جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
نماینده بوشهر در شورای‌عالی استان‌ها:
فکرشهر: وی خاطرنشان کرد: چرا سهم بدی آب و هوا به شاغلان استان‌بوشهر 6 درصد است و در استان‌های مجاور 25 درصد و این ظلم مضاعفی به کارمندان این استان است. خواسته‌ای که بعد از 66 سال محقق شد که برای اولین بار سال 1331 با توجه  به مطالبه مردم بوشهر در اتاق بازرگانی آن زمان ثبت شد. به نظر می‌رسد منطقه آزاد در بدترین شرایط برای استان مصوب شده است. هنگامی که...
کد خبر: ۴۷۷۲۶
يکشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

فکرشهر: نماینده بوشهر در شورای‌عالی استان‌ها با انتقاد از استاندار گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای در نظر گرفتن مکانی برای شورای عالی این استان نشده است.

به گزارش فکرشهر، سیدعلی‌اکبر فاطمی در نهمین اجلاس شورای‌عالی استان‌ها گفت: استان بوشهر یکی از جنوبی‌ترین استان‌های کشور است که در جنوب‌غربی ایران واقع شده و 625 کیلومتر مرز آبی، طولانی‌ترین همسایگی را با آب‌های خلیج فارس دارد و دارای 10 شهرستان به نام‌های بوشهر، دشتستان، دشتی، تنگستان، گناوه، دیلم، کنگان، دیر، عسلویه و جم است.

وی ادامه داد: این استان با منطقه‌ویژه اقتصادی پارس‌جنوبی، ذخایر عظیم نفت و گاز به پایتخت انرژی ایران و خاورمیانه تبدیل شده اما در حالی که بر گنج نشسته‌ایم، ولی در حقیقت در رنج هستیم. مزیت‌های نسبی، شیلات، گمرک، صنایع‌دستی، صنایع دریایی، وجود نخلستان‌های فراوان، 11 بندر تجاری، استقرار بزرگ ترین صنایع، 13 درصد ذخایر عظیم نفت و 67 درصد ذخایر گاز کشور، تولید 70 درصد نفت فلات قاره خارک، صدور 95 درصد نفت خام کشور از پایانه‌های نفتی جزیره خارک، منطقه انرژی پارس‌جنوبی، منطقه‌ویژه اقتصادی پارس‌شمالی در آینده بوشهر را به عنوان ثروتمندترین استان کشور معرفی کرده است.

به نوشته ایلنا، نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اما مردم این استان آن‌چنان بهره‌ای از این ثروت‌ها نبرده‌اند و به جای اینکه شیرینی و فواید این ثروت به آنها برسد بیشتر زهر و نیشش به آنها رسیده است. بحران در فروش محصول گوجه‌فرنگی، ضرورت پویاتر شدن فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت یارانه تولید کشاورزان، راه‌اندازی صنایع بسته‌بندی خرما از جمله مواردی است که مدیران محترم باید به آن توجه داشته باشند.

فاطمی عنوان کرد: استان بوشهر با وجود داشتن ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت و توسعه صنعتی از رونق صنعتی لازم برخوردار نیست. عدم توجه کافی مسوولان استانی به عرصه صنعت، نبود زیرساخت‌های ضروری برای تولید، مشکلات بانکی، قوانین اداری، دست و پای صنعت را در این استان بسته است. تقریبا 25 تا 45 درصد از واحدهای صنعتی غیرفعال یا نیمه‌فعال شده‌اند. سرمایه در گردش از دغدغه‌های فعالان صنایع بوده و حمایت‌های مالیاتی دولت از مسائلی است که می‌تواند به توسعه صنایع استان کمک کند. بحث نقدینگی و معوقات واحدهای تولیدی از دیگر مشکلات صنعت استان بوده و زنجیره ارزش پتروشیمی در این استان تکمیل نشده و پتروشیمی‌های کشور در مرکز ایران احداث شده‌اند.

وی در ادامه گفت: طرح راه‌آهن بوشهر – شیراز که به قول مسوولان اعتباری برای آن در نظر گرفته‌اند امید است که مانند سایر پروژه‌ها به درد کمبود اعتبار مبتلا و زمین‌گیر نشود. اکثر شهرها و روستاها با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه‌ هستند و متاسفانه تبدیل به بحران شده است. چه زمانی مشکل حاد کم‌آبی برطرف خواهد شد خدا می‌داند. استانی که کنار آب است و مردمش تشنه آب هستند چرا روند تهیه و تجهیز آب‌شیرین‌کن‌ها در استان به کندی صورت می‌گیرد؟ شایسته این مردم نیست با تانکر به آنها آبرسانی شود. اینجا قطب درآمدی کشور است یا به قولی کیف پول کشور است. در بعضی شهرها و روستاها پنج روز یک بار آن‌هم در حد چهار ساعت آب داده می‌شود.

نماینده بوشهر در شورای‌عالی استان‌ها اظهار داشت: استان بوشهر بر گنجی به وسعت 600 کیلومتر مربع را در برگرفته است. سهم اشتغال موجود در این استان هم‌اکنون در اختیار استان‌های دیگری است. آلودگی زیست‌محیطی تقدیم مردم این استان شده و برخی کارشناسان سازمان‌ها در ارزیابی خود آلایندگی هوای عسلویه را با توجه به شرایط موجود صد برابر تهران اعلام کردند که دلیل عمده آلودگی هوا وجود مشعل‌های بسیاری است که در فازهای مختلف پارس‌جنوبی و تولید مواد و پسماندهای شیمیایی و هدایت این مواد به سمت مشعل‌هایی که در آسمان‌ عسلویه می‌سوزد آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی موجب تخریب سواحل، زمین‌های کشاورزی، فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و خصوصا جنگل‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا سهم بدی آب و هوا به شاغلان استان‌بوشهر 6 درصد است و در استان‌های مجاور 25 درصد و این ظلم مضاعفی به کارمندان این استان است. خواسته‌ای که بعد از 66 سال محقق شد که برای اولین بار سال 1331 با توجه  به مطالبه مردم بوشهر در اتاق بازرگانی آن زمان ثبت شد. به نظر می‌رسد منطقه آزاد در بدترین شرایط برای استان مصوب شده است. هنگامی که نرخ ارز روزانه در تغییر است و ثبات کمتری وجود دارد؛ در روزهایی که لنج‌های سنتی این مردم از فرط مشکلات به گل نشسته‌اند و ناوگان پیر و خسته دریایی استان امواج سهمگین تحریم‌ها را در پیش دارد صیادان بیکار شده‌اند.

فاطمی تاکید کرد: صیادان استان بعضی وقت‌ها مجبورند به دوردست‌ترین ساحل‌ها برای صید بروند و از سوی یگان‌های مرزی کشورهای همسایه مورد تهاجم قرار بگیرند. نمونه بارز آن هفته گذشته لنج صیادی که از بوشهر به سمت امارات می‌رفت مورد تهاجم یگان‌های دریایی این کشور قرار گرفت و یک کشته و دو زخمی بر جای گذاشت. این است حال و روز صیادانی که برای ارتزاق خانواده خود به دریا می‌زنند و این‌گونه مورد تهاجم قرار می‌گیرند. از مسوولان محترم می‌خواهیم این موضوع را به جدیت پیگیری کنند.
وی ادامه داد: عدم همخوانی تعرفه‌ها و تعهدات بیمه محصولات کشاورزی با هزینه‌های تولید که منجر به افزایش تولید در بخش کشاورزی می‌شود راهکار آن تغییر تعرفه و تعهدات بیمه براساس عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی به طوری که گزینه‌های مختلف برای عملکردهای متفاوت تعریف شود.

فاطمی افزود: تصمیم مدیران منابع آب درباره حریم و بستر رودخانه با تهیه طرح و نقشه‌های لازم و تفسیر نامناسب از ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب حریم رودخانه موند را از 150 متر به 8 هزار متر تغییر داده‌اند و به حریم روستاها تجاوز کردند و این موجب اعتراض شدید روستاهای مجاور این رودخانه شده و مالکیت‌های مردمی را در طرح نادیده گرفتند که خواستار اصلاح این حریم هستیم.

وی عنوان کرد: 2968 طرح در استان‌بوشهر نیمه‌تمام باقی مانده که این طرح‌ها که عملیات اجرایی آنها از سال‌های قبل بوده و تکمیل‌شدن آنها نیاز به اعتبار دارد. درباره مصوبات معاون‌اول ریاست‌جمهوری درباره امهال وام و تسهیلات به کشاورزان که چندین بار تکرار شده، بانک‌های عامل که موظف به اجرا هستند حاضر نیستند این مصوبه دولت را اجرا کنند. گنبد نمکی استان‌بوشهر در فاصله 144 کیلومتری جنوب‌شرقی بندر بوشهر و 64 کیلومتری شهر خورموج قرار دارد که بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی جهان به شمار می‌آید که ثبت ملی شده و اقدامات لازم برای حفاظت و ثبت جهانی این اثر خواهشمندیم صورت پذیرد. استان‌بوشهر ظرفیت خوبی برای ایجاد دهکده‌های دریایی دارد ولی بخش اعظمی از سواحل بکر در تملک پارس‌شمالی و جنوبی قرار گرفته است. اعتبار برای تکمیل قلعه نسوری سیراف، ثبت جهانی سیراف، تکمیل قلعه شبانکاره، تکمیل موزه منطقه خلیج فارس از دیگر خواسته‌های مردم این استان از مسوولان مربوطه است.

فاطمی خاطرنشان کرد: شبکه آب و برق این استان فرسوده است و نیاز به بهسازی و نوسازی دارد. فاضلاب شهری در بوشهر یکی از معضلات دامن‌گیر مردم است که در برخی شهرها سلامتی مردم را هدف گرفته و وزارت‌نیرو در استان‌بوشهر به بسیاری از وظایف ذاتی خود عمل نکرده است. مردم بوشهر از پارس‌جنوبی سهمی ندارند. با توجه به مشکلات درآمد شهرداری‌های استان واگذاری چند درصد سهام پتروشیمی‌ها به شهرداری‌ها می‌تواند کمک بزرگی به ایجاد درآمد شهرداری‌ها باشد. عدم حمایت از سرمایه‌گذاران و نبود امکانات برای سرمایه‌گذاری آنها، نبود مدیریت قدرتمند در بدنه دولت، عدم برنامه‌ریزی بلندمدت باعث این مشکلات شده است. امیدواریم با کنکاش در هر یک از این موارد در آینده باعث باز شدن گره کوری که تاکنون دستاوردی جز عقب نگه داشتن استان بوشهر از سایر استان‌های کشور بود باشیم. با وجود این همه ثروتی که در این استان وجود دارد درصد بالای مدارس مخروبه اعلام شده و تعداد 1330 کلاس درسی مخروبه و بلااستفاده اعلام شده است.

وی در پایان با انتقاد از استاندار بوشهر اضافه کرد: از استاندار بوشهر گله‌ داریم که با وجود وظیفه قانونی برای تهیه مکانی برای شورای عالی استان، تاکنون هیچ‌گونه اقدامی نکرده که از رییس شورای‌عالی استان‌ها خواستاریم این موضوع را پیگیری کند.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر