سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی هشدار داد
کد خبر: ۴۸۸۰۰
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۷

فکرشهر: رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از قطع برق این مرکز به دلیل بدهی خبر داد و گفت: با این اقدام ۴۰ هزار نمونه زیستی که با هزینه‌های زیاد تهیه و به عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شوند، در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، در پی مشکلات مالی و کمبود بودجه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهت پرداخت هزینه برق، امروز یکشنبه ۲۹مهرماه ۹۷ برق مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به دلیل بدهی قطع شده است. 

بر اساس اعلام مسوولان این مرکز، در صورت عدم وصل برق ظرف ۱۰ ساعت آینده، نمونه‌های زیستی ارزشمند که با هزینه‌های زیادی در این مرکز نگهداری می‌شوند، ازبین خواهند رفت.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در این مرکز حدود ۴۰ هزار نمونه جمع آوری شده است، افزود: این تعداد نمونه شامل انواع میکروارگانیزم‌ها، بذرها، DNA موجودات و وکتورها می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل بدهی، برق این واحد قطع شده است، خاطر نشان کرد: در صورتی که به وضعیت برق این واحد رسیدگی نشود تا ساعات دیگر این نمونه‌های جمع‌آوری شده که بسیاری از آنها بی نظیر و کم نظیر است، از بین خواهند رفت.

شاهزاده فاضلی با تاکید بر اینکه ذخایر این واحد یکی از سرمایه‌های ملی به شمار می‌رود، اظهار کرد: ذخایر ژنتیکی این واحد به دلیل قطعی برق در معرض خطر نابودی قرار دارد.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی در خصوص وضعیت برق اضطراری در این واحد، توضیح داد: این واحد در یک مجتمع تحقیقاتی است که به دلیل مشکلات مالی و کمبود مالی برای خرید سوخت مورد نیاز دستگاه و تعمیرات آن، این سیستم نتوانست برق مورد نیاز این مجتمع را تامین کند.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با اداره برق، ادامه داد: در روزهای گذشته نماینده این مرکز به اداره برق مراجعه کرده، ولی اداره برق موضوع را بی اهمیت دانسته و اقدام به قطع برق کرده است.

شاهزاده فاضلی میزان بدهی این مجتمع را بالغ بر ۱۴۰ میلیون تومان دانست و خاطر نشان کرد: در این مجتمع واحدهای مختلف تحقیقاتی است که بخشی از آن در اختیار ما قرار دارد و بدهی مجتمع ۱۴۰ میلیون تومان می‌شود.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی، ذخایر ژنی موجود در این واحد را قابل کاربرد در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، صنایع دارویی و پزشکی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر