سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران اعلام کرد
کد خبر: ۴۸۷۸۳
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۳

فکرشهر: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان گفت: پدرانی در تربیت بچه‌ها موفق هستند که در هفته حداقل دو ساعت برای با فرزند خود بودن، وقت اختصاص دهند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، در دومین روز از هفته پیوند اولیاء و مربیان دو تن از اساتید حوزه تعلیم و تربیت در برنامه مهمان آشنا استودیو الفبا در مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتند و در خصوص مسائل تربیتی به بحث وتبادل‌نظر پرداختند.

مشاور وزیر در امور بازنشستگان:

پدرانی در تربیت فرزندانشان موفق‌اند که حداقل هفته‌ای دو ساعت از وقت خود را به آن‌ها اختصاص دهند

احمد صافی، مشاور وزیر در امور بازنشستگان تصریح کرد: برای اجرای سند تحول در مدارس ابتدا باید آگاهی بخشی به خانواده‌ها  صورت گیرد و انجمن اولیاء با سابقه طولانی نقش مؤثری در تعلیم و تربیت دارد.

وی بر تقویت نهاد انجمن اولیا تأکید و خاطرنشان کرد: اجرای سندتحول آموزش‌وپرورش نیازمند توجه خاص به نقش انجمن اولیاء و مربیان است لذا باید در انتخاب اعضای انجمن‌ها دقت کرد.

صافی ادامه داد: بیشترین نقش تربیتی در خانواده‌ها را مادرها بر عهده‌دارند و رکن و اساس تربیت بچه‌ها در جامعه مادرها هستند.

وی دشوارترین کار را امر تربیت اعلام و اظهار کرد: پدرانی در تربیت بچه‌ها موفق هستند که در هفته حداقل دو ساعت برای با فرزند خود بودن، وقت اختصاص دهند.

مشاور وزیر در امور بازنشستگان ادامه داد: آموزش خانواده بهترین کاری است که می‌شود در مسیر تربیت فرزندان از آن کمک گرفت لذا در این زمان بهترین برنامه؛ تقویت کلاس‌های آموزش و خانواده و تشویق والدین به حضور در کلاس‌های آموزش خانواده  است.

وی افزود: مدرسه موفق مدرسه‌ای است که همه ابعاد تربیتی دانش‌آموز را باهم رشد دهد، بنابراین پیوند خانه و مدرسه یعنی رشد بچه‌ها، لذا هرچه این پیوند محکم‌تر باشد تربیت بهتری صورت می‌گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران:

مدرسه یک سرمایه ملی است اما تنها پنج‌تا شش ساعت از آن استفاده می‌کنیم

احمد به پژوه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: اگر ایران را به‌عنوان یک باغ نگاه کنم، گل‌ها مشکل ندارند مشکل از باغبان‌هاست لذا دغدغه ما این است که باغبانان آموزش‌های لازم را فراگیرند.

وی افزود: خانواده، مدرسه، خانواده و جامعه همه باغبانانی هستند که باید باهم در تربیت کودکان همکاری کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد از مشکلات دانش آموزان، ناشی از استرس و فشاری است که برای درس خواندن به آن‌ها وارد می‌شود.

وی گفت: رشد همه‌جانبه دانش آموزان را هم‌مدرسه و هم‌خانواده باید دنبال کنند و انجمن اولیا نماد مردم‌سالاری  و حلقه اتصال بین جامعه با دولت است.

به پژوه خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از هدف‌های تربیتی فراموش‌شده است لذا باید دست‌به‌دست هم داد و برای تربیت بچه‌ها تلاش کرد.

وی ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا بهترین و باهوش‌ترین افراد معلم شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران افزود: اگر امروز در بچه‌ها حس وطن‌دوستی به وجود بیاوریم سی سال دیگر افرادی وطن‌پرست در جامعه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: فردی که شغل معلمی را انتخاب می‌کند باید نقش معلمی را به‌خوبی و شایستگی انجام دهد حتی رفتار راننده سرویس مدرسه نیز در تربیت دانش آموزان مؤثر است لذا در انتخاب آن‌ها باید دقت شود.

به پژوه تصریح کرد: موفقیت نظام جمهوری اسلامی، نیازمند توسعه آموزش‌وپرورش است و هرچه قدر به آموزش‌وپرورش توجه شود توجه به انسان‌سازی صورت گرفته است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی افزود: مدرسه  یک سرمایه ملی است اما تنها پنج‌تا شش ساعت از آن استفاده می‌کنیم. بسیا ری از باسوادهای ما الفبای زندگی را نمی‌دانند و تنها دانش خود را افزایش دادند لذا آموزش ما از درون متلاشی‌شده و ما شاهد ایجاد مراکز مختلف دانشگاهی هستیم اما آیا فارغ‌التحصیلان مهارت‌های زندگی را فرامی‌گیرند، البته مدرک‌گرایی یکی از چالش‌های امروز جامعه است.

این استاد حوزه تعلیم و تربیت بر نظارت بیشتر بر فرآیند تربیتی و  برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده‌ها تأکید و عنوان کرد: عدم شناخت دقیق اهداف تربیتی چالش‌هایی را در نظام تعلیم و تربیت به وجود آورده است، مدارس ما به بچه‌ها درس زندگی مانند مهارت‌های اعتمادبه‌نفس، مهارت‌های نه گفتن، مهارت تحمل دیگران  و سایر مهارت‌های زندگی را یاد نمی‌دهند پس والدین باید چنین مهارت‌هایی را به فرزندان بیاموزند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر