شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
به گزارش فکرشهر، پس از اعلام مخالفت شورای نگهبان با این لایحه، بلافاصله بازار بوشهر نیز به این موضوع واکنش نشان داده و قیمت مسکن و املاک، کمی کاهش داشته است و انتظار می رود به جز کسانی که به گفته عضو شورای شهر بوشهر، زمین ها را از قبل خریداری کرده اند، عموم مردم از رد این مصوبه و مخالفت شورای نگهبان با آن، بسیار راضی و خرسند باشند؛ لایحه ای که حتی دو منفعت همه مناطق آزاد پیشین را نیز برای استان بوشهر ندارد...
کد خبر: ۴۸۴۱۹
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

فکرشهر ـ آذر حسینی: پس از سال ها قول و وعده و وعیدهای رنگی و البته موافقت ها و مخالفت ها، روز یکشنبه، 11 شهریورماه 97، مجلس شورای اسلامی با 161 رای موافق، 75 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 266 نماینده حاضر در جلسه، با ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی از جمله منطقه آزاد بوشهر و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

به گزارش فکرشهر، هرچند این مصوبه با چند تبصره همراه بود که دو منفعت مناطق آزاد ـ استفاده از ماشین خارجی و تجارت آزاد ـ {جزییات اینجا} را برای بومیان ممنوع اعلام می کرد، ولی خبر تصویب مانند بمب در استان بوشهر ترکید و باعث شد که از همان لحظات اول، برخی قیمت ها از جمله قیمت املاک در مرکز استان افزایش یابد.

در همین حال برخی مسوولین و نمایندگان از جمله طاهره شمشیری ـ عضو شورای شهر بوشهر ـ نیز در انتقاد از این مصوبه سخن گفتند. شمشیری در نشست علنی شورای شهر بوشهر در گفت: «امروز با اعلام خبر بندر آزاد شدن بوشهر فقط شاهد گرانی یکباره زمین و املاک در شهر بوشهر هستیم که تاثیر منفی بر زندگی مردم داشته و مستاجران را مستاصل کرده است. همچنین اطلاع داریم که عده ای سودجو که بعضا در استان مدیریت داشته اند، قبل از تصویب بندر آزاد بوشهر زمین‌ها و سوله‌ها را خریداری کرده‌اند و امروز شاهدیم افزایش یکباره قیمت زمین و املاک در شهر بوشهر باعث خوشحالی آنها شده، ولی مردمی که در گرانی ها گرفتار شده اند و پول و رانتی چنین کارهایی نداشته اند، چه گناهی کرده اند که باید دچار بی تدبیری شوند؟» {متن کامل سخنان وی اینجا}

حالا و با گذشت بیش از یک ماه از تصویب طرح ایجاد منطقه آزاد بوشهر در مجلس شورای اسلامی، خبر رسیده که شورای نگهبان این لایحه را خلاف اصل 74 قانون اساسی تشخیص داده و با آن مخالفت کرده است.

عباس علی کدخدایی ـ سخنگوی شورای نگهبان ـ در مکاتبه ای با رییس مجلس که 14 مهرماه 97 ارسال و 17 مهرماه رسانه ای شده، نظر شورای نگهبان در خصوص لایحه ایجاد 8 مناطق آزاد جدید را اعلام کرده است.

در این نامه آمده است:
«نظر به اینکه لایحه دولت به عنوان «لایحه ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری اصلاح محدوده 3 منطقه آزاد و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی» تقدیم مجلس شده است، نه دائمی شدن آن به علاوه بر اساس مصوبه تعدادی از مواد قانون مذکور اصلاح و مواد دیگری هم به آن الحاق شده است و ظاهرا از طرف نمایندگان طرحی هم در خصوص مورد تسلیم نگردیده است، لذا تصویب مصوبه به این نحو خلاف اصل 74 قانون اساسی است.»

به گزارش فکرشهر، در اصل 74 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

«لوایح قانونی پس از تصویب هیات وزیران به مجلس تقدیم می‌شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است».

بر اساس این نامه به نظر می رسد، حتی هیات وزیران نیز با ایجاد این مناطق آزاد و ویژه مخالف بوده است و این لایحه بدون تصویب هیات وزیران به مجلس رفته است.

به گزارش فکرشهر، پس از اعلام مخالفت شورای نگهبان با این لایحه، بلافاصله بازار بوشهر نیز به این موضوع واکنش نشان داده و بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که قیمت مسکن و املاک در همین مدت کوتاه، کاهش داشته است و انتظار می رود به جز کسانی که به گفته عضو شورای شهر بوشهر، زمین ها را از قبل خریداری کرده اند، عموم مردم از رد این مصوبه و مخالفت شورای نگهبان با آن، بسیار راضی و خرسند باشند؛ لایحه ای که حتی دو منفعت همه مناطق آزاد پیشین را نیز برای استان بوشهر ندارد.

پی نوشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۷۵ اصل تصویب و همان سال به همه پرسی گذاشته شد و نتیجه آن با رای مثبت اعلام شد. در سال ۱۳۶۸ اصلاحاتی در این قانون صورت پذیرفت که طی آن از جمله پست نخست وزیری حذف و اختیارات بیشتری به رئیس جمهور داده شد. قانون اساسی در حال حاضر شامل ۱۷۷ اصل است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر