جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با همکاری پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر»
فکرشهر- اسماء بوستانی: کارگاه آموزشی ایجاد انگیزه در افراد برای مطالعه کتاب و تاثیر مطالعه پایدار به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان، اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری برازجان و پایگاه خبری تحلیلی فکرشهر در کتابخانه شهید بهشتی شهر برازجان برگزار شد.
کد خبر: ۴۹۷۷۸
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۹

فکرشهر- اسماء بوستانی: کارگاه آموزشی ایجاد انگیزه در افراد برای مطالعه کتاب و تاثیر مطالعه پایدار به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان، اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری برازجان و پایگاه خبری تحلیلی فکرشهر در کتابخانه شهید بهشتی شهر برازجان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، روانشناس و مدرس این کارگاه با اعلام اینکه مطالعه درس خواندن نیست اظهار داشت: عوامل زیادی در خواندن موثر هستند که یکی از آن ها مکان مطالعه است. مکان مطالعه باید مکانی آرام، بدون سر و صدا، مناسب و ثابت باشد تا مغز توانایی تمرکز بر روی مطالعه و موضوع آن را داشته باشد.

سید اسماعیل موسوی با بیان این مهم که به دقت نگریستن چیزی در جهت وقوف به آن، خواندن کتاب و نوشته ای و درک و فهمیدن آن و قرائت نوشته ای برای درک آن را مطالعه می نامند ادامه داد: بنابر این مطالعه یعنی نگریستن و دقت نظردر چیزی برای فهمیدن و آگاهی یافتن از آن نیز مطالعه است. به همین دلیل مطالعه با نگرش، دقت، فهم و آگاهی همراه است.

وی با اعلام اینکه مطالعه روندی برای به کارگیری ذهن و دریافت اطلاعات است اظهار داشت: این فرآیند شامل خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب لمس کردن، چشیدن، تجربه کردن و جستجوی پاسخ ها می باشد.

این روانشناس بهترین روش مطالعه را استفاده از مطالب خوانده شده در زندگی روزمره دانست و ادامه داد: با این روش تمرکز ذهن به روی مطلب تثبیت می شود و این راه از بهترین روش های تقویت حافظه است و می تواند همچون یک داروی تقویت حافظه عمل کند.

وی دمای مناسب برای محیط مطالعه  را دمای 25 درجه بیان کرد و افزود:  استرس در زمان مطالعه یادگیری را کاهش می دهد و بهترین زمان برای مطالعه صبح بعد از صرف صبحانه است چرا که در آن زمان مغز به اندازه کافی استراحت کرده و آمادگی دریافت مطالب را بیشتر از هر زمان دیگری دارد. بدترین زمان برای مطالعه نیز 12 تا 3 شب است زیرا در این زمان مغز بسیار خسته است و نیاز به استراحت دارد از این رو نمیتواند مطالب را آن گونه که باید دریافت و در ذهن ثبت کند.

موسوی عامل موثر دیگر در یادگیری را تغذیه سالم و استراحت دانست و بیان داشت: با شکم پر میزان یادگیری در افراد کاهش می یابد. ویتامین های b12، b1 و b3 در بالا بردن یادگیری موثر هستند.

روانشناس این کارگاه با اعلام این نکته که مطالعه در موفقیت، اعتماد به نفس و عزت نفس نیز تاثیر دارد افزود: عزت نفس بستگس به این نکته دارد که حرفه و شغل خود را چقدر دوست دارید اما اعتماد به نفس یعنی ایمان داشتن به توانایی خود.

موسوی با اعلام اینکه بلافاصله بعد از خواندن یا گوش دادن مطلب آن را تکرار کنید ادامه داد: بلافاصله بعد از گوش دادن به مطلبی فردای آن روز آن مطلب را مرور کنید،سه روز بعد، یک هفته بعد، 15 روز بعد نیز همان مطلب را مرور کنید قطعا مطالب در ذهنتان ماندگار خواهد شد مگر اینکه فرد دارای فراموشی باشد.

وی در انتهای این کارگاه اظهار داشت: میزان جرم و جنایت در افرادی که کتاب مطالعه می کنند بسیار کمتر از مابقی افراد جامعه است.

به گزارش فکرشهر، در این کارگاه محمدرضا کوهکن، رییس اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان، مجتبی عباسی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دشتستان، محمد محمدزاده فرد، سردبیر نشریه فکرشهر، دانش آموزان مدارس مختلف سطح شهر، اعضای انجمن روشندلان و عموم مردم حضور داشتند.

 

 

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر