جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۸۶۳۹
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

فکرشهر: سفیر ایران در بغداد تاکید کرد: زائران اربعین حسینی به اندازه نیاز با خود دینار به همراه داشته باشند تا بتوانند حداقل ضروریات خود مانند هزینه سفر بین شهرهای مختلف عراق را تهیه و پرداخت کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، ایرج مسجدی در پاسخ به این پرسش که سفارت ایران در بغداد تا کنون چه اقداماتی برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به عراق انجام داده است ؟ گفت: چند روز بعد از برگزاری موفق  مراسم اربعین سال گذشته که شاهد کمترین حواشی و مشکلات بودیم اولین جلسه  هماهنگی برای اربعین سال جاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد. طی چند ماه گذشته نیز جلسات فراوانی در سفارت تهران در عراق و  سرکنسولگری‌های  ایران در این کشور همسایه با حضور تعدادی از مقامات عالی عراقی از جمله  وزیر کشور، مسئولان عتبات عالیات، ستاد بازسازی و ... برگزار شده است .

 رییس ستاد اربعین در عراق با بیان این که کمیته مشترک اربعین میان دو کشور تشکیل و هماهنگی‌های بسیار خوبی بین آنها انجام شده است ، تصریح کرد: اوج هماهنگی‌ها بین دو کشور با سفر  آقای عبدالرضا رحمانی فضلی در تاریخ 97/6/14 به بغداد و امضای یادداشت تفاهم همکاری اربعین بین دو کشور به وجود آمد ،چنان که در یادداشت تفاهم امضا شده بین دو وزیر در 9 فصل و 71 بند خدمات متقابل ایران و عراق برای تامین امنیت زائران و همکاری های دستگاههای دو کشور با یکدیگر مشخص شده است .

وی با بیان این که مرزهای ورودی اربعین در این یادداشت تفاهم  سه مرز اصلی مهران، چزابه و شلمچه  در نظر گرفته شده است ، خاطرنشان کرد: تردد از مرز خسروی نیز مشروط به آمادگی طرف عراقی شده بود و  طرف عراقی هم  تا کنون در این زمینه اعلام آمادگی نکرده است ، از دیگر سو مرز سومار و  مرز دریایی خرمشهر نیز به عنوان مرزهای جانشین در صورت نیاز در نظرگرفته شده اند .

مسجدی ایجاد هفت قرارگاه در عراق به ابتکار سفارت ایران در عراق  برای هم‌پوشانی اربعین( کربلا، نجف ، بصره، سامرا، کاظمین، کوت و ستاد هماهنگی فرهنگی) و همچنین ایجاد 16 دفتر صدور ویزا توسط عراق در ایران علاوه بر سفارت و سرکنسولگری‌های این کشور در تهران را از دیگر موارد این تفاهم نامه عنوان کرد .

 سفیر ایران در عراق در توصیه این سفارت خانه به زائران اربعین حسینی نیز به ایسنا گفت : زائران اربعین حسینی و مسئولان موکب‌ها  درمراسم اربعین هر کدام سفیری از جانب مردم ایران هستند،  لذا از همه این عزیزان می‌خواهیم مقررات و قوانین کشور عراق را رعایت  کنند . بدون شک هدف اصلی اربعین بعد فرهنگی آن است و الحمدلله زوار ایرانی اربعین  با رعایت قوانین و مقررات کشور عراق و تعامل با مردم این کشور ، شان و منزلت کشور را بالاتر می‌برند و همین باعث شده است که هر روز علاقه‌مندی مردم عراق به مردم جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد.

 وی ادامه داد: به زائران توصیه می‌کنیم کلیه دستورالعمل‌ها و مقررات کشور عراق  را  در خصوص اخذ ویزا، عبور از مرز و مطمئن شدن از درج مهر ورود و خروج در گذرنامه ، توصیه‌های  بهداشتی و  مسائل امنیتی اکیدا رعایت کنند و به توصیه مدیران و مسئولان کاروان‌ها  در این زمینه توجه جدی داشته باشند .

رییس ستاد اربعین در عراق، در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسانات ارز و گران شدن برخی از امور خدماتی برای زائران ایرانی در عراق توصیه می‌کنید که زائران به چه میزان دینار برای این سفر به همراه داشته باشند؟، اظهار کرد : علیرغم تلاش های مذبوحانه‌ای که دشمنان مشترک مردم عراق و ایران کرده‌اند تا اختلاف بین دو کشور ایجاد کنند اما مردم عراق بی صبرانه منتظر استقبال از زوار ایرانی برای مراسم اربعین می‌باشند و بدون شک در سال جاری شاهد یک استقبال گرم از سوی مردم عراق از زوار اربعین خواهیم بود و این پیام  خوبی است تا  آمریکا بیشتر منطقه  و مردم دو کشور را بشناسد.

سفیر کشورمان تاکید کرد: زیارت اربعین همانند حج مستلزم سفر به کشوری دیگر است لذا ضروری است که قبل از سفر به اندازه نیاز با خود  دینار  به همراه داشته باشند تا بتوانند حداقل ضروریات خود مانند هزینه  سفر بین شهرهای مختلف عراق را تهیه و پرداخت کنند .

مسجدی در پاسخ به این سوال که میزان همکاری دولت عراق با ایران در ارتباط با فراهم کردن شرایط سفر زائران ایرانی برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در سال جاری از سوی مسئولان عراقی همکاری بسیار خوبی برای مراسم اربعین انجام شده است، آنها تسهیلات خوبی برای صدور ویزا در نظر گرفته‌اند و ماموران کنسولی خود را به شدت افزایش داده‌اند به طوری که در بیش از 20 شهر و استان اقدام به صدور ویزا  کرده‌اند. از طرف دیگر تسهیلات خوبی برای استقرار موکب‌های ایرانی و خدمه موکب‌ها فراهم کرده‌اند .

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر