جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۷۷۸۷
سه‌شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

فکرشهر:  وضعیت کنونی عرضه ماهی و میگو در بوشهر مناسب نیست و می‌طلبد که با همکاری مسئولان شاهد ساماندهی بازار فروش آبزیان و کنترل بیشتر دست‌فروشان باشیم.

به گزارش فکرشهر از مهر،: استان بوشهر با داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی به عنوان یکی از قطب‌های تولید و پرورش آبزیان به ویژه ماهی و میگو محسوب می‌شود و شاهد عرضه گسترده آبزیان در استان هستیم.

آبزیان دارای شرایط نگهداری خاصی به ویژه از نظر بهداشتی و سلامت هستند که باید از ابتدای صید تا زمان مصرف در شرایط مورد نیاز نگهداری شوند تا مشکلی از این نظر متوجه مصرف کنندگان نشود.

یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان بوشهری عرضه غیربهداشتی و نامناسب ماهی و میگو در سطح شهر است که نیاز است بازار مناسبی برای عرضه ماهی و میگو در بوشهر برای استقرار فروشندگان و استفاده شهروندان ایجاد شود.

ارائه ماهی و میگو به صورت آزاد در سطح شهر و بدون رعایت شرایط مناسب نگهداری علاوه بر اینکه موجب فساد این آبزیان می‌شود، سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد و لازم است که تدابیر اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

دست‌فروشان ماهی و میگو نیز در بسیاری از ایام سال در سطح شهر مشاهده می‌شوند که از نظر بهداشتی و سلامت آبزیان در شرایط خوبی نیستند و موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم می‌کند.

در همین راستا نشست اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر با مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر برگزار شد تا در مورد ساماندهی وضعیت عرضه و فروش محصولات ماهی و میگو تصمیمات لازم اتخاذ شود.

ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در اسکله جفره

عضو شورای شهر بوشهر با بیان اینکه ایجاد یک بازارچه مدرن عرضه آبزیان یکی از دغدغه‌های اعضای شورا بود ، اظهار داشت: بر همین اساس  ایجاد یک بازارچه عرضه آبزیان در اسکله جفره که در طرح اسکله نیز دیده شده است به تصویب شورا رسید و در هفته آتی نشستی نیز با سرمایه گذار ایجاد این مرکز برگزار می شود.

اکبر توسلی خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ شورای چهارم طرح ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در جفره به تصویب رساند و قرار داد آن با پیمانکار به تصویب رسید و قرار بود که بازارچه در ۱۶ غرفه احداث شود که به دلیل طرح توسعه اسکله جفره مسکوت ماند.

وی اضافه کرد: بازار ماهی فروشان فعلی بر اساس طرحی که داشته باید فازهای بعدی آن نیز اجرا شود و با توجه به نیاز شهر یک بازارچه دیگر  نیز راه‌اندازی شود.

توسلی خواستار تعامل  دامپزشکی با شهرداری در زمینه های سگ‌های بلاصاحب، کنترل دستفروشان آبزیان و  کنترل جانوران موذی در سطح شهر به ویژه بافت قدیم شد.

بازار جامع و کامل آبزیان ایجاد شود

عبدالخالق برزگرزاده یکی دیگر از اعضای شورای شهر بوشهر اظهار داشت: چند سال پیش یک مرکز مدرن عرضه آبزیان در اسکله شیلات واقع در صلح آباد احداث شد که با استقبال مواجه نشد و باید علت یابی شود که چرا این  بازارچه که بسیار مجهز هم بود و در کنار دریا احداث شده با استقبال مواجه نشد.

وی افزود: ما در شهرهای شیراز و اصفهان شاهد بازارچه های مدرن عرضه آبزیان هستیم که جای آن در بوشهر خالی است که انتظار داریم با توجه به مصوبه شورا احداث این بازارچه که بتواند یک بازار جامع و کامل با خدمات جانبی باشد هر چه سریعتر اجرا شود.

لزوم تامین نیازهای عرضه کنندگان و خریداران آبزیان

پویا دولابی دیگر عضو شورای شهر بوشهر نیز اظهار داشت: مسائل زیادی در خصوص عدم تمایل جابجایی بازارها هم از جانب عرضه کنده و هم از جانب مصرف کننده وجود دارد که می توان به مسائل فرهنگی، عادت و همچنین اقتصاد مبتنی بر تامین نیازهای ثانویه اشاره کرد.

وی در مورد بازار ماهی فروشان بیان داشت: در دوره‌های پیشین این بازار ساماندهی شد ولی طرح مشاور تمام و کمال انجام نشد و ابتر مانده است و پیشنهاد می‌شود طرح قبلی مشاور بازبینی و به هنگام شود تا شاهد ارتقای کیفیت داد و ستد در آن منطقه باشیم.

دولابی در خصوص ایجاد بازار و غرفه‌های غیررسمی ایجاد شده عرضه آبزیان اظهار داشت: تشکیل این بازارهای غیررسمی و بدون مجوز قطعا حامل پیامی است که بوشهر نیاز به ایجاد فضای جدید با در نظر گرفتن تمام نیازهای عرضه کنندگان و خریداران دارد.

وی خاطر نشان کرد: از شهرداری درخواست دارم برای انتخاب مشاور برای مکانیابی بازار آبزیان اقدام کند و در بعد طراحی نظرات فنی دامپزشکی اخذ شود.

ساماندهی بازار  فعلی ماهی فروشان

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز ضمن تشکر از اعضای شورا اظهار داشت: امیدواریم با شفاف‌سازی بیشتر نقش دامپزشکی در سلامت جامعه زمینه همکاری هدفمند با مدیریت شهری برای  اجرای  اهداف والای این حوزه فراهم شود.

مرتضی بحرانی با اشاره به ضرورت عرضه بهداشتی آبزیان و سایر فراورده‌های پروتئینی، خواستار بهسازی و ساماندهی بازار  فعلی ماهی فروشان در بوشهر شد.

وی ادامه داد: همچنین  با توجه به نیاز و ظرفیت مرکز استان بوشهر، ایجاد یک بازرچه مدرن عرضه آبزیان در بوشهر ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر