سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۵۰۱۴۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷

فکرشهر: "ریچارد برانسون" که یکی از بزرگترین کارآفرینان دنیا است، در جدیدترین اقدام خود، خبر از مشارکت در اختصاص مبلغ سه میلیون دلار جایزه برای یک مسابقه به منظور ایجاد تحول در سیستم‌های خنک کننده و دستگاه‌های تهویه هوا داده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از گیزمگ، همینطور که جهان در حال گرم‌تر شدن است، می‌توان انتظار داشت که تولید و استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع به طور فزاینده‌ای بیشتر شود. بدین ترتیب، نیاز به طراحی نوآورانه این تکنولوژی که مصرف انرژی بالایی نیز دارد شدیدا احساس می‌شود.

اکنون "ریچارد برانسون" اختصاص یک جایزه سه میلیون دلاری برای رقابت در طراحی مجدد این سیستم‌ها و کمک به توقف رشد تغییرات اقلیمی را اعلام کرده است.

این مسابقه توسط دولت هند و شرکای دیگر حمایت می‌شود و "ریچارد برانسون" نیز سفیر آن خواهد بود.

برگزارکنندگان، تجدید نظر در نحوه طراحی سیستم‌های خنک کننده را یک نیاز اصلی می‌دانند. آنها می‌گویند که در حال حاضر حدود ۱.۲ میلیارد سیستم تهویه مطبوع در سراسر جهان در حال کار است و کارآمدترین آنها تنها حدود ۱۴ درصد از حداکثر بازده نظری خود را محقق می‌کند.

به عنوان یک مقایسه، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه محصولات روشنایی به چراغ‌های ال‌ای‌دی با بهره‌وری ۸۹ درصدی منجر شده است.

با این که انتظار می‌رود ۳.۳ میلیارد سیستم تهویه مطبوع دیگر از حالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی در سراسر دنیا نصب شود، اما تقریبا کاری برای ارتقای کارآیی آنها انجام نشده است.

به گفته برگزارکنندگان، این اتفاق به این دلیل افتاده است که این صنعت بیشتر بر کاهش هزینه‌ها به جای مصرف انرژی تمرکز دارد.

بنابراین، این مسابقه فرصتی برای ایجاد تحول در این صنعت و تقریبا مانند مسابقات XPrize است که به دنبال کشف راه‌حل‌های فناورانه برای مشکلات اجتماعی است.

شرکت کنندگان باید به دنبال توسعه یک فناوری جدید در طراحی خنک کننده‌های هوا باشند که قابل استفاده و نصب در خانه‌های کنونی باشد و پنج برابر آسیب کمتری برای طبیعت داشته باشد. ضمن آن که هزینه ساخت آن نیز نباید بیشتر از دو برابر دستگاه‌های فعلی شود، مصرف برق آن نباید بیش از ۷۰۰ وات باشد و نباید بیش از ۱۴ لیتر آب در روز مصرف کند.

ثبت نام در این رقابت از اوایل ماه جاری آغاز می‌شود و شرکت کنندگان تا ماه ژوئن سال آینده باید ایده‌های اولیه خود را ارائه کنند.

سپس تا ماه اوت باید یک برنامه فنی دقیق ارائه شود که در نهایت در ماه نوامبر، ۱۰ فینالیست انتخاب می‌شوند و به هر کدام مبلغ ۲۰۰ هزار دلار برای ساخت نمونه‌های اولیه داده خواهد شد. به برنده نهایی در ماه نوامبر یا دسامبر ۲۰۲۰، مبلغ یک میلیون دلار اعطا خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر