سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
سومین حقوق عقب‌افتاده نیز پرداخت شد
کد خبر: ۵۰۵۴۰
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه که ماه‌ها از دریافت حقوق و مطالبات خود عاجز مانده بودند، چندی پیش تصمیم گرفتند صدای خود را با اعتراضی چند روزه به گوش مسئولان برسانند. وزیر کار به محض آن که در جریان این رویداد قرار گرفت نماینده ویژه خود را اعزام و مامور بررسی ماجرا کرد؛ در نهایت با پیگیری‌های مستمر وزارت کار و همکاری مسئولان استانی، تلاش‌ها نتیجه داد و آرامش به اردوی کارگران هفت‌تپه بازگشت.

به گزارش فکرشهر از  ایسنا، ماجرای اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ آبان امسال شروع شد، زمانی که نزدیک به ۶۰۰۰ کارگر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  به دلیل مشکلاتی که برای کارخانه ایجاد شده بود نتوانستند حقوق و مطالبات خود را دریافت کنند. البته این اولین بار نبود که اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه در صدر اخبار قرار می‌گرفت و در سالهای گذشته هم چندین بار دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زده و نسبت به وضعیت قراردادهای کار،‌ تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق و مالکیت کارخانه اعتراض کرده بودند؛ کارخانه‌ای که در دهه ۴۰ از دل خوزستان و روی آثار به جامانده از تمدن ایلام سر برآورد تا روزهای سپید را نظاره‌گر باشد، غافل از آن که تغییراتی که از سال ۱۳۹۴ در مالکیت این شرکت ایجاد شد، مشکلاتی را برای کارگران پدید آورد و کام کارگران نیشکر را تلخ کرد؛ از این رو ماجرای اعتراض کارگران هفت‌تپه را باید تراژدی غم انگیز خصوصی سازی در کشور دانست که شرایط آن تاکنون بر وفق مراد کارگران پیش نرفته است و با وجود درخواست‌های مکرر کارگران برای پس گرفتن کارخانه از دست بخش خصوصی، آن طور که اعلام شده قرار نیست این کارخانه به دولت برگردد و با تعهدات مالک و توافقات صورت گرفته به سرعت روی ریل توسعه قرار خواهد گرفت.

اعتراضات هفته‌های اخیر کارگران نیشکر هفت‌تپه واکنش بسیاری از کارشناسان و مقامات کارگری را هم به دنبال داشت. دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران توجه به نیروهای کار و سرمایه‌های انسانی را اصل اول تمام خصوصی‌سازی‌ها دانست و گفت: امروز بخش اعظمی از مشکلات کارخانه‌های خصوصی سازی شده ناشی از سوء مدیریت و راندمان و کیفیت پایین تولید است، در حالی که اگر با کارگران به جای قرارداد سه ماهه، قرارداد دائم بسته شود آن‌ها دلگرم شده و انگیزه کار کیفی و تولید بهتر را پیدا می‌کنند.

به گفته هادی ابوی، در سال‌های گذشته خصوصی‌سازی بنگاه‌ها به داستان از چاله‌به‌چاه افتادن کارگران تبدیل شده و دودش به چشم نیروهای کار آن‌ها رفته است.

وی به سازمان خصوصی سازی پیشنهاد کرد قبل از واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی، نظر کارگران را بشنود و اهلیت و صلاحیت مدیرانی که این بنگاه‌ها را خریداری می‌کنند، بسنجد.

یک کارشناس حوزه کار نیز از سازمان خصوصی‌سازی خواست تا به جای واگذاری شرکتهایی مثل هفت‌تپه به بخش خصوصی ناکارآمد، آنها را برابر اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش تعاونی واگذار یا مدیریت آنها را به شیوه تعاونی‌ تعیین کند تا دولت هر از گاهی گرفتار این گونه شرکت‌ها نشود و تاوان ضرر و زیان آنها را ندهد.

در همین راستا، کریم یاوری ـ مدیرکل پایداری مشاغل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با ایسنا، رصد و پیگیری و شناسایی بنگاههای مشکل دار را از جمله برنامه‌های در دستور کار وزارت کار عنوان کرد و گفت: با توجه به آن که موضوع رصد و شناسایی بنگاههای بحرانی و حل معضلات آنها در اولویت رسیدگی وزارت کار قرار دارد کارخانه کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، از جمله بنگاههای بحرانی مذکور است، به دستور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و به نمایندگی از طرف ایشان در سفری چهار روزه به استان خوزستان و با حضور در جمع کارگران، مامور رسیدگی و بررسی مشکلات شدم و پیگیری‌های لازم از طریق مقامات و مسئولان استانی در این زمینه صورت گرفت.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و شبانه روزی وزیر کار، توانستیم حقوق معوق دو ماه کارگران را پرداخت کنیم و  دو ماه باقی مانده نیز به سرعت و با برداشت نیشکر تولیدی به آنها پرداخت خواهد شد.

نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور رسیدگی به شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی کارخانه را در چه چیز می‌داند؟ گفت: بی توجهی و سهل انگاری کارفرمایان نسبت به تولید و مطالبات قانونی کارگران را در وقوع این اتفاقات موثر می‌دانم و معتقدم کارفرمایان توجه مدیریتی کافی و دلسوزی لازم را نسبت به واحد تولیدی به معنای واقعی نداشتند.

آنطور که یاوری گفته تمام مطالبات کارگران نیشکر هفته‌تپه در هفته‌های اخیر از محل کارفرمایان پرداخت شده است و خواسته کارگران این است که کارخانه هرچه سریع‌تر به مدار تولید برگردد و حیات اقتصادی خود را ادامه دهد تا معیشت ۶۰۰۰ کارگری که از این طریق امرار معاش می‌کنند، به خطر نیفتد.

وی در عین حال از استقرار مدیریت جدید در کارخانه خبر داد و گفت: آقای کیومرث کاظمی از مدیران با سابقه و با تجربه‌ای‌ است که هم اکنون به عنوان مدیر جدید در کارخانه مستقر شده و انجام وظیفه می‌کند و ضمنا مقبول کارگران هم است که به ایشان اختیارات لازم برای انجام اقدامات مربوط به تولید و مسایل مالی و ادارای داده شده است.

مدیرکل پایداری مشاغل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، مجموع حقوق و مطالبات معوق کارگران چهار ماه بود که با تلاش و زحمات شبانه‌روزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حقوق دو ماه کارگران هفت تپه به طور کامل پراخت شده و دو ماه باقیمانده به دنبال راه‌اندازی و اورهال کارخانه و حضور کارگران در اسرع وقت با برداشت شکر پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در فاصله حدود یکماهی که از اعتراض و نارضایتی کارگران نیشکر هفت‌تپه اقدامات حمایتی و پیگیری‌های متعددی از سوی ارگانها، سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی صورت گرفت، از نمایندگان مجلس و مقامات استانی تا وزارت اقتصاد، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به کمک آمدند و بیشترین سهم را وزارت کار در این بین ایفا کرد. پیگیری‌های مستمر شریعتمداری وزیر کار  و همکاری مسئولان و مقامات استانی نتیجه داد و کارگران نیشکرهفت‌تپه با گرفتن ۵۰ درصد مطالبات خود و قول مساعدی که برای پرداخت ۵۰ درصد مابقی در روزهای آتی گرفته‌ بودند، به مزارع نیشکر بازگشتند و این گونه شد که اعتراض‌ها پایان گرفت؛ در نهایت مجمع نمایندگان کارگری کشت و صنعت هفت تپه در نامه‌ای تشکر آمیز از پیگیری مسئولانه وزارت کار و شخص وزیر در اعزام نماینده ویژه او برای رسیدگی سریع به مشکلات کارگران قدردانی کردند.با اعلام روز گذشته استاندار خوزستان مبنی بر پرداخت سومین حقوق معوق کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، حقوق یک ماه دیگر کارگران به آنها پرداخت شده و کارگران اکنون تنها یک ماه طلب دارند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تولید شکر در ایران است که بیش از نیم قرن از تأسیس آن می‌گذرد. این شرکت کار خود را در آذر ۱۳۴۰ با بیش از ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن شکر آغاز کرد و هم‌ اکنون با بیش از ۷۰۰۰ هکتار برداشت محصول و بیش از ۳۰۰۰ هکتار کشت جدید مشغول به کار است. نیشکر هفت‌تپه در ۱۴ کیلومتری شهر تاریخی شوش قرار دارد و از مهم‌ترین قطب‌های اشتغالزایی خوزستان به شمار می‌رود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر