جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر عامل سازمان آتشنشانی در گفتگو با «فکرشهر»:
فکرشهر -اسماء بوستانی: روز آتش نشان، روز تجلیل و پاسداشت جایگاه مردانی از جنس ایثار، شهامت و شهادت است؛ فرشته های نجاتی که آتش عشق خدمت به خلق در وجودشان زبانه می کشد تا آتش سوزان و سوزنده حوادث را در زندگی خلق خاموش کنند؛ 7 مهر 1359 وقتی که دشمن به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتشنشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کند ....
کد خبر: ۴۷۹۷۰
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

فکرشهر -اسماء بوستانی: روز آتش نشان، روز تجلیل و پاسداشت جایگاه مردانی از جنس ایثار، شهامت و شهادت است؛ فرشته های نجاتی که آتش عشق خدمت به خلق در وجودشان زبانه می کشد تا آتش سوزان و سوزنده حوادث را در زندگی خلق خاموش کنند؛ 7 مهر 1359 وقتی که دشمن به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتشنشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجدداً هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کند و منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود از این رو هفتم مهرماه به نام «آتش نشانی و ایمنی» نامگذاری شده است.  به بهانه روز آتشنشان گفتگوی اختصاصی 《فکرشهر》با مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهر برازجان را می خوانید.

فکرشهر: لطفا خود را معرفی کنید.

محمد علی عباسی هستم؛ ۲۵ سال سابقه فعالیت در شهرداری برازجان ( مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز و آتش نشانی) داشتم؛ در حال حاضر نیز مدیر عامل سازمان آتشنشانی هستم.

فکرشهر: در خصوص فعالیت های سازمان آتشنشانی توضیحاتی بفرمایید.

سازمان آتشنشانی در زمینه های مختلف فعالیت دارد؛ اطفاء حریق، امداد و نجات، آموزش، کارشناسی و برسی ایمنی منازل مسکونی، اداری، تجاری و ....، برگزاری مانورهای مختلف به صورت مستمر با سازمان های درونی و بیرونی، شرکت در مراسمات مختلف و تامین ایمنی مراسمات برگزار شونده در سطح شهر.

فکرشهر: از جمله نهادهایی را که در خصوص ایمنی و پیشگیری آموزش داده اید نام ببرید.

 سازمان آتشنشانی بیشتر در بحث آموزش به ادارات مختلف از جمله، شهرداری، فرمانداری، اداره ثبت احوال، اداره زندان، سپاه جوادالائمه، بیمارستان شهید گنجی، سایت موشکی، شبکه بهداشت، آموزش و پرورش و تقریبا کلیه مدارس تا کنون ورود کرده است.

فکرشهر: مهمترین اقداماتی که در دست اجرا دارید چیست؟

پیشگیری، آموزش و برسی ایمنی کلیه ادارات عمده برنامه هایی است که در دست اجرا داریم؛ آموزش به هنر آموزان فنی و حرفه ای، برگزاری دوره های آموزشی درون سازمان و تجهیز سازمان به به تجهیزات و امکانات آتشنشانی بروز. به امید حق برنامه مهمی که در آینده اجرا خواهد شد راه اندازی ایستگاه سوم آتشنشانی با همکاری شهرداری، فرمانداری و شورای اسلامی شهر برازجان در یکی از مناطق شهر برازجان است.

فکرشهر: مکان ایستگاه سوم آتشنشانی مشخص شده، اگر بله لطفا بفرمایید در چه مکانی؟

بله. این ایستگاه در محله ۶۹ هکتاری شهر، حاشیه بلوار امام خامنه ای، تقاطع آیت الله خامنه ای و مساوات افتتاح خواهد شد.

فکرشهر: اکنون چند نیرو در دو ایستگاه سطح شهر فعالیت می کنند؟

در کل سازمان آتشنشانی ۵۹ پرسنل دارد که در قالب دو ایستگاه عملیاتی و سایت اداری فعالیت می کند.

فکرشهر: آیا امکانات موجود و ایستگاه ها پاسخگوی نیازهای مردم هستند؟

در حال حاضر تمام تلاشمان این است که با همین امکانات بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم؛ با توجه به گستردگی که در شهر صورت گرفته، برخی مناطق مسکونی با ایستگاه ها فاصله گرفته اند از این رو نیازمند ایستگاه های آتشنشانی بیشتری در سطح شهر هستیم.

فکرشهر: محدوده خدمات رسانی سازمان آتشنشانی شهر برازجان کجاست؟

شهر برازجان، محدوده و حریم شهر. اما در صورت نیاز به شهر یا روستاهای اطراف نیز کمک خواهیم کرد. اگر شهرداری ها اعلام کنند که به کمک ما نیاز دارند مانند  آتش سوزی در انبار شهر دالکی و نخلستان آبپخش دریغ نخواهیم کرد.

فکرشهر: در خصوص آموزش آتشنشانان بگویید، به چه صورت و هر چند مدت یکبار آموزش می بینند؟

آموزش نیروهای سازمان در دستور کار بوده و هست، در سال جاری حدود ۳۰۰ جلسه آموزش درون سازمانی داشته ایم، این آموزش ها تقریبا به صورت روزانه توسط بهروز ابوالفتحی و آزادپور به نیروها داده می شود.

فکرشهر: ضوابط آتشنشانی که کلیه شرکت ها و دیگر ارگانها ملزم به رعایت آن ها هستند چیست؟

مهمترین نکات،  تجهیز ادارات و کارخانه جات به کپسول آتشنشانی، سیستم اطفاء حریق، نصب شیر هیدرانت در سطح کارخانجات و ادارات و انتصاب فردی به عنوان مسوول ایمنی اداره و درخواست مستمر برای کلیه پرسنل در جهت آموزش، می تواند در جلوگیری از اتفاقات و حوادث ناگوار مثمر الثمر باشد.

فکرشهر: وقت طلایی در آتشنشانی چند دقیقه است؟

وقت طلایی بین ۵ - ۳  دقیقه است؛ موقعیت قرارگیری ایستگاه های آتشنشانی نسبت به اماکن مسکونی باید به صورتی باشد که خودروی آتشنشانی بعد از اعلام حریق حدود ۵- ۳ دقیقه بتواند در محل حادثه حاضر و خطر را مهار کند.

فکرشهر: مشکلات و کمبودهای سازمان آتشنشانی چیست؟

با توجه به گسترش شهر به سمت ارتفاعات،  دستگاه بالابر مخصوص اطفاء حریق نیاز است که این سازمان از داشتن این دستگاه به دلیل بالا بودن هزینه خرید محروم است؛  این دستگاه باید از طرف سازمان شهرداری ها و میدیریت بحران تامین اعتبار و تهیه شود، افزایش تعداد ایستگاه ها، اضافه کردن خودروهای امداد و نجات جاده ای نیز نیاز است.

صحبت پایانی....

به نوبه خودم روز آتشنشان را به همه سخت کوشان این عرصه تبریک و تهنیت عرض می کنم، نیروهای آتشنشانی در زمان بروز حادثه هیچ گونه کوتاهی نمی کنند و به صورت ایثارگرانه اقدام به امداد رسانی و خدمت در زمینه های مختلف می کنند؛ امیدوارم که در خدمت رسانی به مردم شهر سربلند باشیم، از شهردار شهر برازجان، اعضای محترم شورا و فرماندار دشتستان در خصوص همکاری های خود با سازمان آتشنشانی نیز تقدیر می کنم.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
خسته نباشی به جناب عباسی و همه آتشنشانان عزیز 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر