پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۸۶۱۹
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

فکرشهر: مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مهمترین رکن پیشگیری از سیل را جنگل ها دانست و خاطرنشان کرد: این جنگل ها هستند که می توانند بخش زیادی از منابع آب را به زمین نفوذ دهند و به عنوان سدهای زنده آب را نگه دارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسین پور در نشست ویژه بررسی پروژه‌های آبخیزداری استان گیلان، با اشاره به وقوع سیلاب‌های اخیر، اظهار کرد: روند بروز سیل در کشور طی سال های اخیر باعث شد که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به جد به این موضوع ورود کند و لذا با دستور ریاست سازمان اکیپی متشکل از کارشناسان دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری، رانش و زمین لغزش در مناطق شمالی حضور پیدا کردند و به بررسی وقوع سیل در این مناطق، رفتار حوضه‌های آبخیز، تاثیرگذاری فعالیت های صورت گرفته در گذشته و برنامه های آتی می پردازند.

وی با بیان اینکه سیل اخیر در گیلان از شدت بسیاری زیادی برخوردار بود، تصریح کرد: بارش های بیش از 300 میلی متر طی 24 ساعت نشان از یک نوسانات اقلیمی و تغییرات آب و هوایی دارد که در کشور رخ داده و لذا شاهد تشدید سیل ها به ویژه در مناطق شمالی هستیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه حوزه های آبخیز در مناطق جنگلی و بالادست گیلان توانستند در سیل اخیر ایفای نقش کنند، گفت: سیل از دو منظر پیشگیری(که به بالادست برمی گردد) و خارج از محدوده حوزه های آبخیز(که مربوط به پایین دست و فعل و انفعالات در مسیر های سیلاب است) بررسی می شود. سازمان جنگل ها با اقدامات لازم در همه زیربخش ها پیشگیری را مدنظر قرار داده است.

این مقام مسئول، بهره برداری غیر مجاز شن و ماسه از بستر رودخانه ها، تجاوز به حریم رودخانه ها و ساخت و سازهای غیر فنی و غیر اصولی در حاشیه رودخانه ها را از جمله عوامل تشدید سیل دانست و متذکر شد: در مدیریت سیلاب پیشگیری مقدم است لذا در نشستی که با نمایندگان فائو در تهران داشتیم، همکاری ها حول سه محور مشخص شد که یکی از این محورها مدیریت ریسک به ویژه در بخش سیل است.

حسین پور ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی ایران، یکی از اقدامات پیشگیرانه که باعث کاهش خطرپذیری سیل در کشور خواهد شد، آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی با تاکید بر اینکه حوزه های آبخیزداری باید ایمن بوده و بیشترین نقش را در کنترل و هدایت سیل داشته باشند، گفت: هزینه کردن برای حفاظت از منابع طبیعی در حوزه های آبخیز بالادست نتیجه بخش تر خواهد بود تا اینکه هزینه ها را صرف مقابله با بحران ها و جبران خسارات(که بی تردید بیشتر است) کنیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مهمترین رکن پیشگیری از سیل را جنگل ها دانست و خاطرنشان کرد: این جنگل ها هستند که می توانند بخش زیادی از منابع آب را به زمین نفوذ دهند و به عنوان سدهای زنده آب را نگه دارند. البته مناطق پرباران گاهی با تندآب ها و سیلاب های سهمگین مواجه هستند و لذا در صورت افزایش شدت باران نیاز به فعالیت های آبخیزداری داریم.

وی با بیان اینکه فعالیت های آبخیزداری موجب کاهش هفت برابری دبی سیل و کاهش 50 درصدی حجم سیلاب می شود، اظهار کرد: در زمان اوج سیل ثانیه ها و دقیقه ها ارزشمند هستند و اگر سیلاب در یک زیرحوزه با چند دقیقه تاخیر به مسیر دیگر اتصال پیدا کند، در پایین دست کاهش حجم آب و در نتیجه کاهش خسارت سیل چشمگیر خواهد بود که نشان دهنده ایفای نفش آبخیزداری است.

حسین پور، با اشاره به حضور اکیپ سازمان جنگل ها در مناطق سیلخیز کشور، یادآور شد: مباحث پیشگیری از سیل را دنبال می کنیم و نگاه سازمان جنگل ها به مناطق شمالی ویژه است و لذا اعتبار اختصاص یافته به پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری با رشد دو برابری در سال جاری مواجه بوده که در صورت همکاری استان ها، این منابع افزایش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول، با بیان اینکه آبخیزداری در شرایط اقلیمی ایران می تواند به خشکسالی و کم آبی پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در مواقع بروز سیلاب شاهد خروج حجم بسیار آب از مناطق هستیم که بی تردید با آبخیزداری و آبخوانداری می توانیم از نزولات آسمانی بهره مند شویم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها یادآور شد: تاکید ما در حفاظت از حوزه های آبخیز بر جنگل است لذا در راستای سیاست توقف بهره برداری از جنگل علاوه بر حفاظت از جنگل، با قاچاق چوب و آتش سوزی ها مقابله می شود. همه باید در حفظ جنگل کوشا باشیم، زیرا پوشش گیاهی جنگلی بیشترین نقش را در جلوگیری از سیل دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 19 حوزه آبخیز در گیلان در دست اقدام پروژه های آبخیزداری است، عنوان کرد: در سیل اخیر در حوزه های آبخیز گیلان مشکل نداشتیم و خسارات به خارج از جنگل و در مسیر رودخانه هایی که از مناطق جمعیتی عبور می کنند وارد شد لذا امیدواریم به جایی برسیم که کلیه حوزه های آبخیز ما دارای فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری باشد و به شاخص های پایداری برسند.

برچسب ها: فکرشهر جنگل سیلاب
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر