سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۰۵۴۷
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶

فکرشهر: ضربه پنالتی چیپ پاننکا در فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۷۶ نه تنها قهرمانی را برای چکسلواکی به ارمغان آورد بلکه باعث شد نامش در تاریخ فوتبال نیز جاودانه شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، تیم ملی اسپانیا در یورو ۱۹۷۶ نتوانست در میان چهار تیم برتر این رقابت‌ها قرار بگیرد. این تیم با وجود این که در مرحله گروهی خوب ظاهر شد و توانست بهتر از رومانی، اسکاتلند و دانمارک نتیجه بگیرد در مرحله یک چهارم نهایی برابر آلمان،  قهرمان یورو ۱۹۷۲ و جام جهانی ۱۹۷۴ حذف شد. دیدار رفت با تساوی خانگی پایان یافت و ژرمن‌ها در بازی برگشت با دو گل پیروز شدند.

به همین خاطر اسپانیا نتوانست به یوگسلاوی، میزبان مرحله نیمه نهایی و فینال برود. در این مرحله دو دیدار فوق العاده برگزار و پیروز هر دو بازی پس از وقت‌های اضافه مشخص شد. هواداران شاهد فوتبال زیبایی بودند. آلمان که برابر یوگسلاوی ۲ بر صفر شکست خورده بود توانست در ۳۰ دقیقه بازی را به تساوی برساند تا در وقت‌های اضافه برنده مشخص شود. ژرمن‌ها در این دقایق دو گل دیگر به ثمر رساندند و فینالیست شدند. در آن روز دیتر مولر با به ثمر رساندن سه گل درخشید. او جایگزین گرد مولر بازنشسته شده بود. با این حال ستاره‌های دیگر آلمان مانند مه‌یر، فوگتس، بکن باوئر و هوینس در آن زمان هنوز در تیم ملی حضور داشتند.

در طرف دیگر چکسلواکی برابر هلند "پرتقال کوکی" که بهترین تیم جهان محسوب می‌شد توانست یک بر یک مساوی کند. بازی در وقت‌های اضافه با پیروزی ۳ بر یک چکسلواکی به پایان رسید. این تیم چند بازیکن خوب داشت. ویکتور، دروازه‌بان به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد. اوندروس، گوگ، نئودا و پاننکا دیگر بازیکنان خوب چکسلواکی بودند. با این حال نام پاننکا در تاریخ فوتبال جاودانه شد. او در دوم دسامبر سال ۱۹۴۸ در پراگ متولد شد و بازیکن تیم بوهمیان بود. او دید خوبی داشت و ضربات خوبی می‌زد. همچنین بازیکن خوبی محسوب می‌شد اما فوق العاده نبود.

در دیدار نهایی چکسلواکی می‌توانست ۲ بر یک پیروز شود اما گل هولزنبین در وقت‌های تلف شده بازی را مساوی کرد. در وقت‌های اضافه گلی رد و بدل نشد و قهرمان باید در ضربات پنالتی مشخص می‌شد. چکسلواکی چهار ضربه نخست خود را به گل تبدیل کرد. آلمان نیز سه ضربه‌اش از خط عبور کرد اما ضربه سوم را هوینس به بالای دروازه زد. پاننکا قرار بود ضربه پنجم چکسلواکی را بزند.

اگر توپ به گل تبدیل می‌شد، قهرمان می‌شدند. دروازه‌بان، مه‌یر بود. پاننکا به توپ نزدیک شد و به گونه‌ای به آن ضربه زد که تا به حال کسی ندیده بود.

او به آرامی به زیر توپ ضربه زد، به نحوی که توپ آرام آرام اوج گرفت و سپس به زمین افتاد. توپ دقیقا وسط دروازه جای گرفت. این در حالی بود که مه‌یر مانند همه دروازه‌بان‌ها به یک سمت جهش کرده بود.

چکسلواکی قهرمان جهان شد و پاننکا نامش را به عنوان یکی از ضربه زنندگان عجیب پنالتی ثبت کرد. او به روشی گلزنی کرد که با گذشت زمان هنوز تعداد کمی توانستند این چنین گلزنی کنند.

پاننکا معتقد بود برای کنار زدن آلمان شکست ناپذیر، باید یک حرکت فوق العاده انجام شود. او توانست آن کار را انجام دهد و نامش در تاریخ ثبت شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر