پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۴۹۵۸۷
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

فکرشهر:  مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر گفت: ۱۴۸ موقوفه درآمدزا در سامانه اوقاف بوشهر ثبت شده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل پور سه‌شنبه‌شب در نشست تخصصی وقف در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: وقف در گذر زمان دارای فراز و نشیب های بوده است و سنت حسنه وقف مختص به اسلام نیست و وقف در تمامی ادیان الهی وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و بزرگ جهان به شیوه بنیاد وقفی و بر اساس الگوی وقف اسلامی مدیریت می شوند، افزود: در آمریکا گسترش و تنوع فعالیت های اقتصادی در یک گستره جغرافیایی بزرگ سبب شد دولتی ایجاد شود که خواهان سرمایه گذاری افراد در امور خیریه شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر ادامه داد: در این کشور غربی دیده می شود بیش از ۳۹۰ میلیارد دلار خیریه های آمریکایی به مراکز علمی کمک کرده اند و حتی در ایالت های مرکزی آمریکا به مسائل نظامی و دفاعی به شیوه خیرخواهانه کمک می کنند.

درآمد ۴۰ هزار دیناری ۱۰۰ حلقه چاه آب در مدینه

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت ایشان و صحابه اش به عنوان نخستین واقفین در اسلام هستند، خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) ۱۰۰ حلقه چاه در مدینه حفر و وقف کردند که این چاه های آب سالانه ۴۰ هزار دینار درآمد داشتند و هزینه درآمد این چاه های آب را در راه کمک به نیازمند مصرف و هزینه می کردند.

عضو شورای فرهنگی استان بوشهر با اشاره به اینکه فراوانی نیات وقف در کشور ما ۶۴۰ نیت است، اظهار کرد: در استان بوشهر باید درآمد از محل وقف بعد از درآمد از محل نفت باشد.

حجت الاسلام اسماعیل پور با اعلام اینکه ۱۴۸ موقوفه درآمدزا در سامانه اوقاف بوشهر ثبت شده است، گفت: وقف تنها محل درآمدی است که مسیر هزینه کرد آن مشخص است.

حجت الاسلام رضا یوسفی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه خلیج فارس بندر بوشهر در ابتدای این آئین اظهار کرد: سنت حسنه وقف، علم آموزی، فرزند صالح، خدمت به مردم از نعمت های ارزشمند است که باید شاکر پروردگار سبحان بود.

در این جلسه اساتید دانشگاه خلیج فارس به نظریه پردازی علمی در حوزه وقف پرداختند و در پایان از سوی مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر یک جلد کتاب «جامعه شناسی وقف» به حاضرین اهدا شد.

نشست تخصصی وقف با حضور اساتید دانشگاه خلیج فارس از سوی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان بوشهر، سه شنبه شب ۲۲ آبان به مناسبت «هفته وقف» در محل سالن فردودسی این دانشگاه برگزار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر