پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/کارگردان مبارزه زن ماهیگیر :
فکرشهر - اسماء بوستانی: مجتبي حیدري نمایشنامه نویس و كارگردان موفق تئاتر است او عضو انجمن نمایش شهربرازجان است که از سال 83 تا کنون به بازی در نمایش و تئاتر روی آورده و چندین سال است که موفق به کارگردانی تئاتر و نمایش شده است، اکنون گفتگوی فکرشهر با این کارگردان موفق تئاتر و نمایش را می خوانید.
کد خبر: ۴۹۵۷۷
سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۲

فکرشهر - اسماء بوستانی: مجتبي حیدري نمایشنامه نویس و كارگردان موفق تئاتر است او عضو انجمن نمایش  شهربرازجان است که از سال 83 تا کنون به بازی در نمایش و تئاتر روی آورده و چندین سال است که موفق به کارگردانی تئاتر و نمایش شده است، اکنون گفتگوی فکرشهر با این کارگردان موفق تئاتر و نمایش را می خوانید.

از كي و چطور شد كه وارد عرصه ي تئاتر شدید؟
از سال 1383 به این عرصه روی آوردم، ابتدا دوره ي فیلم سازي را در انجمن سینماي جوان گذراندم  بعد  از آن به انجمن نمایش پیوستم. پس از بازي در چند نمایش  به نوشتن نمایشنامه پرداختم و موفقیت ھایي نیز  در این حوزه کسب کردم و این باعث شد كه نمایشنامه نویسي را به صورت خیلي جدي تر دنبال كنم.

مبارزه زن ماھیگیر چندمین نمایشی است كه شما كارگرداني كرده اید؟ و چرا چنین نمایشنامه اي با این موضوع را براي اجرا انتخاب كردید؟

در این چند سال اخیر اغلب نمایش ھایي كه كارگرداني كردم براي جشنواره ھاي تئاتر بوده، ولي بعد از نمایش ھاي تنھایي كافكا و بازگشت به خانه، مبارزه زن ماھیگیر سومین نمایشي است كه به مرحله ي اجراي عموم رسیده است. از مدت ھا قبل در نظر داشتم كه نمایشنامه اي در مورد كودتاي ژنرال پینوشه در كشور شیلي و اتفاقاتي كه براي ویكتور خارا گیتاریست معروف افتاده بود بنویسم، اما درگیر نوشتن نمایشنامه ي جدیدي  بودم تا اینكه نمایشنامه ي مبارزه زن ماھیگیر به دستم رسید. در مورد موضوع نمایشنامه نیز، وقتي در یك كشوري جنگ داخلي یا انقلاب رخ می دهد داستان ھاي خیلي زیادي با قابلیت تبدیل به یك اثر نمایشي را میشود از داخل این انقلاب ھا بیرون كشید. داستان ھایي با موضوعات انساني .

توضیح و خلاصه ای در مورد نمایش نامه زن ماهیگیر بفرمایید.

در زمان جنگ داخلی اسپانیا و حکومت ژنرال فرانسیسکو فرانکو، خانم کارار که شوهرش در این جنگ کشته شده قصد دارد بی طرف باشد، ولی اطرافیان مانع از تصمیم او می شوند... تا اینکه جسد پسرش را از دریا می آورند...

به عنوان یك كارگردان ھزینه ھاي تولید نمایش ھاي خود را چگونه تامین مي كنید؟

 متاسفانه در اداره ارشاد بودجه اي جھت تولید اثر نمایشي وجود ندارد و ھیچ اسپانسري ھم حاضر نمي شود در تئاتر ھزینه كند،  تمامي ھزینه ھا را به صورت شخصي تامین مي كنیم.

براي اینكه یك نمایش به مرحله ي اجرا برسد چقدر زمان صرف تمرینات می شود و نحوه ي انتخاب بازیگران براي نمایش چگونه است؟

براي تولید این نمایش ما حدودا 6  ماه وقت صرف تمرینات كردیم. نحوه ی انتخاب بازیگران معمولا تركیبي از بازیگراني كه سابقه ي اجرا داشته باشند و بازیگران تازه كار استفاده مي كنم. البته بازیگران تازه كار را به شرطي استفاده مي كنم كه استعداد لازم را داشته باشند و بتوانند از عھده ي نقش خود بر آیند.

در حال حاضر استقبال مردم از تئاتر چطور است؟

خوشبختانه طي دو سال اخیر استقبال خیلي خوب شده است و علاقه مندان تئاتر روز به روز در حال افزایش ھستند، یكي از اھدافي ھم كه بنده و دیگر دوستانم در انجمن نمایش برازجان دنبال مي كنیم این ھست كه بتوانیم تئاتر را وارد سبد فرھنگي خانواده ھا بكنیم.

از پلاتو راضي ھستید؟

پلاتویي كه وجود ندارد چطور می شود از آن راضي بود یا نبود!

انتظار خود از مسئولین در حوزه ي تئاتر را بیان كنید.

ببنید وقتي قرار است میزان توسعه یافتگي یك كشور بررسي شود یكي از شاخص ھا تئاتر است. نگاه مي كنند ببینند یك كشور تئاتر دارد یا ندارد، و اگر تئاتر دارد چند درصد از مردم آن كشور به تماشاي تئاترمی پردازند. پس تئاتر رابطه ي مستقیمي با فرھنگ و توسعه یافتگي دارد و امیدوارم مسوولین نگاه جدي تري به ھنر تئاتر داشته باشند. شھر برازجان در بین بقیه ي شھرھاي استان كمترین امكانات سخت افزاري در حوزه ي تئاتر را داراست. تالار فرھنگ كه یك سالن چند منظوره است و اصلا مناسب اجراي نمایش نیست، یا پلاتویي كه اصلا وجود خارجي ندارد در حالي كه تمام شھرھاي استان داراي پلاتو ھستند. 

 شیرین ترین و تلخ ترین خاطره خود در تئاتر را براي من بگویید.

تلخ ترین خاطره ام مربوط به سال گذشته است كه قرار بود نمایش بازگشت به خانه را به صحنه ببریم و زنگ آغاز این نمایش را استاد عباس زاده به صدا دربیارورد كه متاسفانه در ھمان روزھا استاد عباس زاده  به رحمت ایزدی پیوست، جاي او تا ھمیشه در تئاتر خالي ست.   خاطرات شیرین كه زیاد است، ھمین دور ھم بودن ھنرمندان سر تمرینات و اجراھا خودش شیرین ترین خاطرات است.
صحبت پایاني...

به امید روزي كه تئاتردر زندگي ھمه ما به  یك ضرورت تبدیل بشه.

 

 

 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶
واقعا در حق اهالی فرهنگ شهر برازجان چه در شهرستان و چه در استان اجحاف میشود.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر