، اصلاح مراتع و افزایش رطوبت خاک دانست.

وی افزود: 45 هکتار از این پروژه، در قالب اصلاح و احیا مراتع در طرح مرتعداری چهار راه بی بی حکیمه و 570 هکتار در اراضی ملی بیابانی پلاک سیاه‌مکان و بیدو اجرا شده است.

غلامحسین آقاجری از اجرای چاله‌های فلسی شکل در اراضی شیب‌دار خبرداد و بیان کرد:به‌زودی پروژه بزرگ 500 هکتار چاله‌های فلسی شکل در اراضی شیب‌دار منطقه دهک از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم خاطر نشان کرد: کلیه عملیاتی که در عرصه‌های مرتعی و بیابانی با ایجاد چاله یا هلالی بوسیله ماشین آلات یا به صورت دستی برای کنترل و مهار رواناب و سیلاب های حاصل از بارندگی انجام می‌شود ذخیره نزولات آسمانی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر