جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی« فکرشهر»/ با حضور محقق کیفرشناسی مرکز ماکس پلانگ آلمان برگزار شد:
فکرشهر - اسماء بوستانی: سمینار «بازدارندگی و افکار عمومی» با حضور دکتر «حمیدرضا نیکوکار»، دوشنبه ۵ آذرماه از سوی انجمن علمی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان در پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد...
کد خبر: ۴۹۹۸۴
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

فکرشهر - اسماء بوستانی: سمینار «بازدارندگی و افکار عمومی» با حضور دکتر «حمیدرضا نیکوکار»، دوشنبه ۵ آذرماه از سوی انجمن علمی رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان در پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری در این سمینار، با اعلام اینکه انجمن علمی حقوق در مدتی که کار خود را آغاز کرد، با دغدغه پیگیر امور است، افزود:  شانس دیگر این انجمن این است که رئیس دانشگاه، حقوقی است و درخواست های انجمن حقوق را به سرعت اجابت می کند، من نیز لازم می دانم اعلام حمایت خود را از این دانشجویان موفق اعلام کنم، این انجمن پرتلاش در هر زمان و مکان برنامه خاصی داشته باشند و نیاز به مساعدت بنده باشد در حد توان  با آن ها همکاری خواهم کرد؛ امید است که در آینده شاهد برگزاری هرچه بیشتر این مراسمات توسط این انجمن  در سراسر استان باشیم.

عباس برزگرزاده خطاب به برگزار کنندگان سمینار، افزود : برای انجمن علمی حقوق آرزوی موفقیت بیش از پیش دارم و به امید حق و با همت دانشجویان فعالی چون شما، حال و روز دانشگاه ما بهتر از این که هست، خواهد شد.

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان نیز ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: امروز در جمع علمی دانشجویان حقوق هستیم که این بزرگواران باعث افتخار این شهر و دیار هستند؛ انجمن علمی حقوق قبلا سابقه فعالیت های زیادی را داشته است و به امید حق با قوت بیشتری ادامه خواهد داد.

عبدالمحمد افروغ ادامه داد: وظیفه ما در این فعالیت‌ها، حمایت از این جوانان پرشور برای برگزاری  سمینارها و فعالیت ها در زمینه های مختلف خواهد بود، در همین جا این آمادگی را اعلام می‌کنم که اگر دانشجویان در تحقیقات و نشریات علمی خواستار فعالیتی باشند، دانشگاه زمینه را در این خصوص برای دانشجویان  فراهم خواهد کرد.

مزارعی نژاد، دبیر برگزاری سمینار نیز، هدف از برگزاری چنین سمینار و همایش هایی را ارتقای سطح دانش حقوقی شهروندان اعلام کرد و اظهار داشت: شعار رشته حقوق این است که، «حقوق یک رشته نیست، حقوق زندگی است»، پس با قدرت می جنگیم.

محقق کیفر شناسی مرکز ماکس پلانگ آلمان نیز در این سمینار، با بیان اینکه چرا باید کیفر بدهیم، اظهار داشت: در این راستا با دو پاسخ مواجه خواهیم شد که مجرم چون کار بدی کرده است، سزای عملش کیفر است و اما پاسخ دیگر این است که  مجرم باید مجازات شود تا درس عبرتی برای دیگران شود و مابقی افراد دچار جرم نشوند؛ از این رو، باور بر این است که ترس از مجازات کارایی دارد، در صورتی که قطعیت مجازات خیلی مهمتر از شدت مجازات است.

حمیدرضا نیکوکار، با بیان اینکه افکار عمومی در نحوه کیفردهی بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: در بسیاری از کشورها، حوزه تنفس شهروندی محدود است، یعنی اینکه بیشتر رفتار شهروندان جرم محسوب می‌شود؛ در کره شمالی، حکومت در رختخواب و حریم خصوصی افراد هم وارد می‌شود و حتی آقایان از چهار مدل مو بیشتر نمی توانند استفاده کنند و بیشتر از آن جرم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، جرم را سنجش نمی‌کنند و در هنگام عصبانیت عکس العملی انجام می دهند که باعث مجازات فرد می شود؛ امروزه اگر کسی مرتکب جرم شود، افکار عمومی انتظار دارند به زودی مجرم تنبیه شود؛ در صورتی که اگر قرار است افراد را از مجازات بترسانیم، بهتر است تمایلات آنها را نسبت به ارتکاب جرم سلب کنیم.

دکتر نیکوکار با اعلام اینکه «سزادهی»، قدیمی‌ترین تفکر کیفری است، ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که آقایان دو برابر و خانم ها بیش از ۵ برابر قربانی جرم شده‌اند؛ در تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده است، در بین ۱۰۰ دانشجوی دختر یکی از دانشگاه های کشورمان به ۷ دانشجوی دختر تجاوز شده بود که هیچ کدام جرم را گزارش نداده بودند و قربانی جرم شدند. از این رو نتیجه می گیریم که خانم ها بیشتر از آقایان قربانی جرم های خشونت آمیز و جرائمی می‌شوند که دیده نمی شود؛ مثل خشونت های خانگی و... که گزارش داده نمی شود.

این محقق کیفر شناسی، سرقت با خشونت در آقایان را ۸ برابر خانم‌ها عنوان کرد و افزود:  در توهین و تعرض، خانم ها ۳ برابر از آقایان قربانی می شوند؛ کیف قاپی نیز برای خانم ها ۸ برابر بیشتر از آقایان رخ می دهد؛  آقایان از قربانی شدن جرائم مالی هراس دارند و خانم ها نیز از قربانی شدن جرائم جنسی می ترسند.

 دکتر حمیدرضا نیکوکار، نظام آموزش و پرورش را بسیار بیمارگونه دانست و ادامه داد: متاسفانه آموزش و پرورش در خصوص آموزش مساله بارداری و مسائل جنسی، بسیار کوتاهی کرده است؛ می گویند زشت است، اما افکار عمومی، ۳۲ تا ۳۶ درصد، می گویند دولت نباید مجازات کند؛ باید آموزش دهیم، پیشگیری کنیم و بعد کیفر دهیم؛ اما متاسفانه روحیه کیفری گرایی در بین ایرانیان زیاد است. در نظام آموزش و پرورش، مسوولیت پذیر بودن، فکر کردن و خیلی چیزها را به ما یاد نداده اند؛ در دانشگاه‌ها نیز باید نقش پررنگی در حیطه آموزش دادن انجام شود.

نیکوکار افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه‌ای باشیم که جرم در آن کمتر باشد، باید از دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش شروع کنیم. خشونت مادر علیه فرزند، آمار زیادی دارد که باید کنترل شود؛ تربیت کردن فرزند سخت است ولی کتک زدن راحت. اگر فرزند را در برابر کار بدی که انجام داده است، کتک بزنیم، کودک حدود یک ساعت آرام می شود، اما کم کم این رفتار برایش عادی می‌شود؛ اما اگر با آموزش دادن به فرزند، عادت بد را از او دور کنیم، مدت زمان زیادی صرف آموزش می شود، اما اثر طولانی و بسیار مفید و موثری خواهد داشت.

به گزارش فکرشهر، نیکوکار، در ادامه سمینار، علاوه بر مطالب فوق، توضیحات و اطلاعات مفیدی درباره بازدارندگی و افکار عمومی را در اختیار دانشجویان و حاضرین در سمینار قرارداد.

 

نظرات بینندگان
ماکس پلنگ
|
-
|
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۳
واخ واخ سی جمعیت.....ماشالا.....خو که   ما 

نومدیم دی جا نبی  بیشینیم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر