جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۷۹۳۱
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

فکرشهر: مسیر جم به پالایشگاه از مهمترین و پرترددترین محورها در شهرستان جم است که دو بانده شدن آن مدت‌هاست از طرف مسئولین امر وعده داده می‌شود ولی هنوز محقق نشده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، شهرستان جم در سال‌های اخیر با توسعه فیزیکی و رشد جمعیت در کنار شرکت‌های بزرگ نفت‌وگاز و افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری مواجه بوده است ولی راه‌های شهرستان جم آنچنان که باید مورد توسعه و بهسازی قرار نگرفته‌اند.

جم دارای چندین مسیر مواصلاتی است که باعث خروج این شهرستان از بن بست شده و اصلی‌ترین آن مسیر جم – پالایشگاه - بخش ریز است که بیشترین جابجایی های وسایل نقلیه را در خود جای می دهد.

با این حال مسیر پر پیچ و خم جم - پالایشگاه - بخش ریز به عنوان خط اصلی ارتباطی بخش ریز و اغلب روستاها و آبادی های بخش مرکزی با مرکز شهرستان محسوب می‌شود و با داشتن پیچ‌های متعدد تبدیل به یکی ازحادثه‌ خیزترین جاده‌های شهرستان شده است و همواره سلامت جانی و مالی همشهریان را تهدید می کند.

نقاط حادثه خیز این مسیر توسط کارشناسان مربوطه به عنوان نقاط مرگ تلقی می شوند که حوادث ناگواری را به خود دیده و باعث عزادار شدن خانواده های جمی شده است.

حجم بالای تردد و خطر تصادف

یکی از رانندگان محور جم به پالایشگاه اظهار داشت: مسیر جم به پالایشگاه از مسیرهای پرتردد و حادثه خیز است که هر از چند گاهی شاهد حوادثی ناگوار در این محور هستیم.

علی حیدری خاطرنشان کرد: اکثر راننده ها از مسئولین تقاضا دارند برای کاهش تصادفات و حفظ سلامت جانی و مالی همشهریان برای این مسیر خطرناک چاره ای بیاندیشند.

وی افزود: آنچه موجب بروز حوادث متعدد در این مسیر شده، حجم بسیار بالای تردد در آن است، طوری که علاوه بر انبوه خودروهای سواری، روزانه ۵۰ تا ۶۰ کامیون حمل ماسه تردد می‌کند.

حیدری اضافه کرد: از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات نیز پیچ‌های تند و خطرناک، دو طرفه بودن مسیر و خروج خودروهای سنگین از محدودهای کم دید است.

این مسیر متولی خاصی ندارد

رئیس شورای اسلامی روستای آبگرمک اظهار داشت: راه مواصلاتی درون شهرستانی جم یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستائی و صنعت نفت و گاز ایفاء می کند، به طوری که می توان از آن به عنوان شریان حیاتی این منطقه یاد کرد.

مصطفی نصیری افزود: این جاده علاوه بر حمل میعانات گازی، مصالح ساختمانی و صنعتی، تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجائی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی، شرکت های نفت و گاز و مرکز شهر است.

وی عنوان کرد: تکمیل راه ارتباطی جم - پالایشگاه - بخش ریز  باعث کاهش تلفات جاده ای، کاهش استهلاک، کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای مصرفی  می شوند.

نصیری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم شهرستان ها  است که تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که راه مذکور تاکنون متولی مشخصی نداشته متاسفانه تعهدی برای ایمن و استاندارد سازی آن وجود نداشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با پیگیری‌های طولانی چندین ساله مردم و مسئولان طی دوسال گذشته شرکت پالایش گاز فجر جم  متعهد به اجرای فاز به فاز این پروژه مشروط به رفع معارضین محلی توسط مقامات محلی و منطقه‌ای شد که علی رغم تلاش های شبانه روزی فعالین اجتماعی و دستگاه های دولتی، فاز اول آن هم با ممانعت یکی از مالکان به طور کامل اجرا نشد.

وی اظهار داشت: اخیراً زمزمه واگذاری کار این شریان حیاتی به وزارت راه و شهرسازی به گوش می‌رسد که خود موج نگرانی را در بین اهالی شهرستان به دلیل بحران مالی دولت افزایش داده است.

نصیری ابراز امیدواری کرد: از آنجایی که مبلغ ۶۰ میلیارد تومان دیگر برای ادامه عملیات مذکور از طرف شرکت پالایش گاز فجر جم اختصاص داده شده است انتظار می رود ادامه راه همچون فاز اول با مدیریت و نظارت  این شرکت در دستور کار قرار گرفته و از مرگ و میر سرمایه های اجتماعی -انسانی و سوانح جاده ای پیشگیری و امید به زندگی و  رونق همه جانبه به شهرستان هدیه کنند.

مشکل تملک اراضی برای ساخت اتوبان

بخشدار مرکزی جم اظهار داشت: طبق تفاهم انجام شده تامین اعتبار و اجرا پروژه با شرکت پالایش گاز فجر جم و تملک اراضی با فرمانداری است.

سید مجید حسین زاده افزود: در کنار همکاری خوب پالایشگاه فجر جم، عمده مشکل ما بحث تملک اراضی و عدم همکاری مالکین در این مسیر است که باعث وقفه‌های در اجرای  این پروژه شده است.

وی تصریح کرد: فاز اول مسیر جم به پالایشگاه در حال تکمیل است و فاز دوم نیز با  تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار گرفته است.

تکمیل فاز اول مسیر جم - پالایشگاه

فرماندار شهرستان جم اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شهرستان جم، در حوزه راه‌های ارتباطی، مسیر پر تردد جم به پالایشگاه است که قدم‌های مثبتی برای رفع مشکل در دستور کار قرار گرفته است.

محمد حسینی با بیان اینکه فاز اول این مسیر در حال اتمام است افزود: روشنایی این قسمت نیز با همکاری دهیاری ها در حال انجام است.

وی عنوان کرد: تفاهم‌نامه احداث فاز دوم جاده جم به پالایشگاه با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان بین وزارت راه و شهرسازی و نفت منعقد شده و با مشخص شدن پیمانکار، وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: تقاطع‌ ورودی این مسیر به شهر جم یکی دیگر از معضلات جدی شهرستان محسوب می‌شود که پالایشگاه متعهد شده است آن را به اتمام برساند.

با این حال پالایشگاه فجر جم سال‌هاست با وعده‌های توخالی برای احداث اتوبان و با بهانه کردن تملک اراضی از این مسیر شانه خالی می‌کند. آیا باز هم شاهد تصادفات و کشته ‌شدن شهروندان جمی در این مسیر خواهیم بود یا مسئولان امر برای جان نباختن مردم، تدبیری می‌اندیشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر