سر خط خبرها:
اختصاصی «فکرشهر»

پاسخ مستند به منتقدین و توهین کنندگان به یک یادداشت و چند سوال دیگر از مریدان/ نمادهای دینی شهر شفاف سازی کنند در غیر این صورت، باید پاسخگو باشند

فکرشهر ـ همایون فقیه: یادداشتی در نقد برخی جریانات اخلاقی و عرفانی از نگارنده در پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» منتشر شد و همان طور که پیش بینی می شد، با انتقادات و توهینات مخالفین یادداشت و مریدان جناب غفاری رو به رو شد که ظاهرا این عزیزان نیز همچون استاد خویش هر کسی را که مخالف...

فکرشهر ـ همایون فقیه: یادداشتی در نقد برخی جریانات اخلاقی و عرفانی از نگارنده در پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» منتشر شد و همان طور که پیش بینی می شد، با انتقادات و توهینات مخالفین یادداشت و مریدان جناب غفاری رو به رو شد که ظاهرا این عزیزان نیز همچون استاد خویش هر کسی را که مخالف جریان آنان باشد، تکفیر می کنند و وعده عذاب عظیم الهی می دهند. ایشان، به دور از انصاف، مطالبی را بیان داشتند که گاهی حتی نگارنده حق اعتراض قانونی هم داشت. این عزیزان به بخش ابتدایی نقد توجه نکردند که نگارنده کاملا اذعان داشت که برخی گفتمان های اخلاقی و رهنمود های دینی و شرعی جناب غفاری صحیح و حداقل اگر هیچ نتیجه ای ندهد، اما باعث می شود که آدمی کم تر گناه کند، اما حرف اصلی، اشتباه بودن جهت فکری ایشان است و حتی در بخشی هم بیان شد که هنوز برخی رفتارها و گفتارهای ایشان اشتباه بودنش برای نگارنده محرز نشده و آنان را بیان نمی کند.

نکته بعد اینکه، هدف یادداشت، شفاف سازی برای بخشی از جوانان و مردم بود؛ اما ظاهرا عده ای تاکید دارند که نوشتار کپی و از سایت دیگری بیان شده و نگارنده از جایی خط فکری می گیرد و از روی هوا و هوس خویش سخن گفته و...؛ در این باره باید گفت که نگارنده و دوست عزیزی که فعال فضای مجازی است، مدت ها ست که در پی تحقیق از جریان جناب غفاری هستیم و به صورت مستند و صحیح، تمامی اشتباهات و تعارضات رفتاری ایشان، بیان شده و در فضای مجازی نشر داده می شود و این مورد را دوستان مورد وثوق اطلاع دارند و با آنان گفت و گو شده است؛ اما از آن جایی که ممکن است جمعیت کثیری از شهروندان و جوانان برازجان و استان بوشهر به این صفحات  در فضای مجازی دسترسی نداشته یا آشنا نباشند، آن ها را در نوشتاری جداگانه در پایگاه خبری تحلیلی «فکرشهر» درج کردیم؛ اما اکنون که صحبت از بهتان دزدی ادبی به نگارنده زده شده است، از این مورد ما به خوبی استفاده می کنیم و به قولی «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، لذا آدرس کانال تلگرامی، اینستاگرام و وبلاگ نقد جناب غفاری را بیان می کنیم که همه مردم و جوانان عضو این صفحات مجازی شوند تا به خوبی و مستند و کامل و به روز، این جریان را بشناسند و انتقادات را در فضای مجازی و حقیقی نشر بدهند تا همگان اطلاع پیدا کنند.

آدرس وبلاگ اینترنتی :http://ostadekamel.blog.ir/  
آدرس کانال تلگرام: https://t.me/ostadekamel  
و آدرس صفحه اینستاگرام: @ostadekamel

اما نکته بعدی اینکه برخی گفتند باید جوابیه هم در همین سایت درج شود و نگارنده کاملا آماده است که هم جوابیه برای ما ارسال شود و هم چندین سوال که در یادداشت نقد بیان شده، از طرف مریدان حجت الاسلام غفاری پاسخ داده شود. عده ای هم حامی جریان جناب غفاری نیستند، اما فقط از سر خصومت شخصی و جهت فکری با نگارنده مخالفت کرده اند و گاهی بهتان هایی هم زده اند؛ از این مورد هم گذر می کنیم. برخی دوستان دعوت به مناظره کرده اند و پاسخ ما چنین است که همان طور که در یادداشت نقد بیان شد، اشکالات اصلی جناب غفاری از لحاظ علمی است که همان فلسفه اسلامی و عرفان نظری و علوم عقلانی است و اگر خود شخص ایشان و یا عزیزانی که دعوت به مناظره کرده اند، از علوم فلسفی اسلامی و عرفان ناب اسلامی اطلاعات علمی دارند، می توانند با عزیزانی که بارها دعوت به مناظره کرده اند، بحث کنند. نگارنده هیچ زمانی خود را اعلم از جناب غفاری معرفی نکرده است. همه اساتید و علمایی که جناب غفاری از آنها یاد می کنند، همه ده ها سال ابتدا علوم عقلی خوانده اند و در این راه مقاومت و سختی هایی فراوانی در کسب علم کرده اند و بعدها به عرفان عملی و معرفت رسیده اند؛ نمونه های بارز آن علامه حسن زاده آملی، علامه طباطبایی، علامه سید جلال الدین آشتیانی و بزرگ همه، حضرت امام خمینی (ره) و... همه و همه، ابتدا سختی ها علمی و نظری کشیده اند و به مقاماتی رسیده اند و در این مسیر علمی کشف شهود اهمیت چندانی ندارد. عرفان بدون کسب علوم عقلانی به کمال نخواهد رسید. حضرت علامه حسن زاده آملی بیان می دارند که «اگر شخصی، برخی کتب علوم عقلی و حکمت را از خود دور کند، از خطاب محمدی (ص) هیچ درکی نداشته است» و از این قبیل گفته های علمی و مسائل فراوان است؛ اما چون مطلب تخصصی می شود، از آنان گذر می کنیم و می پرسیم، آیا جناب غفاری توانایی مباحثه در فلسفه صدرایی را با علامه جوادی آملی دارند؟ آیا این عزیزان می توانند با علامه حسن زاده آملی یا شاگردان ارشد ایشان در موضوع عرفان و سلوک مباحثه کنند؟ چطور کسانی که آشنایی چندانی از علوم شیخ الرئیس ابن سینا نبرده اند یا حکمتی از صدرالمتالهین را نمی داند یا توانایی تدریس و تفهیم و عملی کردن فصلی از شرح فصوص قیصری را ندارد و ده ها مورد عقلانی دیگر، مدعی عرفان هستند؟!علوم عقلی چون با استدلال و تعقل در ارتباط است، به خصوص فلسفه و ریاضی، یقین آور است. اگر عرفان و سلوک کمی شاخ و برگ دادن به نماز و روزه و سایر اعمال بود که الان همه عارف و سالک شده بودند. عارف و سالک کسی است که ده ها سال از عمر خود را فقط صرف مطالعه عقلانیات می کند و بعد از سال ها مشقت و تحمل سختی و هزار امتحان الهی دیگر، آن وقت به درجاتی از عرفان عملی و معرفت می رسد و آن هم همراه با استاد و انسانی کامل و نمونه های این قبیل فراوان است.

مجدد تکرار می شود که نگارنده مخالفتی با برخی دستورات اخلاقی جناب غفاری ندارد، بلکه مخالفت و نقد از جهت فکری اشتباه وی و علم ایشان است. چنین مباحثی بیان کننده فیلسوف یا عارف بودن نگارنده نیست، فقط با مطالعه سیره علمی و عملی و تالیفات بزرگان عرفان اسلامی و علوم عقلانی و فرموده های آن بزرگواران در باب عرفان می توان به اشتباه بودن خط فکری جناب غفاری پی برد؛ هر چند به هیچ عنوان مریدان وی حاضر به قبول این موضوع نیستند و این هم امری است طبیعی؛ یا حتی تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب جدید آیت اله جاودان نیز به همین شکل؛ وقتی به فرموده رهبر معظم انقلاب، «فلسفه اسلامی فقه اکبر است؛ پایه‌ دین است؛ مبنای همه‌ معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است»، چطور کسی بدون ندانستن همه فلسفه می تواند به عرفان برسد؟ آن هم فلسفه ای که به شهود و معرفت منتهی شده باشد نه صرف فلسفه لفظی...

از برخی درگیری ها و انتقادات میان فلسفه و عرفان و فقه هم گذر کنیم فعلا؛ اما چیزی که کاملا مشهود است، عرفای ناب اسلامی ما (که نام شریف برخیشان در بالا آمد) کاملا بر علومی همچون فلسفه، فقه، عرفان و جمیع علوم عقلی مسلط بوده اند. برخی گفتند که امام جمعه محترم و مدیریت محترم حوزه علمیه برازجان نیز در برخی جلسات وی شرکت کرده اند و برخی از بزرگان و نامدارتر از نگارنده در سطح شهر هم مخالفتی ندارند...؛ این گفته مجوزی برای تایید ایشان و تفکرشان نیست؛ ضمن این که نگارنده از هیچ منبع رسمی که گفته باشد این بزرگواران موافق جریان هستند، مشاهده نکرده است و از همین جا استدعا می شود از شورای تامین شهرستان دشتستان و امام جمعه محترم، حجت الاسلام مصلح و مدیریت حوزه علمیه چهارده معصوم، حجت الاسلام جوکار و ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام شیخی که نظر خود را در موافقت و یا مخالفت با جریان جناب غفاری به صورت مستدل برای همه در رسانه های محلی بیان کنند تا شفاف سازی شود؛ در غیر این صورت هر اتفاقی برای جوانان و شهروندان در این جریانات بیفتد، این عزیزان که نماد دینی شهر و امنیت هستند، باید پاسخگو باشند....
و در ادامه، استعلام اینترنتی و تصویر آن که از دفتر آیت اله بهجت(ره) در مورد ادعای شاگردی برخی افراد شده است و آن دفتر تکذیب نموده است، منتشر می شود:

(http://bahjat.ir/fa/content/10519)

همچنین، ذکر این نکته الزامی است که ندای سعادت، تنها مرجع رسمی و اطلاع رسانی مرحوم حجه الحق آیت اله سعادت پرور (رضوان اله تعالی علیه) در فضای مجازی است که توسط موسسه فرهنگی اندیشه سعادت، وابسته به دفتر تنظیم و نشر آثار معظم له راه اندازی شده و موارد دیگر مورد تایید نبوده و تهمت ها و دروغ ها، قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی است.

نشانی ندای سعادت در پیام رسان ها:
ایتا: https://eitaa.com/Nedaysaadat
سروش: https://sapp.ir/nedayesaadat
آی گپ: https://iGap.net/nedayesaadat
بله: https://ble.im/nedayesaadat
تلگرام: t.me/nedayesaadat

و در آخر در پاسخ به آن عزیزانی که دنیا و آخرت نگارنده را سرشار از عذاب الهی دانسته اند و توصیه به توبه کرده اند، بیان می شود که اینجانب رسما اگر زمانی یک درصد به حقانیت جناب غفاری در موضوع عرفان و سلوک الهی به عنوان استاد پی ببرد، در همین پایگاه خبری، توبه نامه خود را منتشر خواهد نمود و از وجود مبارک وی حلالیت طلب خواهد کرد.

دیدگاه‌ها

برازجانی

احسن...نویسنده محترم کاری به توهینات مریدان نداشته باشد و کارش را ادامه دهد و این ها همه نتیجه ی تعصب کورکورانه است

عباس

احسنت قابل تقدر بود...

شیخ

بسیار جالب...مطلب بصیرت میداد

بهروز

مثله همیشه مطالب راسخ و صریح و زیبا و عالی درود بر شما 

ابراهیم

کاملا نقد جناب غفاری منطقی واستدلالی بود و واضح  اما بعضی ها به مثابه جناب آقای فردوسی پور هستند(اجازه بدید قانع نشم) پس خواهش میکنیم جناب فقیه عزیز راه رو باقدرت ادامه بدید برای روشنگری جوانانی امثال بنده یاعلی مدد

موسوی

واقعا بسیار مستند و علمی بیان شده متشکرم

عابد

مرید بیچاره تقصیری نداره و از سر ناآگاهی هست....اما من فکر میکنم شاید چیزی شبیه جریان عرفان حلقه منتظر این جریان هم باشد

صفحه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید