چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ گفت و گو با مداحان جوان اهل بیت دشتستان (2):
فکرشهر: یکی از دوره های مهمی که در رشد شخصیتی و اجتماعی هر فردی اهمیت بسزایی دارد، دوره نوجوانی است که وقتی آمیخته با معارف دینی و سبک زندگی اسلامی می شود، پر بارتر می گردد و به فرموده امیرالمومنین(ع): «دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذيرد». وقتی در این مقطع از عمر...
کد خبر: ۴۷۹۲۲
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸

فکرشهر ـ همایون فقیه: یکی از دوره های مهمی که در رشد شخصیتی و اجتماعی هر فردی اهمیت بسزایی دارد، دوره نوجوانی است که وقتی آمیخته با معارف دینی و سبک زندگی اسلامی می شود، پر بارتر می گردد و به فرموده امیرالمومنین(ع): «دل نوجوان مانند زمين آماده است كه هر بذرى در آن افشانده شود، مى پذيرد». وقتی در این مقطع از عمر، نوجوان به کسب معارف می پردازد، می تواند با همراهی اهل بیت، زندگی موفقی را پشت سر بگذارد و نجات بخش زندگی هر فردی در هر سن و سالی، کمک جستن از ثقلین پیامبر(ص)، یعنی قرآن و اهل بیت است.

به گزارش فکرشهر، یکی از این نوجوانانی که از کودکی تا این سن توانسته خود را با محوریت قرآن و اهل بیت با رویکرد تلاوت قرآن و مدح اهل بیت جلو ببرد، مهدی اسفندیاری است که به گفته خودش، هر چه تا الان دارد را مديون قرائت قرآن  است.

در ادامه با ما همراه شوید در گفت وگو با این نوجوان موفق دشتستانی که با صدای زیبای خود توانسته درب خانه اهل بیت ابراز ارادت بنماید.

فکرشهر: آقا مهدی بفرمایید چند سال سن دارید و در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
17 سال سن دارم و کلاس یازدهم رشته تجربی هستم.

فکرشهر: از چه سالگی به قرائت قرآن رو آوردید؟
قرآن را ابتدا در خانه با کمک مادر ارجمندم شروع کردم که برخی سوره ها را حفظ می کردم. مدتی بعد حدودا در 9 سالگی به کلاس های قرآنی استاد گرامی آقای رحیم سهرابی رفتم و به دلیل علاقه زیادم عضو گروه تواشیح نور الثقلین به مربی گری جناب بهنام کلانتری شدم و راه قرآنی ام را ادامه دادم.

فکرشهر: صدای شما را در گروه سرود نسیم انتظار هم شنیده ایم. چطور با این گروه آشنا شدید؟
گروه سرود چون در محله ما بود، همزمان با قرائت قرآن به گروه سرود به استادی جناب هیجانی و عباس زاده می رفتم. البته جا دارد همین جا که صحبت از گروه سرود آمد یاد و خاطره ی دوست عزیزمان مرحوم کربلایی علیرضا صفدری عضو گروه سرود را زنده نگه داریم و از خداوند منان علو درجات این رزمنده فرهنگی را مسالت کنم.

فکرشهر: مداحی را به چه شکل آغاز کردید؟
تقریبا از 10 سالگی مداحی را شروع کردم و در مسجد محله مان مشغول به مدح اهل بیت(ع) شدم و تا الان در کنار درسم مشغول به مداحی هستم.

فکرشهر: کدام سبک مداحی؟ سنتی یا هیاتی؟
در یک برهه زمانی خدمت آقای حاج امین سلیمانی مشغول به یادگیری و مداحی سنتی بودم و بعد ها به دلیل علاقه ی خودم به مداحی هیاتی رو آوردم که تا اکنون مشغول عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت هستم.

فکرشهر: در مسابقات دانش آموزی در سطح استان هم مقاماتی دارید که نشانه ها و تقدیرنامه های آنان را مشاهده می کنیم. بفرمایید در چه مسابقات و چه مقامی کسب کرده اید؟
در مسابقات دانش آموزی در سال های مختلف رتبه های متعددی دارم. رتبه اول مداحی در شهرستان بوشهر و رتبه دوم در استان سال 96؛ رتبه دوم ترتیل قرآن در شهرستان بوشهر سال 95؛ رتبه سوم حفظ قرآن در دشتستان سال 89؛ رتبه اول قرائت قرآن شهرستان بوشهر و رتبه سوم استان در سال 94؛ رتبه سوم قرائت قرآن در دشتستان سال 91؛ رتبه سوم ترتیل قرآن در دشتستان سال 91؛ رتبه دوم مسابقات تواشیح استان در سال 91؛ رتبه اول ترتیل مسابقات اوقاف شهرستان بوشهر سال 93؛  کسب رتبه اول نماهنگ برتر در پنجمین جشوراه استانی فیلم کوتاه بسیج سال 96 به نام نماهنگ راهی حرم.

فکرشهر: ماشاءالله؛ ان شاءالله موفقیت های بیشتر در سال های آینده. بفرمایید چه کسانی در این موفقیت ها به شما کمک کردند؟
اول همه را مدیون قرائت قرآن و الطاف ائمه اطهار(ع) هستم و بعد آن پدر و مادرم که همیار و مشوق اصلی من بودند و مطمئنا جایگاه اساتید ارجمندم بسیار در این بین می درخشد.

فکر شهر: از نظر شما جایگاه دستگاه های موسیقی ایرانی در مداحی چیست؟ و شما خودتان چطور استفاده می کنید؟
آواز سنتی ایرانی یعنی اصالت، یعنی کامل ترین و بی نقص ترین دستگاه های موسیقیایی و مداحان مختلفی هستند که از این هنر ایرانی به خوبی استفاده می کنند و من هم به  فنون دستگاه های موسیقی ایرانی علاقه مندم و در حال یادگیری هستم که ان شاءالله کیفیت کار ها بهتر شود و خصوصا موسیقی به کار رفته در  قرائت قرآن بزرگان؛ بسیار خاص و دلپذیر است.

فکر شهر: جایگاه نوجوانان و جوانان در زمینه هایی که شما فعالیت می کنید، چیست؟
جوانان و نوجوانان زیادی هستند که به این فعالیت ها علاقه بسیار زیادی دارند اما متاسفانه با این استعدادها برخورد برنامه ریزی شده خوبی نمی شود و باید این چنین افرادی را با تمام نقص ها پذیرفت و آنان را به شیوه صحیح علمی و سبک زندگی اسلامی آموزش و پرورش داد؛ به قولی با چنگ و دندان نوجوان و جوان را جذب و حفظ کرد و اگر با برخی برخوردهای ناپخته دفع شوند نظرشان نسبت به دین و مذهب و...عوض خواهد شد و این خود عامل ناهنجاری های متعددی در جامعه می باشد. در این بین مسوولین هیات ها باید بسیار هوشمندانه در برخورد با نوجوانان و جوانان برخورد کنند.

فکرشهر: به نظر شما باید از پیشکسوتان عبور کرد؟ 
در یک مرحله یا برهه زمانی باید به جوانان بیشتر اهمیت داد و این یعنی نه اینکه کاملا پیشکسوتان را نادیده بگیریم و یا هر جوانی که از راه رسید به جای پیشکسوتان قرار دهیم و باید تعادل را بر قرار کرد و زمانی که لازم به جایگزین شدن مداح یا هر نوع دیگری بود، بزرگان و پیشکسوتان خودشان پیش قدم بشوند و به جوانان اجازه پیشرفت بدهند و در کنار آنان به راهنمایی و مشاوره بپردازنند.

فکرشهر: اگر نوجوان یا جوانی علاقمند به مداحی و قرائت قرآن به شما مراجعه کند، چگونه راهنمایی می کنید؟
یکی از بهترین و کم خرج ترین راه برای پیشرفت در همه امور زندگی خصوصا عرض ارادت به خاندان عصمت و طهارت، ابتدا توکل بر خدا است و بعد آن یادگیری اصول و چهار چوب خاص نزد استاد و راهنمایی خبره می باشد و در کنار اینان نباید جایگاه گوش دادن به مداحی یا قرائت قرآن بزرگان و مورد علاقه های خود را فراموش کرد، چرا که یادگیری از گوش بسیار اهمیت دارد و یکی از تکنیک های مهم و اساسی است.

فکرشهر: تاثیر این فعالیت های دینی شما تا الان در زندگی تان چه بوده و چه چشم اندازی برای آینده خود دارید؟
همان طور که عرض کردم هر چه دارم از اهل بیت است و این اعتماد به نفس و موفقیت ها در مسابقات و در درس هایم همه از عنایات و جود اهل بیت است و همیشه از خداوند منان می خواهم که اجازه خدمت در این درگاه عظیم را از حقیر سلب نکند و دوست دارم در درس ها خصوصا کنکور موفق بشوم تا هم توانسته باشم گوشه ای اندک از زحمات پدر و مادرم را جبران کرده باشم و هم بهتر به ساحت مقدس اهل بیت عرض ارادت کنم.

فکرشهر: آقای اسفندیاری با توجه به نماهنگ راهی حرم و مداحی ایام دهه محرم پیش شما که پخش زنده از سیمای استان پخش شد، نظرتان در مورد حضرت قاسم(ع)، این نوجوان کربلا چیست؟
شاید بتوانم جواب سوال شما را با این شعر معروف آقای مجتبی حاذق  که جمله ای اسرار آمیز حضرت قاسم یعنی أحلی من العسل در آن است پاسخ بدهم:
مردن به زیر پای تو أحلی من العسل
پرپر شدن برای تو أحلی من العسل
بی شک برای من پدری کرده ای عمو
آن طعم بوسه های تو أحلی من العسل
بوسیدن لبان تو شیرین تر از شکر
بوییدن عبای تو أحلی من العسل
آه ای عمو به شکل یتیمانه پر زدن
با نیزه ... تا خدای تو أحلی من العسل
من مثل مادرت سپر جان حیدرم
پهلوی من فدای تو أحلی من العسل
من می روم که از لبه ی تیغ بگذرم
من می روم بجای تو ... أحلی من العسل

فکر شهر: جمله پایانی؟
ان شاءاله امیدوارم همه نوجوانان و جوانان در مسیر دینی و اخلاقی و علمی موفق باشند و همیشه این جمله ی یه یادماندنی رهبر معظم انقلاب که سه ضلع پیشرفت همه جانبه در زندگی است را همیشه سر مشق خود قرار بدهند که رهبر فرمودند: تحصیل، تهذیب، ورزش.

فکرشهر: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، ممنونیم.
 از شما و همکارانتان متشکرم که در پایگاه خبری و تحلیلی «فکرشهر» فرصتی برای گفت وگو با نوجوانان و جوانان قرار می دهید که مطمئنا جوانان هر جامعه ای امید و آینده ی آن جامعه را ترسیم خواهند کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر