جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۸۳۵۹
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۸

فکرشهر: خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای با اشاره به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا نوشت که ایالات متحده نتوانسته به خواسته‌های خود در قبال ایران برسد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، خبرگزاری رویترز در بخشی از یک مقاله‌ نوشت:

پیام تهران واضح است. در یکم اکتبر، نیروهای ایران شش موشک را به سوی مقر داعش در غرب سوریه پرتاب کردند. این موشک‌ها در سه مایلی نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور فرود آمدند. در ویدیویی که صدا و سیما از یکی موشک‌ها منتشر کرد نشان می‌داد که بر روی این موشک‌ها شعار "مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آل سعود" نقش بسته است. در بیانیه‌ای که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد آمده بود که این حمله در جواب تیراندازی ۲۲ سپتامبر به رژه نظامی در اهواز که منجر به فوت ۲۵ تن شد، صورت گرفته است.

آشکارا، این حمله موشکی حامل پیامی ورای هدف قرار دادن مخفی‌گاه نظامی‌های داعش بوده است. این اقدام نشانه‌ای صریح برای دولت ترامپ و متحدانش در خاورمیانه بود تا بفهمند که تهران علی‌رغم تشدید تحریم‌های آمریکا - که در پس خروج رئیس‌جمهور دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای چندجانبه اعمال شد و دور دوم آن قرار است در ماه نوامبر اعمال شود - سیاست خارجی خود را تغییر نمی‌هد.

زمانی که در سوم اکتبر، دیوان بین‌المللی دادگستری به آمریکا دستور داد تا اطمینان حاصل کند که تحریم‌ها علیه ایران، بر روی کمک‌های بشردوستانه و ایمنی هوانبردی غیرنظامی تاثیر نگذارند، موضع تهران بهتر شد. اگرچه این دستور غیرقابل اجرا است و توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا رد شده است، اما به احتمال قوی مقامات ایران را ترغیب می‌کند که به راه مبارزه‌طلبانه خود ادامه دهد. وزارت امور خارجه ایران بلافاصله بعد از رای دادگاه، در بیانیه‌ای نوشت: "جمهوری اسلامی ایران با استقبال از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد و صدور قرار موقت این محکمه علیه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در بازگرداندن تحریم های یک جانبه که با خروج این کشور از برجام صورت گرفت، تصمیم دیوان را که با اتفاق آراء اتخاذ شده است، نشانه بارز دیگری در تایید حقانیت جمهوری اسلامی ایران و غیرمشروع و ظالمانه بودن تحریم های آمریکا علیه مردم و شهروندان کشورمان می داند."

در این مقاله همچنین آمده است که ایران پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، سیاست خارجی تهاجمی‌تری را در مقابل آمریکا اتخاذ کرده است. در ادامه همچنین ضمن اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا بر روی ایران نوشت که مقاومت ایران نسبت به فشارهای آمریکا قابل پیش‌بینی بوده است.

در انتهای این مقاله آمده است: پیشنهاد واشنگتن برای مذاکره، به نظر تهران تحقیرآمیز است. به احتمال قوی مقامات ایران - که باور دارند، مذاکره با دولت تندروی آمریکایی که ایده تغییر نظام را در سر دارد، به شأن بین‌المللی‌شان لطمه وارد می‌کند- تا زمانی که کاخ سفید آن‌ها را قانع نکرده که عاقبت هر توافق جدیدی به عاقبت توافق هسته‌ای منجر نشود، وارد مذاکرات جدیدی نخواهند شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر